در ایران برای کارکرد پزشکان شواهد دقیقی وجود ندارد و هر متخصص فاقد درصد موفقیت قطعی برای کار خود است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجتبی زارعی مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی نقشه‌برداری مغز که امروز در پژوهشکده علوم شناختی برگزار شد؛ بیان کرد: روش‌های زیادی برای انجام یک فعالیت وجود دارد اما نکته اصلی بازگشت نتیجه قابل‌قبول است که نیازمند نظارت می‌باشد. عدم وجود این روند در ایران یکی از مشکلات به حساب می‌آید. در واقع هر متخصص برای کار خود درصد موفقیت قطعی ندارد.

وی تأکید کرد: این آمارهاست که مشخص می‌کند کدام جراح موفق‌تر عمل کرده است نه شهرت، رادیو، لوح و تقدیر. به طور کلی برای کارکرد پزشکان در ایران شواهد دقیق وجود ندارد. در کشور انگلیس برای تمام عملکردها آمار وجود دارد زیرا طب ملی است. اگر عملکرد پزشک درست نباشد دولت و نظام‌پزشکی او را بازخواست می‌کند.

زارعی ادامه داد: بخش جراحی قلب اطفال در این کشور به دلیل اینکه تعداد کودکانی که از اتاق عمل بیرون نمی‌آمدند زیاد بود بسته شد. اما در ایران آماری برای تعداد فوتی‌ها نداریم در واقع در طرح تحول نظام سلامت باید کیفیت ارائه خدمات تحول پیدا کند.

وی در خصوص بهره‌مندی حاصله از پژوهشکده علوم شناختی عنوان کرد: این که بتوانیم تکنولوژی درست را در ایران راه‌اندازی کنیم کار ساده‌ای نخواهد بود زیرا در حال حاضر نیز برای راه‌اندازی مرکز ملی نقشه‌برداری مغز مشکلات زیادی داریم با وجود اینکه بودجه مورد نیاز برای این مرکز کتباً نوشته شده بود اما فشارها و لابی‌ها اجازه اجرایی شدن آن را نداد.

مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فریز کردن و جلوگیری از تزریق بودجه باعث عدم ارائه خدمت به بیماران شد اظهار کرد: ما باید 2 سال پیش دستگاه‌های موردنیاز این مرکز را سفارش می‌دادیم. من مطمئن هستم که آینده این موضوع با روند فعلی انتخابی معاونت علمی ریاست جمهوری نفع زیادی برای مردم نخواهد داشت و تنها نتیجه آن چاپ مقالات و ارتقاء افراد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با دانشمندان خارجی برای همکاری رایزنی می‌شود، اذعان کرد: تلاش‌ها برای راه‌اندازی مرکز ملی نقشه‌برداری مغز متوقف نشده است. گروه‌های هدف در این مرکز بیماران آلزایمر، پارکینسون، ام اس و سکته مغزی هستند که با تکنولوژی‌های پیشرفته می‌توانند از فواید تشخیصی و درمانی بهره‌مند شوند. 

وی ضمن مهم خواندن بیماران صرعی در گروه هدف مرکز ملی نقشه‌برداری مغز مطرح کرد: بیماران مبتلا به صرع مقاوم درمان خاصی ندارند و تنها به جراحی نیازمندند. جراحی آنان نیز نیازمند متدهای نقشه‌برداری مغز است که در حال حاضر موجود نیست. در شرایط فعلی برای این بیماران تنها جراحی با هدف برداشتن ضایعه انجام می‌شود.

رئیس مرکز ملی نقشه‌برداری مغز اضافه کرد: در حال حاضر در منطقه به جز اسرائیل، هند، چین و روسیه مرکز نقشه‌برداری مغز وجود ندارد البته ترکیه در این زمینه با سرعت زیادی در حال پیشروی است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار