معاون آموزشی وزارت بهداشت از نهایی شدن کار کمیته دیابت در هفته آتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در حاشیه ششمین کنگره بین‌المللی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی در خصوص وضعیت پژوهش و آموزش در پزشکی گفت: در کشور ما به علت توسعه‌ای که در دانشگاه‌های علوم پزشکی داشته‌ایم، تعداد زیاد متخصصانی که در دانشگا‌ه های کشور مشغول به تحصیل هستند، روند افزایشی رشته‌های دکترا و وجود حدود 50 مراکز تحقیقاتی، 60 دانشگاه، 18 هزار عضو هیئت علمی و 200 هزار دانشجو؛ حدود 33 درصد تولیدات علمی در زمینه پزشکی داریم که در این رابطه رتبه هفدهم در جهان را به خود اختصاص داده‌ایم. 

لاریجانی در خصوص تشکیل کمیته غیر واگیر در کشور گفت: در کشور برای تشکیل کمیته غیر واگیر برنامه‌ریزی های زیادی صورت گرفته است از جمله اینکه در هفته آینده سند مرتبط با بیماری دیابت و بیماری‌های غیر واگیر با کار کمیته دیابت نهایی می‌گردد همچنین در بخش سرطان هم کمیته‌ای در زمینه تغذیه و پیشگیری در حال فعالیت است‌.

وی در خصوص چالش‌هایی که در پژوهش با آن روبرو هستیم، گفت: با توجه به اینکه در پژوهشها رشد سریعی داشته‌ایم اما در برخی قسمتها با افت‌ و خیزهایی مواجه بودیم که با برنامه‌ریزی‌ها در حوزه علوم پزشکی و با توجه به اینکه دانشگاه‌ها به سمت ماموریت گرایی و تمرکز در برخی شاخص‌ها پیش می‌روند در سالهای آتی می توانیم شاهد پیشرفت‌های زیادی باشیم.

لاریجانی در خصوص وضعیت استناد در کشور گفت: وضعیت استناد در کشور ما کمتر از مدارک پزشکی است ما در منطقه به علت تولیدات علمی رتبه اول و از لحاظ استنادات رتبه دوم، و در دنیا رتبه هفدهم و از لحاظ استنادات رتبه بیست و یکم را به خود اختصاص داده‌ایم. که این به دو عامل بر می‌گردد یکی اینکه در کشور خیلی عادت به دادن استناد نداریم و این در دنیا خیلی رایج است و نهایت به علت عادت جهانی که محققان به مراکز معروف دنیا استناد می‌کنند ما نیازمند جدی گرفتن تحقیقات هستیم. که همه اینها دست به دست هم می‌دهد تا تفاوت تعداد اسناد و استنادات پزشکی تغییر کند. 

وی در خصوص افزایش تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور عنوان کرد: تعداد دانشجویانی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند به علت افزایش جمعیت روز به روز در حال افزایش است ولی واقعیت این است که نسبت به مجموعه دانشجویی که در داخل کشور داریم این تعداد چندان زیاد نیست. در سالهای اخیر افرادی که به کشورهایی مثل فیلیپین می‌روند که مورد تایید وزارت بهداشت نیستند در زمان برگشت به کشور با مشکلاتی جدی روبرو شدند.
 
وی در خصوص افزایش بار بیماری‌های غیر واگیر در کشور گفت: امروز سه چهارم مرگ و میر و بار بیماری‌ها در رابطه با بیماریهای غیر واگیر است. این بدان معنی نیست که ما درباره بیماری‌های واگیر متوجه نیستیم و برنامه ریزی نمی‌کنیم اما شرایط فعلی در کشور و دنیا به این صورت است که بیشترین میزان ناتوانایی‌های به بیماری‌های غیر واگیر مربوط می شود.

وی در خصوص بیماری‌های سرآمد در کشور گفت: بیماری‌های سرطان، دیابت، قلبی و عروقی و آسم جزو بیماریهای اصلی هستند که مورد هدف قرار گرفته‌اند البته فاکتورهای خطر مثل تغذیه و فعالیت فیزیکی نامناسب و مصرف دخانیات در ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر موثر خواهند بود.

وی افزود: مسئله نمک و اسیدهای اشباع شده به طور جدی در حال پیگیری است مبارزه با بیماری های غیر واگیر سخت‌تر و طولانی‌تر و نتایج آن دیررس‌تر است اما راهی است که باید طی کنیم.

وی در خصوص هزینه‌هایی که در زمینه پژوهش پزشکی صورت می‌گیرد، گفت: با توجه به تعداد زیاد دانش‌آموخته‌ها نیازمند سرمایه گذاری جدی در این زمینه هستیم. میزان اختصاص تولید ناخالص ملی به بخش پژوهش‌ها یک درصد بوده است که ما تلاش داریم آن را به دو درصد افزایش دهیم.امیدواریم در برنامه ششم و بودجه سال آینده این مسئله منعکس شود در برخی از کشورها میزان اختصاص تولید ناخالص ملی به پژوهش‌ها 4 درصداست. 

وی در پایان گفت: ما برای چگونگی حضور بخش خصوصی در آموزش عالی مشغول مطالعه و برنامه ریزی هستیم و اولین قدم را چند روز گذشته برداشته‌ایم و اعلام کردیم کلیه بیمارستان‌های خصوصی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده پرستاری می‌توانند در آموزش پرستاری مشارکت داشته باشند. در برخی رشته‌های دیگر نیز باید بیمارستان‌ها را فعال کنیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار