مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با توجه به اینکه داروهای مناسبی برای کنترل عوارض بیماری ایدز وجود دارد، انجام به موقع آزمایش اچ آی وی درمان این بیماری را موثرتر می کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، دکترمهدی شفیعی با اشاره به اینکه هرساله اول دسامبر ، مصادف با10 آذر با عنوان روز جهانی ایدز نامیده می شود ، گفت: یک سوم مواردیکه در کشور تخمین زده شده که آلوده به ویروس اچ آی وی هستند، شناسایی شده اند اما متاسفانه تنها 15 تا 20 درصد آنها به صورت فعال خدمات دریافت می کنند.

وی افزود: دو سوم مواردی که در کشور تخمین زده می شود مبتلا به ویروس اچ آی وی باشند در دسترس نیستند و متاسفانه زمانی مراجعه می کنند که بیماری آنها پیشرفت کرده است.

شفیعی با اشاره به اینکه داروهای مناسبی برای کنترل عوارض این بیماری در کشور وجود دارد ، به بیماران توصیه کرد : زودتر تحت درمان قرار گیرند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان شمار مبتلایان به اچ آی وی در سطح شهرستانهای تابعه ی دانشگاه علوم پزشکی کرمان را 670 نفر اعلام کرد و گفت: حدود 90 نفر از این تعداد تحت درمان قرار گرفته اند.

دکتر شفیعی افزود: بر اساس مدل های اپیدمیولوژیک و برآوردهایی که در کشور با توجه به رفتارهای پرخطری که در هر استان وجود دارد، انجام شده است، پیش بینی می شود در استان کرمان هزار و 500 تا دو هزار نفر مبتلا به اچ آی وی باشند.

وی به فعالیت هایی که در سطح دانشگاه علوم پزشکی کرمان برای بیماران مبتلا به ایدز در حال انجام است، اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته برای اطلاع رسانی بیشتر در جمعیت هایی که رفتارهای پرخطردارند، مراکز خدمات کاهش آسیب راه اندازی شد.

به گفته وی بهزیستی جزو سازمان هایی به شمار می رود که ارتباط بسیار نزدیک با دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با این بیماران دارد که در حال حاضر حدود 12 تا 13 مرکزDIC(مرکز گذری) در سطح استان تحت نظارت این سازمان فعالیت دارند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز دو مرکزDICویژه مردان و یک مرکز ویژه زنان راه اندازی کرده است.

به گفته وی در مراکزDICعلاوه بر ارائه آموزش های لازم در زمینه بیماری ایدز، به صورت داوطلبانه افراد مراجعه کننده مورد آزمایش اچ آی وی قرار می گیرند و وسایل کاهش آسیب نیز به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.

دکتر شفیعی گفت: برای اینکه خدمات مشاوره ای و درمانی برای این بیماران فراهم شود، مرکز مشاوره بیماری های رفتاری که در حاشیه شهر کرمان قرار داشت به مرکز شهر منتقل شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مرکز علاوه بر پزشک، ماما و دندان پزشک نیز برای ارائه خدمات تخصصی به این بیماران حضور دارند.

دکتر شفیعی برگزاری همایش دوچرخه سواری، پیاده روی کارکنان دانشگاه، برگزاری نشست تخصصی اچ آی وی برای کارکنان دانشگاه و برگزاری نشست های تخصصی در سطح دانشگاه های شهید باهنر و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان را از جمله ی برنامه های هفته اطلاع رسانی ایدز در استان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: نصب و توزیع تراکت، پمفلت و بیلوبوردهای در سطح شهرستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، مصاحبه مطبوعاتی و اطلاع رسانی به وسیله صدا وسیما با حضور کارشناسان دانشگاه برای افزایش آگاهی های عمومی از بیماری اچ آی ویاز دیگر برنامه های این هفته است.

شعار امسال هفته اطلاع رسانی ایدز که از 9 تا 15 آذرماه برگزار می شود، "انجام به موقع آزمایش اچ آی وی تشخیص زودتر، درمان موثرتر" است./س


برچسب ها: آزمایش ، ایدز ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.