کوهنوردی ورزشی است که علاقه‌مندان زیادی به آن می‌پردازند،این ورزش در ضمن مفرح بودن در برخی از مواقع می‌تواند خطرساز باشد.

حمید مساعدیان رئیس انجمن پزشکی کوهستان در گفتگو با خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بیماری کوهستان گفت: یکی از این موارد بیماری‌های کوهستان یا بیماری‌های ارتفاع است که بیشتر در خصوص سرد سال و در ارتفاعات بالا (300-2800 متر) رخ می‌دهد و بعد از هر 1000 متر 6 درجه هوای کوهستان سردتر می‌شود.

وی تصریح کرد: هر چه در ارتفاعات بالا می‌رویم هوا خشک‌تر می‌شود و ممکن است فرد با کمبود آب بدن مواجه شود و به دنبال آن هایپوترمی یا کاهش دمای بدن رخ دهد.

مساعدیان در ادامه گفت: باد و هوای نامناسب در شرایط صعود تأثیر می‌گذارد و در این بین کمبود فشار هوا و کمبود اکسیژن هم باعث می‌شود کوهنورد با آن درگیر شود.

وی عنوان کرد‌: گم کردن مسیر، وجود مه هنگام کوهنوردی، مواجه با طوفان، باد و صاعقه، بارش برف که بیشتر در پاییز و زمستان رخ می‌دهد همه و همه عوامل اصلی هستند که باعث می‌شوند شرایط کوهنورد در هنگام وجود یکی از این موارد بدتر شود این عوامل باعث می‌شود که کوهنوردی جزو ورزش‌های پرخطر محسوب شود.

*توصیه‌های پزشکی

هنگام کوهنوردی کیت‌های کمکی‌اولیه همراه فرد الزامی است، gps حتما همراه کوهنورد باشد، تنها به کوه نروید و حداقل 3 نفره به صعود بپردازند که در صورت رخ دادن حادثه‌ای یک نفر به دنبال کمک برود و دیگری از فرد مصدوم نگهداری کند.

مساعدیان افزود: ریزش بهمن و سقوط برف نیز می‌تواند جان کوهنوردان را به خطر بیاندازد.

*بیماری‌های ارتفاع در کوهنوردی 

مساعدیان تأکید کرد: بیمار‌های کوهستان مواردی است که می‌تواند برای کوهنورد در ارتفاع بالا رخ دهد، این اتفاق می‌تواند از بیماری حاد کوهستان آغاز و به ادمهای مغزی و ریوی ختم شود.
علائم بیماری‌های کوهستان سردرد، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، عدم تعادل، علائم بیماری حاد کوهستان است که در صورت مشاهده فرد با ارتفاع کم کند و صعود را ادامه ندهد.

بهترین موقع کوهنوردی چه زمانی است؟

وی در این خصوص افزود: بهترین زمان برای کوهنوردی صبح زود است و این ورزش باید تا ساعت 14 ادامه یابد و بعد متوقف شود زیرا ممکن است به تاریکی شب بخورد و یا ورزشکار مسیر خود را گم کند و در آن وقت معلوم نیست چه حادثه‌ای در کمین کوهنورد است.

16 کشته در اواخر سال 93

مساعدیان تأکید کرد: متأسفانه طبق آمار در 3 ماهه آخر سال 93 در تهران 16 نفر کوهنورد کشته شدند که جای تأسف است هوا سردتر می‌شود بیشتر مراقب باشید.

وی گفت: چند روزی است که هوا سردتر شده است. تا جایی که می‌توانند از صعود خودداری کنید  و اگر جایی می‌خواهید کوهنوردی کنید از شرایط جوی منطقه اطلاعات کافی داشته باشید مهم تر از همه خانواده و دوستانی از مکان صعود شما اطلاع داشته باشند و بار‌ها گفته‌ایم به صورت انفرادی به کوه نروید.

نکاتی در خصوص کوه نوردی 

برای کوهنوردی مواردی وجود دارد که می‌توان با انجام آن ایمنی صعود کرد و از آن لذت برد این عوامل شامل: در کوهنوردی قدم‌های خود را نسبت به شیب‌ها تنظیم کنید، در کوه هیچگاه ندوید، تنها به کوه نروید، طبیعت کوه را به هم نزنید، گیاهان را آتش نزنید، به حیوانات آسیب نرسانید، آب چشمه‌ها را آلوده نکنید، هیچوقت کنار چادر آتش روشن نکنید، همیشه مقداری آب و مواد قندی و نمکی همراه داشته باشید، انرژی خود را برای صعود تقسیم کنید، به ستونی حرکت کنید منظور زمانی است که به صورت گروهی این ورزش انجام می‌شود و باید پشت سر هم حرکت کنید، در هنگام کوهنوردی هیچگاه از مسیر‌های شنی و بی‌راهه‌ها و ریزش سنگ‌ها استفاده نکنید، در فرود از شیب‌ها،‌از شن اسکی‌ها و تخته سنگ‌های کم شیب تا شیب 60 درجه استفاده کنید، هر یک ساعت راهپیمایی یک ساعت استراحت کنید، و در آخر کوله پشتی خانه دوم کوهنورد می‌باشد.
در این ورزش اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباه باشد پس با احتیاط با ایمنی کامل و امکانات مناسب هر فصل کوهنوردی کنید.

و این نکته هم فراموش نشود در هنگام نزدیک شدن به قله شتاب نکنید و همیشه یک پلاستیک همراه داشته باشید تا زباله‌های خود را به پائین انتقال دهید.

*درد کشگگ عارضه‌ای شایع برای کوهنوردان 

درد تنها جلوی زانو احساس می‌شود، شروع آن به صورت درد مبهم است این درد با دویدن در سطوح شیب‌دار بدتر می‌شود، نشستن‌های طولانی باعث درد می‌شود این درد هنگام فعالیت ناگهانی و یا ضربه‌های مستقیم به وجود می‌آید
 
*علل بروز آن در کوهنوردان


برخورد ورزشکاران حین تمرین ضعف عضله چهار، فعالیت‌های ورزشی که در آن خم کردن زانو از صاف کردن آن بیشتر باشد  
پیچ خوردگی زانو
نیمه در رفتگی یا در رفتگی کامل کشگگ
وجود چرخش در استخوان‌های ران و ساق پا
وجود اختلالات ساختمانی در زانوی پرانتزی، بی‌حرکتی طولانی در زانو متعاقب جراحی و شکستگی

چگونه درمان می شود

فیزیوتراپی-تقویت عضله سر تمرینات کششی همسترینگ اجتناب از فعالیت‌های که زانو از 90 درجه بیشتر خم شود
استفاده از یخ در وقع درد شدید
استفاده از دارو و وسایل حمایتی  

تأثیرات کوهنوردی بر بدن و بیماری‌ها

کوهنوردی تأثیرات زیادی بر بدن وبیماری‌های افراد دارد که می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
 
باز شدن مویرگ‌های بدن
مویرگ‌های بدن در شرایط عادی و در مواقع استراحت به مقدار 15 درصد ظرفیت خودشان باز می‌شود ولی حین کوهنوردی مویرگ‌ها 95 درصد فعال هستند.

تأثیر بر دیابت و بیماری قند
در زمان کوهنوردی متابولیسم مواد شناور در خون مانند قند گلسترول، پروتئین‌ها و اسید اوریک به بهترین وجه صورت می‌گیرد.

چربی بدن
کوهنوردی به چربی بدن نیز تأثیر‌گذار است در مواقع انجام این ورزش کالری مورد نیاز بدن به 3 برابر افزایش پیدا می‌کند برای همین چربی‌ها را می‌سوزاند و از آن مصرف می‌کند

زیاد شدن خون در عضلات بدن
زیاد شدن خون در عضلات بدن یکی دیگر از تأثیرات کوهنوردی بر بدن است، در موقع انجام آن مقدار خون موجود در عضلات بدن 20 برابر افزایش می‌یابد و پرخون شدن عضلات باعث می‌شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و آن‌ها بیشتر قوی شوند و کمک شایانی به انجام صعود می‌کند.  

مار گزیدگی دیگر عاملی که می‌تواند به کوهنورد آسیب بزند
یک مکان خنک و سایه دارد مثل غار یا کنار چشمه همان قدر که می‌تواند جذاب باشد ممکن است خطرناک هم باشد. زیرا احتمال وجود مار در این مکان‌ها وجود دارد پس قبل از وارد شدن به این اماکن بسیار دقت کنید و با ایجاد سر و صدا مار‌ها را از این مناطق فراری دهید.

توصیه در این خصوص هنگام راه رفتن روی علف‌های بلند حتماً با دقت زیر پای خود را نگاه کنید و هنگام راه رفتن از چوبدستی استفاده کنید و با کشیدن به زمین و ضربه زدن روی سنگ‌ها مار‌ها را فراری دهید با وجود اینکه 80 درصد موارد مارگزیدگی از ناحیه زانو پائین است پس انتخاب کفش مناسب خیلی شرط است و اینکه از جوراب ضخیم استفاده کنید.

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار