غیرمجاز بودن نوشابه های ردبول و معرفی سوسیس و کالباس به عنوان مهمترین عامل سرطان از جمله اخبار حوزه سلامت در هفته‌ی گذشته بود


در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه سلامت منتشر شد.

نوشابه انرژی زای "Red BUll" مجوز ندارد
دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در در خصوص نوشیدنی‌های غیرمجاز در سوپرمارکت‌ها مثل ردبول که حاوی اسپرم گاو است، گفت: این محصولات از نظر سازمان غذا و دارو مورد تأیید نیست و اگر هم وارد کشور شده است به صورت قاچاق بوده است و به هیچ عنوان مجوز ندارند متأسفانه ما با پدیده‌ی قاچاق به صورت گسترده‌ای روبرو هستیم و نمی‌توانیم آن را کتمان کنیم.

سوسیس و کالباس صدر نشین جدول عوامل خطرزا در سرطان 
اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیان کرد: به گزارش سازمان بهداشت جهانی سوسیس و کالباس به عنوان خط اول عوامل سرطان‌زا معرفی شده‌اند. 

وی ادامه داد: نمک یکی دیگر از فاکتورهای موثر در ابتلا به سرطان به خصوص سرطان گوارش است. زیرا علاوه بر اینکه محتوای نمک‌ها درست نیست ترکیباتی نیز به اسم نمک معرفی می‌شود. در ایران مقدار بسیار کمی نمک سالم وجود دارد علاوه بر این میزان مصرف نمک در کشور ما 3 تا 5 برابر استانداردهای دنیاست. 

رضایتمندی 81.4 درصدی مردم از بیمارستان‌های دولتی 
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: طبق آخرین نظر سنجی، در بین تمامی دستگاههای اجرایی کشور، بیشترین رضایتمندی از حوزه سلامت (81.4 درصد) از بیمارستانهای دولتی اعلام شد.

موسسات بیمه گر خدمت کادر درمانی را پوشش دهند
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، در بیستمین کنگره کاردرمانی ایران، از موسسات بیمه گر خواست تا خدمات کاردرمانی را تحت پوشش قرار بدهند.

تسهيلات ٧٠٠ ميلياردی برای شركت‌های دانش بنيان 
معاون تحقیقات وزیر بهداشت در جهرم گفت: در دولت یازدهم بالغ بر 700 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است.

مدارس مروج سلامت تا پایان امسال به 20 هزار مدرسه می رسد 
دکتر محمداسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و گفت: بر اساس دستورالعمل صادره از سوی وزارت آموزش و پرورش امسال باید تمام بوفه های مدارس استانداردسازی شوند.

قوانین موجود برای برخورد با متخلفین غذایی دست و ‌پا گیر است 
مدیرکل آزمایشگاهی مرجع سازمان غذا و دارو گفت: قوانین موجود برای برخود با متخلفان غذا و دارو دست و پا گیر است و جریمه ناچیز نمی‌تواند به اصلاح شرایط کمکی کند. امروزه تخلفات در زمینه غذا و دارو در دنیا بسیار زیاد شده است و قاچاق‌هایی در خصوص داروها و تجهیزات پزشکی و سود‌جویی و ‌تخلفاتی در زمینه‌ی مواد غذایی و فرآورده‌های آن صورت گرفته است. لذا به یک نظارت شدید و دقیق نیاز است. 

اجرای برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب ایدز برای هپاتیت C/ تولید داخلی داروی درمان هپاتیت C 
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از اجرای برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب ایدز برای کنترل هپاتیت C در کشور خبر داد و گفت: هپاتیت C واکسن ندارد برای همین همان برنامه های کنترل و کاهش آسیب ایدز از جمله مصرف سوزن یکبار مصرف در معتادان تزریقی برای برنامه های کنترل هپاتیت C نیز اجرا می شود.

30 درصد نزول قیمت در تجهیزات پزشکی 
مدیر اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی از کاهش 30 درصدی قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال جاری خبر داد و گفت: قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی در گذشته توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که متولی این امر بودند صورت می‌گرفت ولی در حال حاضر توسط وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.

آسپیرین تا 30 درصد ابتلا به انواع سکته و سرطان را کاهش می‌دهد 
معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: مصرف ده سال به صورت پیوسته آسپیرین می‌تواند تا 30 درصد احتمال ابتلا به انواع سکته و سرطان را در افراد کاهش دهد.

کاهش محسوس نمک در فرمولاسیون فراورده‌های غذایی 
مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت :در برنامه های جدید سازمان غذا و دارو، کاهش نمک در فراورده های غذایی در الویت است.

دخانیات عامل 20 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان 
ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: از هر 14 میلیون افراد مبتلا به سرطان در جهان 8 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند که 20 درصد از علل مرگ ناشی از سرطان به علت مصرف دخانیات است .

تخلف در درج تاریخ محصولات برخی شرکت‌های لبنی 
رییس سازمان غذا و دارو هر گونه عدم تطبیق در تاریخ تولید و انقضای محصولات لبنی را تخلف دانست و گفت: حتماً با آنها برخورد خواهیم کرد.

سالانه 90 هزار نفر در کشور دچار سرطان می‌شوند 
قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت‌های اجتماعی گفت: متاسفانه سالانه 90 هزار نفر در کشور بیمار سرطانی جدید در کشور داریم.

میانگین قیمت داروهای تولید داخل یک پنجم میانگین قیمت داروهای ژنریک در دنیاست 
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو با رد ادعای افزایش یکباره قیمت 150 قلم دارو بر افزایش قیمت تدریجی و مشروط دارو تاکید کرد و گفت: قیمت تمام شده داروهای وارداتی هر چه باشد، تنها 10 تا 15 درصد اجازه افزایش قیمت داده می شود

تجمیع بیمه‌ها، موفقیت حوزه سلامت در ارایه خدمات یکسان به بیماران را بیشتر می‌کند 
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تجمیع بیمه‌ها باعث مدیریت واحد و افزایش قدرت تصمیم گیری می‌شود و در نهایت، موفقیت حوزه سلامت در ارایه خدمات یکسان به بیماران را بیشتر می‌کند.

اعتباربخشی بین المللی یک الویت در آموزش علوم پزشکی است 
معاون آموزشی وزیر بهداشت در دیدار با هیات دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس،‌ اعتبار بخشی بین المللی را یکی از اولویت های آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: با توجه به اینکه در دانشگاه های علوم پزشکی ایران نیز بحث اعتبار بخشی داخلی را شروع کرده ایم و همه دانشگاه ها موظف هستند تا قوانین خاص فرآیند اعتباربخشی را گام به گام رعایت کنند،‌ در بحث اعتبار بخشی بین المللی نیز می توانیم به تبادل تجربیات بپردازیم و این زمینه بسیار خوبی را برای هر دو طرف فراهم می کند.

واردات تجهیزات پزشکی خارجی به شرط انتقال تکنولوژی 
کشورهایی که در زمان تحریم‌ها ملزومات خود را به ایران وارد نکردند، اکنون تنها با شرط انتقال تکنولوژی می‌توانند محصولات خود را به ایران صادر کنند.

صندوق‌های بیمه‌ای متعدد؛ چالش سلامت ایرانیان 
عبدالرحمان رستمیان نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت: صندوق‌های بیمه ای متعدد، آسیب‌های روز افزودن به بیماران وارد کرده است، همچنین با اطلاعات ناقصی که به کارگران درباره تجمیع بیمه‌ها ارائه شده است آنها در برابر تجمیع بیمه‌ها موضع گیری می‌کنند. درحالیکه قانون در تجمیع بیمه‌ها کاملاً به نفع کارگران است.

لزوم خرید تجهیزات پزشکی داخلی برای مراکز درمانی خصوصی 
سید حسین صفری مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در خصوص لزوم خرید تجهیزات و ملزومات داخلی برای مراکز خصوصی بیان کرد مراکز درمانی خصوصی مانند مراکز دولتی موظف شوند نیاز خود به ملزومات پزشکی را از طریق تولیدات داخل بر طرف کنند.
 
بیماران پیوند کبد در انتظار وعده 10 ماهه بیمه‌ها 
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در افتتاح بخش جدید کبد بیمارستان امام خمینی در خصوص وعده بیمه‌ها برای پوشش خدمات بستری و هتلینگ بیماران پیوند کبد گفت: متأسفانه هنوز با گذشت 10 ماه از وعده بیمه‌ها برای تحت پوشش قرار دادن خدمات هتلینگ و بستری بیماران کبدی،‌ این وعده هنوز عملی نشده است.

شیوع شپش در مدارس با شروع فصل سرما 
دکتر یمانی رئیس اداره سلامت دانش‌آموزان وزارت بهداشت در خصوص شیوع شپش در مدارس گفت: اغلب با شروع فصل سرما شپش در مدارس افزایش می‌یابد و از آنجایی که شپش به راحتی و سرعت از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود اگر یک فرد شپش بگیرد چهار یا 5 نفر از آن فرد مبتلا می‌شوند ما همیشه و هر سال با شیوع سرما با این مشکل مواجه می‌شویم بنابراین باید مراعات‌های بهداشتی در این فصل  کمی بیشتر شود. 

برنامه مدیریت درمان سکته حاد قلبی و مغزی در کشور 
آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این که برنامه مدیریت درمان سکته های قلبی و مغزی به زودی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد، از انتخاب بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان به عنوان بیمارستان مجری این طرح در زاهدان خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار