معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: تاکنون 114 نفر در رفسنجان که مبتلا به ایدز بودند، شناسایی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ احمد جمالی زاده تصریح کرد: از زمانی که فرد مبتلا می شود امکان دارد بین دو تا ده سال این بیماری خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه این بیماری واکسن ندارد، خاطرنشان کرد: اگر این بیماری زود تشخیص داده شود می توان به درمان بیماری پرداخت و از شیوع آن جلوگیری کرد که در این راستا بهتر است افرادی که مشکوک هستند به مراکز مشاوره ایدز مراجعه کنند و به طور رایگان خدمات درمان و مشاوره ای را دریافت کنند.

وی یادآور شد: این بیماری از طریق تزریق مشترک بوسیله معتادان، ارتباط جنسی محافظت نشده، از مادر به جنین، تیغ های آلوده در آرایشگاه ها، وسایل جراحی در دندانپزشکی ها و تزریق خون نیز انتقال می یابد.

جمالی زاده گفت: مهمترین راه انتقال از طریق ارتباطات جنسی است که تا سال 85 دو سوم مبتلایان معتادان بودند اما در حال حاضر این موج بیشتر از طریق رابطه های جنسی است و این نگران کننده است.

وی افزود: اگر یک نفر مبتلا به ایدز کمتر داشته باشیم 16 هزار دلار صرفه جویی اقتصادی می شود ، چرا که برای درمان آنها بیش از ده قلم داروی وارداتی و گران، مشاوره، آزمایشات، متادون و دیگر خدمات در مرکزdicدر رفسنجان به آنها رایگان ارائه می شود.

جمالی زاده خاطرنشان کرد: برخی سرطان ها، بیماری های هپاتیت و هپاتیت و بیماری سل ناشی از ابتلا به بیماری ایدز است.

وی تصریح کرد: هم اکنون نهادNGO در رفسنجان برای حمایت مبتلایان به ایدز که بی بضاعت هستند، تشکیل شده است.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: ایدز ، مبتلا ، رفسنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.