دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات فناوری وزارت بهداشت از نیاز به سرمایه گذاری مالی برای تعلیم نیروی انسانی و ترویج علم تصویر برداری مغز در دانشگاه‌های کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در افتتاحیه دومین کنگره تصویر برداری مغز دکتر ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در خصوص روند پیشرفت این علم گفت: متاسفانه ما در زمینه تصویر برداری مغز رشد مناسبی نداشته‌ایم به همین دلیل یک گروه ویژه در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم به دستاوردهای بالاتری در این زمینه دست یابیم. 

وی افزود: 15 سال گذشته در دانشگاه هند در خدمت دکتر اعلمی بودیم که این افتخار بسیار بزرگی برای ماست چرا که وی توانسته در جهان در زمینه تصویربرداری از مغز جزو اولین افراد مطرح باشد و این تکنولوژی را در دنیا جا بیاندازد.ما فکر می‌کنیم این رشته بسیار مهم است و باید تلاش کنیم تا در مقیاس‌های بزرگتر در ایران و به وسیله جوانانمان آن را پیش ببریم .

وی در خصوص سرمایه گذاری در حوزه تصویر برداری از مغز گفت: باید سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه این علم در کشور انجام شود که متاسفانه در حال حاضر بسیار محدود است ما پتانسیل خوبی از لحاظ نیروی انسانی داریم، بنابراین از دکتر اعلمی می‌خواهیم که مدت زمان بیشتری را در ایران حضور داشته باشند و تجربیات و علم خود را در اختیار جوانان و دانشجویان ما قرار دهند ما باید به جایی برسیم که بتوانیم در این حوزه مدعی باشیم. 

علم تصویر برداری از مغز نیاز به حمایت دولت و تامین بودجه دارد 
دکتر مجتبی زارعی رئیس دومین کنگره نقشه برداری مغز ایران در خصوص اهداف راه‌اندازی این کنگره گفت: اردیبهشت ماه سال گذشته ما اولین کنگره تصویربرداری مغز را در دانشگاه شهید بهشتی داشتیم ما تلاش داریم که مرکزی را تحت عنوان مرکز ملی نقشه برداری مغز ایجاد کنیم که چندین سال است با ارتباط با معاونت علمی ریاست جمهوری در دست راه‌اندازی بوده است که البته مربوط به دولت قبل است هدف ما از راه‌اندازی این کنگره اشاعه بیشتر علم تصویر برداری مغز در ایران است، اساسا نقشه برداری مغز به مجموعه تکنولوژی و فناوری‌هایی گفته می‌شود که به وسیله آن می‌توانیم ساختار و عملکرد مغز را در حالت بیماری و سلامت بررسی کنیم. که این شامل نوار مغز که قدیمی‌ترین است تا ام‌آر آی و پت اسکن که تصویر برداری هسته‌ای است و تصویر برداری نوری اپتیکال و تصویر برداری سولی و مولکولی که تکنولوژیک می‌باشد. 

وی افزود: امیدواریم با اشاعه و آموزش این علم کمکی نه فقط به تحقیقات و تولید علم و جایگاه کشور در میدان‌های بین‌المللی علمی بلکه در روشهای تشخیصی و درمانی برای ارائه بهتر خدمات و بر پا کردن خدماتی که پیش از این در کشور نبوده است می‌باشد. 

وی در خصوص کاربرد تصویربرداری مغز در تمام رشته‌های مربوط به مغز و اعصاب گفت: جراحی مغز و اعصاب یک تخصصی از پزشکی مثل داخلی مغز و اعصاب ، روانپزشکی و غیره است که همه این رشته‌ها بر اساس نیازهای خود از این تخصص سود می‌برند و یکی از دسته‌هایی که از این تکنولوژی برای بیماران خود فایده می‌برد، متخصصان مغز و اعصاب هستند. چرا که در این جلسات پزشکان جراح مغز و اعصاب ، متخصص مغز و اعصاب ، روانپزشک، فیزیک‌دان پزشکی و روانشناس حضور دارند.بنابراین وجود و همکاری همه آنها نیاز است.

دکتر زارعی در خصوص مدت زمان بروز این علم در کشور گفت: این رشته یک رشته کاملا جدید است اولین جلسه برای تصویر برداری مغز در کشور ما سال 2006 بوده است که ما اولین کارگاه را برای ارائه و معرفی این تکنیک داشته‌ایم . جلسات متعددی انجام شد و طرحی را معرفی کردیم که مصوب شد بودجه 10 میلیون دلاری برای اجرای این طرح به ما اختصاص داده شود ولی پس از گرفتن مجوز و دوندگی‌های بسیار معاونت علمی ریاست جمهوری دولت بعدی به قرارهای دولت قبلی وفادار نماند و این بودجه به ستاد علوم شناختی که در معاونت علمی است واگذار گردید.

این روند باعث تاخیر دوساله ما دربرنامه‌ریزی‌ها شد که اگر این بودجه در زمان خود در اختیار ما قرار می‌گرفت ما جزو اولین کشورهایی بودیم که در خاورمیانه به این تکنیک دست یافته است. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار