معاون آموزشی وزارت بهداشت از ضرورت گسترش بسترهای دانشگاهی برای جذب دانشجویان داخلی و خارجی در کشور خبر داد.

دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تمام دانشجویان پزشکی در همه مقاطع از طریق سنجش عمومی و با توجه به رتبه کسب شده در کنکور سراسری به دانشگاه راه می‌یابند و این باعث می‌شود که بتوانیم عدالت آموزشی را جدی‌تر رعایت کنیم.

وی ادامه داد: البته طبیعی است که برخی افراد با شرایط شهریه‌پردازی وارد بعضی قسمت‌ها می‌شوند (این افراد بین کسانی انتخاب می‌شوند که طی مصاحبه‌ی دو مرحله‌ای تمایلشان به ادامه تحصیل از دیگران بیشتر است) و ممکن است میزان رتبه‌های آنان با هم تفاوت داشته باشد.

اما از یک طرف راه باز می‌شود که تعداد زیادی از جوانان کشورمان که تمایل به ادامه تحصیل دارند بتوانند تحصیل کنند.

دکتر لاریجانی بیان کرد: علیرغم این موضوع که رتبه دهم دنیا در تحصیلات دانشگاهی را داریم اما همچنان تعداد جوانان کشورمان که نیاز و تمایل به ادامه تحصیل دارند بسیار زیاد است و این امر امکان دارد مشکلاتی را نیز ایجاد کند هر چند که امکان دارد توانایی‌های فرد بسیار مهمتر از داشتن مدرک باشد اما رو آوردن به گرفتن مدرک در کشور نیز بالا است.

وی اظهار داشت: طرف دیگر ماجرا این است که تعداد زیادی از دانشجویانی که در دانشگاه‌های مختلف در حال تحصیل هستند منشأیی از کشورهای آسیایی دارند و علت آن هم این است که دانشجو بستر لازم را برای ادامه تحصیل خود، در کشورمان نمی‌بینند و از این رو به جای دیگر برای تحصیل می‌رود.

وی در این خصوص که چرا همه دانشگاه‌ها از بودجه دولتی استفاده نمی‌کنند بیان کرد: محدودیت این بودجه باعث این امر شده و اکنون هم در حوزه آموزش چالش‌های اعتبار جدی داریم و دانشگاه‌ها برای اینکه بتوانند از ظرفیت هیئت علمی و بسترهای آموزشی استفاده بیشتری کنند بستر لازم را باز می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که متأسفانه از ایران دانشجوها به کشورهای منطقه برای تحصیل می‌روند که قابل مقایسه با کشور خودمان نیستند و به طوری از صلاحیت‌های لازم برخوردار نمی‌باشند که البته برای محدود کردن آنها تدابیر مختلفی را اندیشیده‌ایم چرا که برخی از کشورها از نظر اعتبار مورد تأیید کشور ما نیستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها را تشویق می‌کنیم که وارد عرصه‌های بین‌المللی شوند و امیدواریم کشور ما بتواند قابی شود تا از دانشجویان منطقه دانشجو بگیرد و جوانان از کشورهای مختلف برای تحصیل به ایران بیایند. خوشبختانه قراردادهای بسیار خوبی بین ایران و برخی کشورهای منطقه برای اینکه دانشگاه‌های ما بتوانند برای آنها دانش آموخته تربیت کنند بسته شده است.

همچنان که باید گفته شود در دانشگاه‌های ما در حال حاضر بالاتر از 300 دانشجوی خارجی در حال تحصیل هستند که در مقاطع مختلف پزشکی تحصیل می‌کنند و امیدواریم با توجه به اساتید و دانشگاه‌های خوب در کشورمان بتوانیم بستر لازم را ایجاد کنیم و پرش‌های بیشتری را در آموزش‌های بین‌المللی انجام دهیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار