رییس سازمان غذا و دارو گفت: تراز تجاری کشور 80 درصد منفی است و باید رسیدن به تراز تجاری مثبت هدف اصلی داروسازی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیناروند رییس سازمان غذا و دارو امروز در همایش تجلیل از مدیریت جهادی در عرصه تولید و خدمات حوزه سلامت بیان کرد: تراز تجاری کشور منفی است. یعنی واردات بیشتر از صادرات است رسیدن به تراز تجاری مثبت باید هدف اصلی داروسازی ایران قرار گیرد. یعنی اگرچه نیاز داریم اما باید بیش از آن صادرات داشته باشیم. متأسفانه در سال 93 صادرات دارویی 200 میلیون دلار بوده است. که این رقم تا یک میلیارد دلار فاصله بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه تراز تجاری 80 درصد منفی است، افزود: تغییر این وضعیت از طریق توسعه صادرات و کاهش واردات امکان‌پذیر است. علاوه بر این باید مدیریت مصرف صورت بگیرد تا به کاهش واردات دست پیدا کنیم. باید به ارتقاء کیفیت دارو توجه شود. تا بتوانیم وارد بازارهای منطقه‌ای شویم.

دیناروند با تأکید بر این که توسعه صادرات باید مهمترین هدف دهه چهارم انقلاب باشد، اظهار کرد: طبق تحلیل یکی از دانشمندان ایران طی 30 سال اخیر بین کشورهای پردرآمد متوسط بالا قرار دارد. و در این گروه در حوزه شاخص‌های سلامت و امید به زندگی ایران بیشترین رشد را داشته است.

وی با تأکید بر لزوم رشد اقتصادی تصریح کرد: اگر بتوانیم رشد اقتصادی را بالا ببریم نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری‌ها را بالا ببریم. تولید و اقتصاد دانش‌بنیان یکی دیگر از کلید واژه‌های این حوزه است. سقف درآمد مصرفی واقعاً بیش از این قابل توسعه نیست. یعنی سهم درآمد اجازه نمی‌دهد بازار دارویی بزرگ‌تری برای کشور تصور کنیم. کل بازار دارویی 2.4 میلیارد بیشتر نیست و امسال بیشتر هم نخواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو اذعان کرد: ما باید با توسعه بازار منطقه‌ای این میزان را افزایش دهیم زیرا زیرساخت‌های علمی کشور در منطقه بالا است.

وی با اشاره به این که بیش از 160 واحد تولید در حوزه دارو فعالیت می‌کنند، گفت: در حدود 15 سال پیش داروسازی وارد حرکت جدیدی شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان و داروهای های تک آغاز به کار کرده است. همچنین در داروهای نو ترکیب جزو کشورهایی هستیم که حرفی برای گفتن داریم و این محصول به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم. تقریباً به جز یک مورد (فرآورده‌های مشتق پلاسما) در تمام فن‌آوری‌‌های دارویی وارد شده‌ایم که اگر بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند خودکفا می‌شویم و واردات ارزی کشور که امسال حدود یک میلیارد دلار پیش بینی شده است کاهش می‌یابد.

معاون وزیر بهداشت با بیان این که سیر تحول داروسازی در 4 دهه گذشته شامل تکامل و نبوغ بوده است خاطرنشان کرد: 4 دهه پیش صنعت مستقل ملی ما در حوزه دارو کمتر از 15درصد بوده است در حالی که این سهم طی 15 سال از مرز 95 درصد عبور کرده‌ است. بدین ترتیب وابستگی ما به صنایع دارویی خارجی و وارداتی رو به کاهش است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
تشکر وسپاس از تمامی مسعولان پزشکی کشور وحمایت بی دریغ انها نسبت به تخلف پزشکی اخیر