وزیر بهداشت گفت: بیشتر مردم کشور از طرح تحول نظام سلامت بویژه در بخش درمان رضایتمند هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛ سید حسین قاضی زاده هاشمی شب گذشته در اجلاس سراسری معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کشور در مشهد افزود: دسترسی به پزشک، دارو، ماما و سایر تجهیزات پزشکی در حاشیه شهرها یکی از موارد عمده رضایتمندی مردم در حوزه بهداشت طرح تحول سلامت است.

وی پیش بینی کرد، با توجه به توافق هسته ای ایران با گروه 5+1 و تحولاتی که در بخش اقتصاد کشور بوجود می آید، شرایط بهتری برای کشور و مردم رقم خواهد خورد و تغییراتی در وضعیت معیشتی مردم بوجود می آید.

وزیر بهداشت توسعه کلینیک های تخصصی و مرکز فوریت های پزشکی (اورژانس) را از طرحهای ارائه شده از سوی معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور برشمرد که در طرح تحول سلامت مورد توجه ویژه قرار می گیرد

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه برخی قصور سازمان های بیمه گر را به پای وزارت بهداشت می گذارند،گفت:مردم وقتی به داروخانه مراجعه و مشاهده می کنند فرانشیزی که باید می دادند پنج یا سه برابر شده است، فکر می کنند قیمت دارو افزایش پیدا کرده در حالی که حمایت بیمه ای آن دارو خودسرانه کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: قانون به سازمان های بیمه گر اجازه کاهش یا حذف خودسرانه بیمه دارو را نمی دهد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سازمان تامین اجتماعی بدهی یا مشکلی در تامین منابع خود ندارد، اشکال اصلی این است پولی که مردم برای درمان به تامین اجتماعی پرداخت می کنند در حوزه درمان هزینه نمی شود.

قاضی زاده هاشمی افزود: براساس آماری که مسئولان این سازمان ارائه کردند، تاکنون 220 هزار میلیارد ریال بابت بیمه درمان از مردم پول گرفته و خیلی کمتر از آن به حوزه درمان وزارت بهداشت پرداخت کرده اند.

وی بیان کرد: بهتر است به جای اینکه پول مردم بابت پرداخت بیمه در بخشهایی مانند بیمه مستمری بگیران، بیمه بازنشستگی یا سرمایه گذاری در دارو و ساخت بیمارستان و امثال آن هزینه شود، سازمان تامین اجتماعی اضافه پرداخت را در صندوقی واریز کند که برای خود مشمولان بیمه هزینه شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه عالی ترین سطح خدمات باید در اورژانس ها عرضه شود، اظهار کرد: همیشه مراکز فوریت های پزشکی در کشور تبعیدگاه بوده و افراد غیرمجرب یا غیرمتخصص در این حوزه مشغول به فعالیت می شدند در حالی که 45 درصد از مراجعه کنندگان به بیمارستان های کشور در این مرکز پذیرش می شوند لذا ساماندهی و تجهیز این مراکز از نظر کادر درمانی و تجهیزات پزشکی ضروری است.

وی ادامه داد: هرچه وضعیت مراکز فوریت های پزشکی بهتر باشد و پرستاران مجرب، پزشکان متخصص، تجهیزات به روز در آنها تامین و خدمات در عالی ترین سطح به بیماران ارائه شود از مرگ و میر مردم بیشتر جلوگیری می شود.

وی افزود: می توان بهیاران را نیز به مجموعه کارکنان بخش فوریت های پزشکی اضافه کرد، همچنین باید پرستاران ویژه این مرکز از سوی دانشگاه های علوم پزشکی که بیمارستان های بزرگ را زیر پوشش دارند، تربیت شوند و از کارکنان مجرب در این مرکز استفاده شود زیرا مهارت مقدم بر دانش است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: توقف بیمار بیش از شش ساعت در مرکز فوریت های پزشکی باید حذف شود که تحقق این مهم به نفع بیمار و کارکنان خواهد بود.

وزیر بهداشت با تاکید براینکه کار سونوگرافی زنان به متخصصان و پرستاران زن واگذار شود افزود: به دلیل تعصبات مردم بویژه ساکنین شهرهای کوچک و همچنین در شهر هایی که سونولوژیست یا رادیوگرافیست خدمت نمی کنند باید به متخصصان حوزه زنان و پرستاران آموزش دیده مجوز انجام سونوگرافی زنان داده شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: در سراسر دنیا کار سونوگرافی توسط پرستار انجام می گیرد که کار خیلی مهم یا پیچیده ای نیست لذا اصرار بر اینکه فقط سونولوژیست ها یا رادیوگرافیست های مرد سونوگرافی را انجام دهند، بی معنی است لذا باید پرستاران را ویژه انجام سونوگرافی آموزش داد.

اجلاس سراسری دو روزه معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور از 30 آبان ماه در مشهد در حال برگزاری است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا  کلیک کنید. 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.