وزارت بهداشت در هفته‌ای که گذشت؛

وزیر بهداشت پیگیر قتل پزشک اردبیلی/ امضای سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر

هفته‌ای که گذشت اخباری در حوزه سلامت منتشر شد از جمله سفر رییس بهداشت جهانی و امضای سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر که میتواند مرگ ایرانیان را تا حد زیادی کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

در پی سوء قصد منجر به فوت دکتر اصغر پیرزاده متخصص داخلی و فوق تخصص خون و سرطان در اردبیل ، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت ضمن ابراز تاسف از این حادثه ناگوار اظهار داشت: از حوالی ظهر امروز پس از اطلاع از این حادثه وزیر بهداشت شخصا پیگیر موضوع بوده اند.

وی ضمن تسلیت به خانواده این پزشک اردبیلی به ویژه برادر وی (ریاست دانشکده پزشکی اردبیل) و مردم این استان اعلام کرد: وزارت بهداشت تا روشن شدن کامل ابعاد حادته ، این موضوع را از مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد.

حریرچی، ضمن ابراز تاسف از این حادثه تلخ از جامعه پزشکی و رسانه ها درخواست کرد تا روشن شدن ابعاد موضوع  از سوی مراجع ذیصلاح از هر گونه گمانه زنی پرهیز کنند.

سفر رییس سازمان بهداشت جهانی به منظور بازدید از نظام سلامت
مارگارت فونگ‌فوچان رئیس سازمان بهداشت جهانی طی سفری که به ایران داشت، گفت: دولت‌هایی که تعهد سیاسی پشتوانه آنهاست، می‌توانند برنامه‌های اصلاحاتی را به خوبی انجام دهند .

وی در خصوص نقاط ضعف و قوت عملکرد نظام سلامت ایران مطرح کرد: همه می‌خواهند بدانند که عملکرد نظام سلامت ایران به چه صورت بوده است، سازمان بهداشت جهانی 149 عضو دارد که 22 عضو آن در منطقه خاورمیانه است، ایران در خاورمیانه رتبه بالایی دارد و نقش رهبر آنها را دارد.

وزیر بهداشت در نشست خبری که به منظور بازدید رئیس سازمان بهداشت جهانی از نظام سلامت ایران به خصوص طرح تحول نظام سلامت در ساختمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، بیان کرد: بیماری‌های غیر‌واگیر مهمترین عامل مرگ ایرانیان است. پوشش همگانی مردم، کاهش پرداختی‌های مردم، گسترش زیر‌ساخت‌های بهداشت و درمان و... از جمله موفقیت‌های ما است که قطعا در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.

کاهش 30 درصدی واردات دارو در دوران تحریم‌ها
وزیر بهداشت با بیان اینکه تحریم‌ها باعث شد تا واردات دارو با کاهش 30 درصدی رو برو شود، گفت: در خصوص واردات سموم مرکبات نیز مشکلات زیادی داشتیم.

وی ادامه داد: در زمان تحریم‌ها با اینکه ادعا می‌کردند دارو و تجهیزات پزشکی جزو تحریم‌ها نیست، در حوزه سلامت و غذا سختی‌های زیادی به مردم تحمیل شد و این ادعا دروغ بود. با وجود مشکلات افتخار می‌کنیم که 96 درصد از نیاز دارو در داخل کشور توسط تولیدات داخلی برطرف می‌شود.

جامعه مدرن بیماری‌های مدرن دارد
صحراییان نماینده سازمان‌های مردم نهاد سلامت بیان کرد: با توسعه و پیشرفت حوزه سلامت جامعه به سوی مدرن‌شدن حرکت می‌کند در واقع جامعه مدرن بیماری‌های مدرن دارد از جمله بیماری‌های صعب‌العلاج، مزمن و سرطان. بیماری‌های عفونی و مسری کاهش یافته‌اند.

وی همچنین مطرح کرد هماهنگی این سازمان‌ها در تصمیم‌گیری می‌تواند مشکلات را کاهش دهد همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌های درون بخشی و برون بخشی می‌تواند دولت را در جهت عینیت بخشیدن به ظرفیت‌های مغفول مانده یاری دهد. ایجاد شبکه‌های هماهنگ در جهت موازی‌کاری و جلوگیری از اتلاف منابع دولت موثر است.

واگذاری بخش مددکاری به خیریه‌ها انجام ماموریت‌های اصلی سازمان غذا و دارو را تسهیل می‌کند 
دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در راستای چابک سازی فعالیت معاونت های غذا و دارو و تمرکز بر فعالیتهای اصلی و انجام ماموریت های این سازمان بهتر است بخش مدد کاری به مراکز خیریه واگذار شود.

وی افزود: در مورد مساعدت به بیماران صعب العلاج گفت: نباید این تصور وجود داشته باشد که اساس فعالیتهای ما در اعتبار مشخصی است که بین دانشگاهها توزیع می شود،  بلکه امداد رسانی ما به بیماران صعب العلاج در مدیریت صحیحی است که درخصوص اعتبار دو هزار میلیارد تومانی انجام می شود.

پرسنل اورژانس 500 ساعت در ماه کار می کنند
وزیر بهداشت یکی از مشکلات جدی وزارت بهداشت را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: در ماه‌های گذشته تلاش‌های ما در جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز به جز در بیمارستان‌های جدید موثر واقع نشده و در بخش اورژانس نیز با کمبود جدی نیروی انسانی روبرو هستیم. در سال های گذشته دولت از نظر تعداد کارکنان متورم شده و مجلس و دولت معتقدند که نباید از نظر نیروی انسانی بزرگ شد اما ما معتقدیم که موضوع نیروی انسانی در حوزه سلامت متفاوت با دیگر بخش های دولتی است.

ضرورت نگاه متفاوت مجلس و دولت به تأمین نیروی انسانی در بخش سلامت
وزیر بهداشت یکی از مشکلات جدی وزارت بهداشت را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: در ماه‌های گذشته تلاش‌های ما در جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز به جز در بیمارستان‌های جدید موثر واقع نشده و در بخش اورژانس نیز با کمبود جدی نیروی انسانی روبرو هستیم.

دکتر سید حسن هاشمی با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در سال های گذشته دولت از نظر تعداد کارکنان متورم شده و مجلس و دولت معتقدند که نباید از نظر نیروی انسانی بزرگ شد اما ما معتقدیم که موضوع نیروی انسانی در حوزه سلامت متفاوت با دیگر بخش های دولتی است.

کمیته همکاری معاونت بهداشت و ناجا تشکیل می شود
در نشستی که بین مسئولان معاونت بهداشت، امداد و درمان ناجا و معاون و مدیران معاونت بهداشت  برگزار شد، علاوه بر بحث و بررسی در خصوص موارد متعدد همکاری بین معاونت بهداشت و ناجا، به پیشنهاد معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مقرر شد کمیته ای متشکل از دو نماینده از طرفین، زمینه های مشترک همکاری فی مابین را مشخص و اعلام کنند.

دکتر سیاری معاون بهداشت امداد و درمان ناجا اقدامات کنترلی ناجا در بخش های گوناگون را موجب ارتقا بهداشت و سلامت جامعه دانست و خواهان بررسی زمینه های همکاری و انعقاد تفاهمنامه شد.

تجویز عمدی داروهای نایاب از سوی برخی پزشکان 
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروی داخلی دارای گواهی تائید سازمان غذا و داروی کشور مورد وثوق پزشکان است و از پس نیاز های درمانی آنها بر می آید و باید این مهم را به باور بیماران تبدیل کنیم.

دکتر رسول دیناروند با بین مطلب فوق و با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص  تعریف کمبود دارویی افزود: اینکه برخی همکاران می گویند  طبق تعاریف جدیدی که از  کمبود دارو  شده است به هر دارویی که در دسترس نباشد  دیگر نمی توان  قید "کمبود" را  افزود، مورد نظر ما نیست  بلکه در یک تفسیر عام  می توان  هر دارویی که پزشک بنویسد و در دسترس نباشد کمبود دارویی محسوب کرد.

ایران نماینده 14 کشور برای مبارزه با ایدز
معاون بهداشت انتخاب ایران به عنوان نماینده 14 کشور عضو دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت (امرو) را موجب پیشبرد برنامه های ملل متحد در امر مبارزه با ایدز در منطقه و تاثیرگذاری بیشتر برای مبارزه و پیشگیری از ایدز، سل و مالاریا دانست‌.

دکتر علی اکبر سیاری با اعلام حمایت مالی و معنوی نمایندگان  سازمان ملل متحد و سازمان های وابسته از ایران در برنامه های کنترل و پیشگیری از ایدز، سل و مالاریا و دستاوردهای خوبی که این حمایت ها به همراه داشته است، گفت: ما این روند رو به رشد در امر مبارزه و پیشگیری از ایدز را حفظ کرده و از دستاوردهای آن در برنامه های دیگر نیز بهره خواهیم گرفت.

6 کشته و 20 مفقود در اثر طوفان هفته گذشته
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در خصوص طوفان وسیل روز یکشنبه گذشته بیان کرد: در اثر طوفان و سیل در سطح کشور 10 استان و 27 شهرستان درگیر بوده‌اند. 74 مصدوم از این طوفان گزارش شده است که حال همه آنها رضایت‌بخش است.

مرکز علوم اعصاب ایران بهار آینده افتتاح می‌شود
پروفسور مجید سمیعی پزشک و جراح مغز و اعصاب سرشناس طی سفری که به ایران داشت بیان کرد: بهار سال آینده مرکز بزرگ علوم اعصاب ایران افتتاح می‌شود.

وی در ادامه افزود: برای افتتاح این مرکز علوم اعصاب از معاون صدراعظم آلمان دعوت به عمل خواهد آمد.

سمیعی راجع اداره‌ی این مرکز بزرگ اظهار کرد: چون رهبری مرکز به عهده‌ی خودم است باید نیمی از وقت خود را به آن اختصاص دهم و قاعدتا با افتتاح این کلینیک حضور بنده در ایران پررنگ‌تر می‌شود.

دانش آموختگان مقطع PhD می توانند تعهدات قانونی خود را در شرکت های دانش بنیان بگذرانند 

دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد سالیانه 15 درصد از دانش آموختگان مقطع PhD هرکدام از رشته های داروسازی و علوم پایه می توانند تعهدات قانونی خود را در مراکز و شرکت های دانش بنیان بگذرانند.

دکتر باقر لاریجانی با اشاره به تاکید ریاست جمهوری اسلامی ایران بر حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان و ضرورت تقویت این شرکت ها گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند نقش عمده ای را در خودکفائی کشور ایفا نمایند.

بخش مراقبت دارویی در تعدادی از بیمارستانهای کشور تاسیس می شود 
رئیس سازمان غذا و دارو استفاده از نقش تاثیر گذار دارو سازان و استفاده از پتانسیل آنها در بیمارستان ها را مورد تاکید قرار داد.

دکتر رسول دیناروند با بیان اینکه شایسته نیست  بیمارستانی 200- 300 تختخوابی  بدون حضور دارو ساز فعالیت کند اظهار داشت:از جمله برنامه هایی که در سال جاری در پی آن هستیم تاسیس بخش مراقبت دارویی در تعدادی از بیمارستانهاست و برای آن هم اعتباراتی پیش بینی کرده ایم .

وضعیت اورژانس بیمارستانهای بزرگ و پراذحام تهران با ارتقا کیفیت خدمات بهبود می یابد 
در تعطیلات ابتدای هفته وزیر بهداشت سرزده به سراغ اورژانس بیمارستان های شلوغ کشور رفت.
وزیر بهداشت در جلسه جمع بندی بازدیدهای شبانه و سرزده خود از اورژانسهای بیمارستان های بزرگ و شلوغ تهران به مسئولان این بخش دو هفته فرصت داد با رفع کمبودها و ارتقا کیفیت خدمات ،وضعیت اورژانس این بیمارستان ها را بهبود بخشند.

پس از بازدیدهای شبانه وزیر بهداشت از تعدادی از اورژانسهای بیمارستان های تهران،  همکارانش را فرا خواند و ضمن مرور موارد رصد شده در جمع بندی بازدیدهای میدانی خود، به بیان تذکراتی جهت بهبود وضعیت اورژانس بیمارستانی در شهر تهران پرداخت.

وزیر بهداشت برای بهبود وضعیت اورژانس بیمارستان های تهران، دو هفته فرصت داد تا مسئولان این بخش ها با رفع کمبودها ،وی را در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته قرار دهند و در این فرصت  گزارشی از بهبود وضعیت را به وی ارائه کنند.



گزارش از ریحانه هرندی


انتهای پیام/

و
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار