بدون تردید بخش بزرگی از نمایش‌های مذهبی‌ای که اصطلاحا مناسبتی تولید می‌شوند، دچار آسیب‌های متعددی هستند که بارها درباره‌ی آن صحبت شده ولی ...

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری؛ توحید معصومی که این روزها مشغول آماده‌سازی نمایش "طوفان" برای اجرا در تماشاخانه مهر حوزه هنری است به خبرنگار صحنه گفت: جامعه‌ی ما، دارای مردمانی دین‌دار و دین‌مداری است و از این رو گزافه نیست اگر بگوییم دین و مذهب در لحظه‌لحظه‌ی زندگی همه‌ی ما جاری است. بنابراین اگر در صحنه‌‌های تئاتر کشور، نمایش‌هایی با مضامین مشخص دینی اجرا می‌شوند، نباید آ‌ن‌ها را از بدنه‌ی تئاتر جدا دانست.

مسئول امور تئاتر استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: بدون تردید بخش بزرگی از نمایش‌های مذهبی‌ای که اصطلاحا مناسبتی تولید می‌شوند، دچار آسیب‌های متعددی هستند که بارها درباره‌ی آن صحبت شده ولی در مجموع، اطلاق و الصاق برچسب مناسبتی، به نمایش‌های مذهبی غلط است.


وی با اشاره به کارگردانی و آماده سازی نمایش "طوفان" نوشته‌ی سیدحسین فدایی حسین، توضیح داد: معتقدم نمایش‌ مذهبی اگر فارغ از کلیشه‌های موجود باشد حتما مورد تایید و استقبال عموم تماشاگران قرار می‌گیرد. از این رو همواره به دنبال متنی بودم که بتوان به دور از کلیشه‌های رایج همچون طراحی‌ها و لباس‌های تاریخی و هم‌چنین فارغ از بازی‌های غلو‌آمیز و استفاده از زبان کهن، آن را برای اجرای صحنه آماده و طراحی کنم.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: "طوفان" قصه‌ی مسلم‌بن‌عقیل است که به دستور حضرت امام حسین(ع) عازم کوفه شده اما در بین راه گرفتار طوفانی می‌شود و تردید‌هایی به سراغش می‌آید. این متن، از نوشته‌های خوب حسین فدایی حسین است که دئمین سوگواره‌ی خمسه، بهانه‌ای شد تا بر روی آن کار کنم.

توحید معصومی در پایان خاطرنشان کرد: نمایش "طوفان" تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است که بعد از اجرا در قالب سوگواره‌ی خمسه، اجرای عمومی خود را در تماشاخانه مهر حوزه هنری ادامه‌ خواهد داد. پویان درزی، مرتضی شاه‌کرم، احمد صمیمی، حامد نساج، مهدی دربانی و الهه زحمتی نیز بازیگرانی هستند که در اجرای این اثر مرا همراهی خواهند کرد.

گفتنی است، نمایش "طوفان" با کارگردانی توحید معصومی هم‌زمان با حضور در بخش ویژه دومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه از ۱۷ آذر به مدت دو هفته در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار