کانالهایی رنگارنگ با موضوعاتی که از تنوع زیادی برخوردار است و البته همه آنها مفید و آموزنده نیستند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی از آغاز به کار نرم افزار های پیام رسان موبایلی نمی گذرد اما چنان در زندگی روزمره ما نفوذ کرده اند که احتمالا برای خیلی از ما یک روز بدون سرزدن به این نرم افزارها و سرکشی به گروه ها و کانالهای‌مان غیر قابل تصور باشد.

پیام رسانهایی که فاصله ها را کوتاه کرده و از پیام های متنی گرفته تا عکس و فیلم به راحتی قابل انتشار و به اشتراک گذاری است.

کانالهای تلگرامی؛ محتوای آموزشی یا غیراخلاقی


تلگرام یکی از این پیام رسانهایی  است که به دلیل استقبال زیاد کاربران ایرانی در رده نخست به نسبت سایر نرم افزار های مشابه قرار گرفته است چرا که امکان ایجاد کانالهایی را دارد که به راحتی قابل مدیریت هستند و دیگر از پیامهای نامرتبط و گفتگوهای خارج از موضوع خبری نیست.

کانالهایی رنگارنگ با موضوعاتی که از تنوع زیادی برخوردار است که البته همه آنها مفید و آموزنده نیست!

کانالهای تلگرامی؛ محتوای آموزشی یا غیراخلاقی

برخی از این کانالها بیشتر جنبه سرگرمی و تفریح دارند و برخی آموزشی هستند که با پستهای آموزنده از مطالب روانشناسی و پزشکی گرفته تا انتشار کتابهای الکترونیکی و آموزش زبان خارجی مخاطبان خاص خود را دارند. برخی دیگر کانالهای خبری هستند که از اخبار لحظه به لحظه تحولات جهان و اخبار گوناگون را به اشتراک می گذارند که مورد استقبال خبرگزاری های معتبر داخلی هم قرار گرفته است.

اما همه مطالب منتشر شده در این پیام رسان و نمونه های مشابه آن خالی از اشکال نیست چراکه نمی توان صحت تمام مطالب منتشر شده را معتبر و موسق دانست لذا می تواند کاربران را گمراه و از حقیقت دور کند. اشکال دیگری که این پیام رسان دارد ساخت کانالهای غیر اخلاقی و خلاف عرف است. موضوعی که واکنش مقامات مسئول و وزارت ارتباطات را در پی داشت و بحث فیلترینگ این پیام رسان را بر سر زبانها انداخت.

کانالهای تلگرامی؛ محتوای آموزشی یا غیراخلاقی


محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشتر با بیان اینکه کارگروه تعیین مصادیق به دلیل برخی محتوای مجرمانه تلگرام خواستار فیلترینگ این سایت بود اظهار داشت: "ما از فرصت خواستیم که با تلگرام مکاتبه کنیم تا بخش هایی که غیراخلاقی است و باعث زیان می شود را مسدود کند. بر این اساس، طی چند ایمیل به مسئولان تلگرام مکاتبه کرده و آنها نیز صفحات غیراخلاقی را مسدود کردند."

واعظی ادامه داد: " ۲ هفته پیش مجددا برخی از این کانال ها باز و دسترسی آن آزاد شد که ما به ناچار مجددا ایمیلی به مسئولان این سایت زده و از آنها خواستیم تا این صفحات را مسدود کنند، از آنجایی که گردانندگان این سایت نمی توانند بگویند ما دسترسی به محتوای غیراخلاقی را آزاد گذاشته ایم، دستاویزشان موضوع جاسوسی اطلاعات کاربران بود تا به مشترکان چیز دیگری را القاء کنند."

علی رغم مکاتبات مختلف با شرکت سازنده پیام رسان تلگرام و هشدار های متعدد در خصوص برخورد با گردانندگان کانالهای غیر اخلاقی شاهد ادامه کار آنها هستیم لذا قرار است امروز کار گروه مصادیق محتوای مجرمانه تنها برای تلگرام تشکیل جلسه دهد و برای تعیین تکلیف این پیام رسان که مانند سایر پیام رسانهای قبلی کاربردی دوگانه پیدا کرده است، تصمیم گیری کند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



گزارش از عرفان ضیایی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار