سیاست‌گذاران نظام آموزشی مراقب آفت مدرک‌گرایی باشند

در حال حاضر آفت مدرک گرایی در کشور، چالش‌های اساسی در نگرش به تحصیل و آینده کشور ایجاد کرده است.

حسام شعبانی مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان افزود: نظام آموزشی کشور،‌ با معضل مدرک‌گرایی دست و پنجه نرم می‌کند که تهدیدی برای کشور ما محسوب می‌شود و سیاستگذاران آموزش نباید از آن غافل باشند. 

وی در ادامه گفت: متاسفانه به شکل حیرت‌آوری عاشق مدارک و القاب و عناوین شده‌ایم و تعدد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های سراسری،‌ آزاد، علمی‌کاربردی، پیام نور، مجازی و . . . گواه این مطلب است. 

شعبانی افزود: در عرصه کنونی باید، اقتصاد دانش بنیان اولویت دانشگاه‌ها باشد ما همیشه نمی‌توانیم چشم انتظار چاههای نفت باشیم بلکه با ایجاد انگیزش توسط اساتید باید خلاقیت و کارآفرینی را در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه‌ها تزریق کنیم تا شاهد تربیت دانشجوهای کارآفرین و پیشرفت علوم کاربردی باشیم‌. 

وی که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته‌های زیست فناوری است، خاطر نشان کرد: در مواجه با اطرافیان از من سوال می‌شود که چرا دکترا ندارید و این در صورتی است که مهارت و دانش در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد هم می‌تواند ایجاد شود و زمینه ساز جریانی پویا و آشتی علم و صنعت شود ولی فارغ‌التحصیلان دکترا بخاطر توقعاتی که بواسطه مدرک ایجاد گردیده نمی‌توانند سهم خلاقیت، کاربردی و . . . را دخیل کنند و درگیر مسائل اجرایی مراکز در دانشگاهها می‌شوند. 

وی گفت: در نظام آموزشی ما و در بحث انتخاب رشته دانش‌آموزان، والدین و باور عمومی به مدرک و رشته تحصیلی نظیر پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و مهندسی‌های گروه ریاضی امتیاز و بها می‌دهد و اهمیت رشته های دیگر را منوط به داشتن مدرک PHD می‌داند که این قضیه زمینه ساز عقب ماندگی کشور و ترویج مدرک‌گرایی می‌شود.

شعبانی خاطر نشان کرد: کشور ایران در دل خود جوانان متعهد و با انگیزه‌ای را جا داده است که اگر این دانشجویان با تکیه بر قوای کاربردی کردن علوم برای رفع نیازهای کشور پیش بروند . 
جامعه از مدرک گرایی دور می‌شود و شاهد دانشگاه‌های کار آفرین و اشتغال دانشجویان پس از فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی خواهیم بود. 

شعبانی بعنوان فارغ‌التحصیل در یکی از رشته‌های زیست فناوری خاطر نشان کرد: مدرک گرایی در تمام علوم بویژه علوم زیست فناوری زمینه‌ساز سیل عظیم فارغ‌التحصیل بیکار دکترا شده است زیرا این افراد، بواسطه مدرک حاضر به کار و فعالیت در آزمایشگاه‌ها نیستند و بواسطه مدرک توقع درآمدهای بالا را دارند که اگر به آن نرسند. سرخورده می‌شوند و در حین آموزش، به فکر رشد اقتصادی خود از راههای گوناگون هستند و نمی‌توانند انگیزه لازم را برای دانشجویان ایجاد نمایند.

سیکل معیوب آموزش کشور چشم انتظار فرهنگسازی رسانه 
وی در ادامه گفت: جامعه فارغ‌التحصیلان زیست فناوری که می‌گویند کار برای رشته‌های ما نیست و گذر از مرحله کارشناسی، به ارشد و دکترا را زمینه ورود به بازار کار تلقی می‌کنند باید بدانند اگر رشته خود را بشناسند و در سالهای تحصیل در مقطع کارشناسی با علایق و علم و بازار آشنا شوند می‌توانند بهترین در آمد را مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان کسب کنند.

وی با اشاره به آمار جمعیتی دانش‌آموزان بعنوان دانشجویان آینده و همچنین دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های گوناگون کشور خاطر نشان کرد: با انگیزش شغلی توسط اساتید می‌توان به سمت ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین گام برداشت و بدون توجه به مدرک گرایی به بازار کار وارد شد. 

شعبانی گفت: امیدواریم با فرهنگ‌سازی از سوی رسانه و آگاه‌سازی عموم به این باور برسیم که کسب در آمد و کارآفرینی تنها به مدرک تحصیلی نیست و با تزریق این نگرش شاهد توانمندی علمی و ارتقاء کشور عزیزمان باشیم. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار