معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان گفت: در هشت سال گذشته در امور زیربنایی مهندسی نفت پیشرفت تصاعدی داشتیم که یکی از علل آن تحریم‌ها بود که ما را مجبور کرد روی پای خود بایستیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت در کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران پساتحریم با بیان این که تحریم باعث خودکفایی بیشتر ما شد، افزود: به عنوان مثال فاز 12 پارس جنوبی با تولید 80 میلیون متر مکعب گاز در روز به طور کامل به دست مهندسان و متخصصان داخلی ساخته شده است.
 
وی با بیان این که ایران دارای بیشترین ذخایر نفت و گاز در دنیاست، افزود: اما متاسفانه متناسب با این ظرفیت تولید نداریم که فرصت بسیارخوبی برای سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی ایران محسوب می‌شود.
 
زمانی نیا گفت: ایران محیط بسیار خوبی برای سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی دارد و باید از این موضوع به خوبی استفاده کرد.
 
وی افزود:‌ به عنوان مثال روس‌ها برای استخراج یک بشکه نفت در خشکی  باید حدود 20 دلار هزینه کنند اما در کشور ما 7 دلار است که نشان دهنده مقرون به صرفه بودن سرمایه گذاری در بخش انرژی کشورمان محسوب می‌شود.
 
زمانی‌نیا با اشاره به ثبات سیاسی خوب در کشورمان در مقایسه با کشورهای منطقه گفت : دنیا دریافته که ایران منطقه با ثبات و امنی برای سرمایه گذاری است و این فقط صرف اعلام مسئولان سیاسی نیست بلکه دنیا خود این طور دیده و تشخیص داده است.
 
وی با بیان این که ما به تدریج وضع‌مان در مبارزه با فساد در حال خوب شدن است، افزود:‌ اگر می‌بینیم که در مطبوعات زیادتر به فساد پرداخته می‌شود ، این به معنای آن نیست که فساد بیشتر شده بلکه به معنای آن است که تحمل برای فساد کمتر شده و آن‌هایی که لو می‌روند بیشتر شده است.
 
زمانی‌نیا گفت: در دولت یازدهم تحمل برای فساد بسیار کمتر است و امیدواریم این موضوع قابل کنترل شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای برجام و پایان مذاکرات افزود:‌ خیلی‌ها در این مذاکرات از جان خود مایه گذاشتند و ما و شما آقای ظریف و شرایط وی را دیدیم و دیگران را هم دیدیم و شنیدیم که چقدر برایشان سخت بود به مدت طولانی مثلاً سه ماه بمانند و در باره یک موضوع بحث و بررسی کنند.
 
معاون وزیر نفت گفت: این یک اراده می‌خواست که  موضوع را به نتیجه برساند و خوشبختانه وجود داشت.
 
زمانی‌نیا با بیان این که برجام در ایران با وجود بحث‌های مختلف مورد تایید قرار گرفت، گفت: این موضوع نشان داد که در ایران مسائل به صورت عمومی بحث می‌شود و این طور نیست که از بالا تصمیمی گرفته و اجرا شود و دنیا دید ما یک جامعه کثرت‌گرا و چند صدایی هستیم و همه شبیه به هم فکر نمی‌کنیم و می‌توانیم با هم مخالف باشیم و در عین حال به یک جمع بندی برسیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ البرادعی اخیراً در کتاب خود نوشته، کار با ایرانی‌ها مشکل است و مثل برخی کشورهای عربی نیست که یک نفر تصمیم بگیرد و اجرا شود.
 
منبع: صداوسیما
 
انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.