معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از بین بردن عوامل زنجیره ای موثر در کاهش سرانه کتاب را نیازمند اهتمام و توجه همگان از جمله خانواده، مدارس و رسانه ها دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در همایش تجلیل از خادمان کتاب استان، پایین بودن سرانه مطالعه در کشور را یک نقیصه فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: مجموعه عواملی بصورت زنجیروار در پایین بودن سرانه مطالعه در کشور تاثیر گذار هستند.

یوسف امینی عدم توجه خانواده ها به مقوله کتابخوانی به عنوان ضرورت و نیاز به اولین حلقه این زنجیره برشمرد و افزود: مدیران فرهنگی، کتابفروشی ها، ناشران و مولفان باید این ضرورت را در جامعه ایجاد کنند و خانواده ها با همان حساسیتی که نسبت به خوراک و پوشاک و مسکن دارند با مقوله نیاز به کتابخوانی برخورد کنند.

وی تاکید کرد: تا نیاز به کتابخوانی در درون افراد ایجاد نشود افراد به کتابخوانی تمایل پیدا نمی کنند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گران بودن کتاب را دومین حلقه این زنجیره توصیف و تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از سال 90 تا 93 میانگین قیمت کتاب دوبرابر افزایش یافته است.

امینی با اشاره به افزایش قیمت کتاب در غالب حوزه های اقتصادی گفت: اگر کتاب جزو ضروریات خانواده باشد برای تهیه آن هزینه می شود و علت نخریدن کتاب را گران شدن آن نمی دانند، هرچند مطالبه به حقی است.

وی وجود رسانه های رقیب کتاب از جمله رسانه ها و فضای مجازی را سومین حلقه زنجیره پایین بودن سرانه مطالعه در کشور توصیف و تاکید کرد: باید از ظرفیت این رسانه ها و جذابیت آنها برای ترویج کتابخوانی و اطلاع رسانی در حوزه کتاب نهایت استفاده شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مساله محتوای کتاب ها و عدم توجه به نیاز مخاطبان در تالیف کتاب را چهارمین حلقه این زنجیره دانست و افزود: ورود نخبگان و کارشناسان حوزه علمیه و دانشگاه در تولید کتاب ضروری است.

امینی نیاز مولف به سرمایه و نیاز ناشر به مخاطب را پنجمین حلقه برشمرد و گفت: متاسفانه در حوزه بازاریابی و توزیع کتاب سنتی عمل می کنیم درحالی که باید از ظرفیت های نوین استفاده کرده و همچون برخی از ناشران خلاق به روش های جدید رو بیاوریم.

وی قراردادن این زنجیره های منفصل در کنار هم را موثر در افزایش کتابخوانی دانست و بر اهتمام همه از جمله خانواده ها، مدارس و رسانه ها در ترویج کتابخوانی تاکید کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.