اصفهان؛

تغییر الگوی کشت بهترین صرفه جویی در مصرف آب است

استاندار اصفهان در مراسم آغاز به کار همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت گفت: کاهش مصرف آب در کشاورزی، باید از طریق تغییر الگوی کشت و افزایش راندمان تحقق یابد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رسول زرگرپور در مراسم آغاز به کار همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت اظهار کرد: بر اساس سیاست های کلان و مصوب 9 ماده ای شورای عالی آب صنایع باید از پساب تصفیه شده استفاده کنند.

استاندار اصفهان گفت: بر اساس این مصوبه که تغییر ناپذیر و اجتناب ناپذیر است صنایع استان باید تا سه سال آینده ارتباط خود را با آب تازه قطع کنند و جز برای شرب از پساب تصفیه شده استاندارد استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این گام در استان برداشته شده است، اظهار داشت: صنایع باید خودشان نسبت به جمع آوری پساب اقدام کنند به طوری که اکنون در چند شهر این کار توسط برخی صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن انجام شده و در حال پیگیری و پیشرفت است.

وی با نادرست خواندن برخی آمار ارائه شده درباره حجم پساب در استان اصفهان تصریح کرد: در این استان 30 تا 35 میلیارد متر مکعب پساب همراه با فاضلاب وجود دارد که بیشتر آن را پساب بخش کشاورزی تشکیل می دهد و قابل تصفیه استاندارد است.

زرگرپور با تاکید بر اینکه مصرف بهینه آب در اصفهان سخت گیرانه پیگیری می شود گفت : بخش مصرف شرب استان نیز تا سه سال آینده باید 20 درصد کاهش یابد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه همه راهکارهای این موضوع احصا شده است، افزود: اگر بتوانیم 200 هزار مشترک را به سیستم کاهنده مصرف آب وصل کنیم صرفه جویی زیادی به همراه دارد.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز باید تا سه سال آینده با حفظ میزان محصول یعنی 6 میلیون تن در سال , میزان مصرف آب 50 درصد کاهش یابد.

استاندار اصفهان کاهش مصرف آب در کشاورزی را سخت تر از سایر بخش ها خواند و تصریح کرد: این کار باید از طریق تغییر الگوی کشت و افزایش راندمان تحقق یابد.

وی دو هدف گذاری اصلی اصفهان در مصرف بهینه آب در صنعت و شرب را مدیریت کنترل میزان عرضه و تقاضا اعلام و اظهار امیدواری کرد که با اعمال این برنامه ها زاینده رود از رودخانه فصلی به دائمی تبدیل شود.

استاندار اصفهان موضوع آب را مشکلی بزرگ و مطالبه عمومی خواند و گفت: اگر به این موضوع پرداخته نشود در آینده نزدیک به چالش و بحران منطقه ای تبدیل می شود.

این همایش از سوی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان و با هدف کاهش معضلات زیست محیطی و ارائه راهکارهای عملیاتی و دستاوردهای کاربردی درباره بهینه سازی مصرف آب در صنایع برگزار می شود.

مدیریت مصرف آب و بازیافت آن در صنعت، بکارگیری فناوری های نوین در تصفیه و شیرین سازی آب و بازیافت پساب ها، الزامات بازیافت و کاربرد پساب های شهری در صنعت، استانداردهای کمی و کیفی آب در صنعت و راهبردهای توسعه پایدار در تأمین آب صنعت از محورهای این همایش دو روزه است. 



انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.