وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات با سفر به روسیه بر توسعه همکاری های بانکی دوجانبه و افزایش روابط اقتصادی و تجاری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته به منظورهمکاری های دوجانبه بازرگانی و اقتصادی به روسیه سفر کرد و به منظور برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه وارد مسکو شد و در بدو ورود با الکساندر نواک وزیر انرژی و رئیس طرف روسی کمیسیون مشترک، ملاقات و مذاکره کرد.

در این ملاقات که جمعی از مسئولین ارشد دو کشور حضور داشتند، طرفین ضمن بررسی زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دوطرف، درباره راه های توسعه همکاری ها، بحث و تبادل نظر کردند.

واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده از ظرفیت های وسیع موجود بین دوکشور را ضروری خواند و گفت:‌ اراده قاطع روسای جمهوری دو کشور برای رفع موانع موجود و پیشبرد هر چه بیشتر همکاری ها ستودنی است.

نواک وزیر انرژی روسیه نیز بر اراده استوار دولت روسیه برای توسعه همکاری ها تاکید کرد واظهارداشت: کشورش همکاری با ایران را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده و مقامات عالی رتبه روسیه  نیز،‌ همواره بر این موضوع تاکید دارند.

قرار است طی اجلاس سه روزه کمیسیون مشترک اقتصادی، مهم ترین حوزه های همکاری دو کشور بررسی و توافقات لازم صورت گیرد.

همچنین واعظی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک با مقامات بلند پایه از جمله معاون اول نخست وزیر، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر کشاورزی ملاقات می کند.

*تاکید برتوسعه همکاری های بانکی دو جانبه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با رئیس کل بانک مرکزی روسیه با اشاره به روابط حسنه دو کشور، توسعه همکاری های بانکی را زمینه ساز توسعه مناسبات تجاری ایران و روسیه ارزیابی کرد و خواستار مساعدت بانک مرکزی روسیه جهت تحقق این هدف شد.

وی همچنین به احیای روابط کارگزاری بین دو کشور به ویژه در شرایط پس از رفع تحریم ها اشاره کرد و به بیان تاسیس بانک مشترک ایران و روسیه، بر طرف شدن موانع فعالیت کارآمد بانک های دو طرف و تسویه مبادلات تجاری به ارزهای ملی پرداخت.

وی پیشنهاد عضویت ایران در بانک توسعه اوراسیا، اتصال سیستم های پرداخت الکترونیکی دو کشور و برقراری روابط کارگزاری بین بانک های ایران و روسیه را به عنوان مهم ترین سرفصل های توسعه همکاری ها برشمرد.

*تاکید بر افزایش روابط اقتصادی و تجاری دوکشور

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که به منظور برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصاد ایران و روسیه در مسکو به سر می برد، در ادامه مذاکرات با مقامات اداری، با ایگور شووالوف معاون اول نخست وزیر روسیه ملاقات کرد و در این ملاقات، معاون اول نخست وزیر روسیه، برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور را حائز اهمیت دانست و بر اهتمام طرف روسی در برگزاری نشستی متفاوت و بارویکردی عملیاتی تاکید کرد.

وی افزود : دستور کار روابط با روسیه بطور دائم از سوی رئیس جمهور روسیه پیگیری و توصیه ها و دستورات لازم از سوی ایشان در جهت توسعه روابط ارائه می شود.

ایگور شووالوف لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، را مثبت ارزیابی کرد و گفت:‌  این موضوع  در توسعه روابط دو کشور حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: امیدوارم با تلاش دو کشور، سطح روابط اقتصادی- تجاری  دوطرف، مطابق اراده و انتظارات رهبران دو کشور و همپای روابط سیاسی و منطقه ای ارتقاء یابد.

  معاون اول نخست وزیر روسیه تصریح کرد: روسیه بدون تردید پایه ریزی روابط دراز مدت با ایران را مورد توجه قرارداده است.

محمود واعظی نیز در این ملاقات با اشاره به گستردگی روابط دو کشور در ابعاد مختلف اظهار داشت:‌ روابط دو کشور وارد مرحله جدیدی شده و چشم انداز روشنی در انتظار آن است.

وی با تبیین ابعاد مختلف روابط ایران و روسیه، دستور کار روابط در مقاطع کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت را تشریح کرد وافزود:‌  جمهوری اسلامی ایران  برای رسیدن به اهداف مورد نظر در هر سه مرحله آمادگی کامل دارد.

واعظی پایان تحریم ها را آغاز مرحله جدید در روابط فی مابین ارزیابی کرد وگفت:‌ اراده مقامات عالی رتبه کشور ایران در توسعه روابط با روسیه،‌ در شرایط پس از برجام ستودنی است.

گفتنی است؛ طرفین در این دیدار، با مرور فرصت ها و موانع موجود در توسعه همکاری های اقتصادی- تجاری دو کشور، درباره موضوعاتی نظیر همکاری های دوجانبه، تسهیل تردد اتباع دوکشور، کاهش تعرفه ها، گسترش حمل و نقل، رفع موانع بانکی و زمینه اجرای پروژه های کلان و سرمایه گذاری شرکت های صاحب نام روسی، در ایران بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین موضوع حضور رئیس جمهور روسیه در اجلاس مجمع صادره کنندگان گاز در تهران نیز بررسی شد.

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار