مسمومیت با مونو اکسید کربن یا Co مشکلی است که هر ساله در فصل سرما بروز می‌کند.

قربانی شدن با گاز منو اکسید کربنبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، مسمومیت با گاز co بر اثر احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی مثل بنزین، نفت، گازوئیل و ذغال در فضاهای سربسته به وجود می‌آید و متاسفانه همه ساله در فصل سرما موجب بروز مشکلات بسیاری می‌شود. در مواردی که فرد بسیار خوش اقبال باشد شانس زنده بودن و زندگی دوباره را پیدا می‌کند.

زندیه معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: مهم‌ترین عوامل ایجادکننده مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را در نصب صحیح نکردن دودکش دانست  که در برخی از مکان‌ها مانند کارگاه‌ها و مراکز صنعتی دودکش نصب نمی‌شود یا دودکش نصب شده مناسب نیست و وسایل گرمازا مورد استفاده قرار گرفته نیز ناایمن هستند.

وی افزود: در نصب دودکش باید توجه داشت که انتهای دودکش حتما باید 60 سانتی‌متر از سطح بام فاصله داشته  باشد.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با بیان اینکه عبور دودکش از سقف‌های کاذب و فضاهای داخلی مثل حمام مناسب نیست،تاکید کرد: وسایل گرمایشی یا دودکش نباید در فضاهای سربسته به خصوص داخل حمام استفاده شود.

وی تصریح کرد: اگر با شخصی برخورد کردید که دچار مسمومیت شده بود باید هر چه سریع‌تر وی را از محیط آلوده خارج کرده و به هوای آزاد منتقل کرد و پس از این کار در صورت اطلاع داشتن از موارد کمک‌های اولیه با نهایت دقت به فرد مسموم اکسیژن‌رسانی کرده و با 115 تماس برقرار شود

حسنی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم بیان کرد: سردرد، سرگیجه، تهوع، خواب‌آلودگی، افت سطح هوشیاری، گرفتگی عضلانی، تشنج را از علایمی دانست که پس از بروز مسمومیت در فرد مشاهده می‌شود و گفت: به ویژه اگر چند نفر در فضایی سربسته این علایم را داشته باشند بحث بروز مسمومیت جدی‌تر می‌شود

وی افزود: باید در صورت وجود پنجره آن را باز کرد و در صورت وجود هوشیاری بلافاصله از محیط آلوده فاصله و در اقدام بعدی با اورژانس تماس گرفته شود.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم خاطر نشان کرد: آمار حوادث مسمومیت در سال 94  از آغاز فصل سرما تا کنون 6 نفر دچار اختلال هوشیاری شده‌اند و متاسفانه دو نفر دیگر نیز بر اثر مسمومیت فوت کرده‌اند.

 در پایان اظهار داشت: قطعا می‌توان با تدابیری ابتدایی اما بسیار مهم که متاسفانه اهمیت آنها نادیده گرفته می‌شود از بروز حوادث دلخراشی که هر ساله تکرار می‌شوند، جلوگیری کرد

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.