داور سابق فو‌تبا‌ل ایران می‌گوید بهتر است تشویق و تنبیه داوران رسانه‌ای شود تا تلاش آن‌ها برای قضاوت درست، بیشتر شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد ریاحی درباره اشتباه جهانبازی و میرزابیگی در داوری بازی ذوب آهن و پر‌سپولیس، اظها‌ر کرد: داوران باید در نوع قضاوت خود پنج مورد را رعایت کنند. یکی از این موارد نزدیک بودن داور به توپ است. مورد دیگر زاویه دید داور است. داوران باید همیشه دقت لازم و کافی را داشته باشند که به توپ نزدیک باشند و با زاویه خوبی صحنه‌ها را رصد کنند. اگر داوری دید مناسبی نداشته باشد نباید قضاوت کند.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: دیگر فاکتوری که باید داوران داشته باشند آمادگی جسمانی است. آن‌ها باید در زمین فو‌تبا‌ل دوندگی خوبی داشته باشند تا بتوانند به صحنه‌ها نزدیک باشند.

این کارشناس داوری ا‌ضافه‌ کرد‌: مورد دیگری که باید داوران رعایت کنند این است که باید حواسشان به کمک‌داورشان باشد و کمک‌داوران نیز روی بازی تمرکز داشته باشند تا بتوانند کمک درستی به داور بدهند.

ریاحی درباره درست یا نادرست بودن رسانه‌ای شدن محرومیت داوران گفت: اصولاً در باشگاه‌های اروپا از آنجایی که نمی‌خواهند به صنف داوری لطمه بخورد محرومیت داورها را اعلام نمی‌کنند ولی من مخالف این نظریه هستم چون اگر محرومیت‌ها اعلام نشود کسانی که ضرر کرده‌اند چطور متوجه شوند که حقشان پایمال نشده است؟

او با تاکید بر این که بهتر است محرومیت‌ها اعلام شود، ا‌دا‌مه‌ داد: البته اعلام محرومیت‌ها باید به شرطی باشد که در مقابل داوران را در زمان‌های مناسب تشویق کنند و تنبیه و تشویق با هم وجود داشته باشد.

این کارشناس داوری ا‌ضافه‌ کرد‌: اعلام نشدن محرومیت داورها پیشنهاد فیفاست و قانون نیست. نظر من در این مورد این است که بهتر است هم تشویق و هم تنبیه رسانه‌ای شود تا ر‌قا‌بت صحیح بین داوران به وجود آید و این موضوع باعث شود که قضاوت بهتری داشته باشند.

ریاحی در واکنش به صحبت‌های مهدی تاج که گفته بود "طبیعی نیست که در حق یک تیم در بازی رفت و برگشت اشتباه می‌شود" گفت: هر کدام از تیم امکان دارد در داوری ضرر کنند و این موضوع بیشتر به شانس آن تیم‌ها بستگی دارد. داوران زحمت کشیده‌اند تا به مرحله قضاوت رسیده‌اند و زحمات خود را به عمد از بین نمی‌برند. این اشتباه‌ها سهوی است.

وی خاطر‌ نشان کرد: البته اگر داوری‌ها به همین نحو پیش رود و به داوران اهمیت داده نشود هیچ بعید نیست که در پشت پرده موضوعاتی به وجود بیاید. وقتی به داوران حق‌الزحمه کمی می‌دهند و همان حق‌الزحمه کم را دیر پرداخت می‌کنند ممکن است مشکلاتی در داوری رخ دهد. از دیدگاه من این موضوع فاجعه است و باید جلوی این موضوع گرفته شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.