حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد:

حذف کنکور دکتری تخصصی از سال آینده / دانشگاه دانشجو را ارزیابی می کند

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی گفت : با حذف کنکور دکتری تخصصی آزمون متمرکز دکتری حذف و دانشگاه خود دانشجو را ارزیابی می‌کند.

حسین حسینی مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران گفت : کنکور دکتری تخصصی براساس آیین نامه‌ای که به دانشگاهها ابلاغ شد از سال آینده حذف می شود.
 
وی افزود: در واقع براساس این آیین نامه یک آزمون عمومی از سوی سازمان سنجش از داوطلبان گرفته می شود و یک کارنامه‌ای برای داوطلب صادر می شود ( همچون آزمونی که در همه جای دنیا از داوطلبان گرفته می شود ) سپس این کارنامه عمومی در اختیار داوطلب و دانشگاه قرار می گیرد و دانشگاه نیز براساس آزمون خاصی که خود دارد (به صورت مصاحبه و یا کتبی) می تواند پذیرش خود را انجام دهد، بنابراین دو مرحله سنجش و یک مرحله پذیرش صورت می گیرد.
 
حسینی گفت: در  گذشته اینطور بود که نمره داوطلب در آزمون عمومی سازمان سنجش ، بخشی از پذیرش آن دانشجو نیز محسوب می شد ، چرا که آن آزمون به صورت متمرکز بوده است ، ولی هم اکنون آزمون عمومی صرفا معرف شاخص و پذیرش دانشجو محسوب می شود و دانشگاهها براساس شاخص های مدنظر خود می توانند آزمونی به صورت جدا از دانشجویان مورد نظر خود بگیرند.
 
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی اضافه کرد:یعنی دانشگاهها براساس این کارنامه عمومی دانشجو، آزمون ارزیابی خود را انجام می دهند ، بنابراین هدف این است که شاخص اصلی تعیین دانشجوی دوره دکتری،استاد و گروه باشد تا ارزیابی صحیحی از معلومات گذشته داوطلب در انتخاب نهایی صورت گیرد.
 
حسینی در خصوص احتمال افزایش تعداد دانشجویان مقطع دکتری با توجه به حذف کنکور تخصصی دکتری اظهار داشت : تعداد دانشجویان دکتری به این روش بستگی ندارد، بلکه براساس ظرفیت اعلام شده گروهها در دانشگاهها و امکانات و شاخص های اعضای هیئت علمی دانشگاهها است تا مسیر دقیقتری برای پذیرش دانشجوی دکتری شکل گیرد.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه با این روش وضع بورسیه دانشجویان چگونه خواهد شد، اظهار داشت : بحث بورسیه قاعدتا بحث جداگانه ای دارد و به سازمان امور دانشجویان برمیگردد چنانچه در گذشته فقط دانشجویان رتبه اول می توانستند بورسیه دریافت کنند و هم اکنون این امر با توجه به تغییرات به این سازمان ارتباط دارد.

حسینی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با این آیین نامه جدید شکل پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاههای آزاد و دولتی متفاوت می شود، افزود : این آیین نامه برای همه دانشگاهها است یعنی همه دانشگاهها باید براساس آزمون عمومی که برگزار می شود داوطلب را مورد ارزیابی قرار دهند ، حتی این آیین نامه برای موسسات حوزوی نیز ابلاغ شده است بنابراین این آزمون برای سال تحصیلی 95-96 عملی می شود.

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی در ادامه به جذب بازار کار اشاره کرد و گفت: جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان در بازار کار به این آیین نامه بر نمی گردد ، چرا که در این آیین نامه پذیرش دانشجو دکتری به صورت کیفی تر صورت می گیرد اما متاسفانه در کشور ما موج کاذب مدرک گرایی شکل گرفته که اصلا براساس نیاز جامعه نیست، چنانچه افراد بیش از حد به سمت و سوی تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد حرکت می کنند و این امر هم برمی گردد به اینکه در جامعه زیر ساخت های لازم برای اشتغال فراهم نیست، بنابراین این امر به آمایش آموزش عالی برمی گردد.
 
حسینی در پاسخ به این سوال که ملاک نمره در جذب تکمیلی این آزمون تا چه حد تاثیر دارد، اظهار داشت : آن بخش اول صرفا ارزیابی است که همچون آزمون تافل برگزار می شود تا ارزیابی دانشجو صورت گیرد و براساس نمره کسب شده داوطلب و حداقل های مورد نظر دانشگاه دانشجو در دانشگاهی که شرایط را دارا باشد، پذیرش می شود، بنابراین آزمون اول برای معرفی و ارزیابی دانشجو است و در بخش دوم اطلاعات تخصصی فرد براساس سوابق علمی و یا براساس آزمون مصاحبه و یا کتبی دانشجو مورد ارزیابی قرار می گیرد.
 
وی در پایان در خصوص تضمین عملی شدن این آیین نامه خاطر نشان کرد : این آیین نامه ابلاغ شده است و با عملی شدن آن پذیرش ها دقیقتر صورت می گیرد، چراکه در هیچ جای دنیا نمی آیند برای آزمون دکتری یک آزمون متمرکز برگزار کنند بلکه هر دانشگاه دانشجو را مورد ارزیابی قرار می دهد.




انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۵۴ ۰۷ فروردين ۱۳۹۷
من کارشناسی ارشدم دانشگاه علامه به نطرم اونی که استعداد داره بره خارج برای ادامه تحصیل به نفعشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۳ بهمن ۱۳۹۶
به نظرم گزینش دکترا باید از طریق دانشگاهها باشه.
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۲۰:۰۹ ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
سلام.. من دانشجو کارشناسی ارشدم به درس خوندنم علاقه داشتم و قصد ادامه تحصیل داشتم ولی با این شرایط دیگه هیچ تمایلی واسه ادامه تحصیل ندارم..ازطرفی دانشگاه ما دکتری پذیرش نداره و با این شرایط هیچ جا منو قبول نمیکنن
خواهشا تو این سیستم تجدید نظر کنین و اگه میشد پذیرش مث زمان کارشناسی و کارشناسی ارشد می بود همه چی زیر نظر سازمان سنجش باشه خیلی بهتره تا اساتید سود جو
باتشکر....
Iran (Islamic Republic of)
دنیا
۲۲:۱۱ ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
بچه ها پس دو مرحله آزمونی که توی سایت سنجش مشخص کرده چیه؟
اگه مرحله دوم مربوط به دانشگاههاس پس چرا توی آبان برگزار میشه؟
چطوریه؟ یکی توضیح بده لطفا
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۲۱:۲۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
همانطور که دوستان اعلام کردند، این طرح نهایت بی عدالتی است.
ظاهرا مدیر کل گسترش آموزش عالی تنها به فکر راحتی خویش هستند و میخواهند مسئولیت های خود را کاهش دهند.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۵۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۴
با عرض سلام..سیستم کاملا مسخره ایی هست..پس تکلیف ما که توی دانشگاهمون دکترا نداریم چی میشه؟؟؟؟؟ مسلما با این شیوه هایی که هر سال دارن تصویب میکنن هیچ شانسی برای ما وجود نداره... چون مشخصه که هر دانشگاهی دانشجوهای خودشو جذب میکنه!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۹:۴۵ ۱۳ تير ۱۳۹۴
با سلام ، این روش کار مناسبی است ولی به قول دوستمون ما زیرساخت های مناسب برای انجام این کار رو نداریم فقط می خایم بگیم ما هم مثل بقیه کشورها هستیم، این جوری متاسفانه حق خیلی ها ضایع میشه ، البته دوستان با توجه به حجم زیاد مخالفان میشه جلوی این کار رو گرفت دانشجوها باید اعتراضاتشون رو به گوش وزارتیا برسونن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۴۲ ۰۲ تير ۱۳۹۴
به نظر می رسد با تصمیمات جدیدی که در زمینه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی اتخاذ شده، شرایط را برای رانت علمی بیش از پیش فراهم نموده اند. اینکه الگوی کشوری دیگر را بدون توجه به زیرساخت ها در کشورمان مشابه سازی کنیم نتیجه مثبتی به بارنخواهد داد. با توجه به وضعیت فعلی کشورمان به نظر می رسد بهترین راهکار، آزمون ورودی با حداقل توجه به نمره مصاحبه است.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۸:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۴
این طرح یعنی اوج بی عدالتی
United States of America
متاسفم
۰۱:۰۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۴
واقعا این چه وضعشه تکلیف من بدبختی که آزاد بودم و 2سال پشت کنکور سراسری وزارت بهداشتم چی میشه یا هر روز منابع عوض میکنید یا تصمیمای جدید واقعا این بی عدالتیه تکلیف ما دهه 60 مشخصه 1دفعه بکشیدمون و خلاص نه کار هست نه ازدواج نه تحصیل نه تفریح
Iran (Islamic Republic of)
فلاح پور
۰۱:۴۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۴
این ایین نامه یعنی استادان دانشجویان ارشد خود را پذیرش می کنند نه دیگران را وای به حال اونایی که تو دانشگاهشون رشتشون دکتری نداره
اجرای این ایین نامه یعنی ناعدالتی در ازمون دکتری
United States of America
زهرا
۱۴:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
اینهمه سوال....بدون پاسخ..پس کو؟کی جواب میده
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۳:۳۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
منظوراز تمامی دانشگاه ها یعنی رشته های علوم پزشکی را هم شامل میشود ویا فقط وزارت علوم ؟؟؟؟؟
مبهم
United States of America
افشین
۰۵:۱۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
این یعنی کسی که تو پیام نور کتابای 1000 صفحه ای رو بدون استادخونده و معدلش کمه باید واسه دکتری بیخیال بشه چشم ما هم بخیال دکتری میشیم اینم مال شما و فرزندان محترم شما ولی اینم بگم انتخاب دانشجوی دکتری با انتخاب استاد محترمی که با پول بابا رفته تو مالزی هندوستان ترکیه ارمنستان اتیوپی ... مدرک گرفته و حالا شده هیئت علمی هیچ مشکلی از مشکلات این مملکت رو حل نمیکنه اینم همه باید هیشه به یاد داشته باشن که خدا از همه بزرگتره و یه روزی حق خوری های این مسولین محترم رو جبران میکنه ا
Iran (Islamic Republic of)
جوان بیکار
۲۲:۰۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
واقعا بی انصافی کامل است.از زمانی که این خبر رو شنیدم کاملا نا امید شدم.الان 28 سالمه و بیکار. امیدداشتم که با قبول شدن دکتری از بلاتکلیفی در بیام.من یه دانشگاه دولتی فارغ تحصیل شدم که واقعا استاداش برگه تصحیح نمیکردند و کاملا با سوگیری نمره میدادند و این کارشون رو جار میزدند.حق خوری تو روز روشن.حالا این اساتید که من همشهریشون نیستم آیا برای امتحان دکتری اگه کامل پذیرش دست استاد باشه بنظرتون باز حق ما رو نمیخورن.میگفتن این جا شهر ماست و ما هوا همشهریامون رو داریم.
شما رو خدا لطف کنید این قانون مسخره رو تصویب نکنین.که حداقل اینجا تا الان یه کوچولو عدالت رعایت میشد از بین نره.
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۲۲:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
خواهشا در این زمینه گزارش بیشتری تهیه کنید. اصلا معلوم نیست ما داوطلبان دکترا باید چکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۲:۲۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
این کار منطقی است واشتباه نکنید و در ضمن نگران هم نباشید وبا این کار دانشجو هم می تواند در دانشگاه خودش و با استاد خودش وارد دکترا شود و همان کار ارشد خود را قوی تر ادامه دهد و هم می تواند با استاد های دانشگاه های دیگر که موضوع مشابه ارشد را کار می کنند ادامه کار را دهد.
همهجای دنیا اینگونه است ولطفا منطقی برخورد کنید. این اولین کار سازنده در سیستم آموزش عالی است .
ایشاالله در آینده کنکور ورودی دانشگاه هها هم اینگونه شود که هر دانشگاه خودش ورودی بگیردو
البته صددرصد با این اطمینان که خلافی صورت نگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۰:۴۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
شما مطمئنی همه جای دنیا اینطوره؟؟؟؟؟
اطلاعیه سازمان سنجش رو خوندی؟؟؟؟؟
یه سری مطلب گنگ و مبهم نوشته فقط.
قبلا بی عدالتی بود. الان بدتر میشه.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
جواد4
۰۱:۵۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
اقا ی..ایعنی چی..... از روی چ حسابی....اینطوری که اساتید دلبخواهی میگیرن....اینطوری سطح عامی میره بالا؟ اقا این کارو نکننننننننننننننننید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۵۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
ببخشید گفتن از سال 95-96 عملی میشه یعنی شامل ما که میخایم امسال اسفند کنکور بدیم نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
کنکوری
۲۰:۵۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
این تغییرات در کنکور امسال هم اعمال می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
سلام.ایا فقط شرکت در ازمون عمومی کافیست یا اینکه باید حداقل نمره ای را کسب کرد؟ضریب تاثیر این ازمون در پذیرش نهایی چقدر است؟و اخر اینکه منابع این ازمون عمومی چیه؟با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
معیار های انتخاب دانشجو بر چه اساسی می باشد؟ ایا معدل و.... تاثیر گذار است؟ در این صورت دانشجویانی که در دانشگاه هایی با درجه سختگیری بالا درس می خوانند ضرر خواهند کرد.
در هر صورت سیست پذیرش هر دانشجو در دانشگاه خودش رواج خواهد یافت وامکان ارتقا وجود نخواهد داشت
و متاسفانه بساط پارتی بازی ورشوه گیری گرم خواهد شد.........................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۴
با سلام
قبلا هم همینطور بود. فرمودند در گزینش عدالت،رعایت نمیشه.آزمون را متمرکز کردند تا عادلانه بشه. اما به قول اون دوستمون، دوباره اعمال نظرهای اساتید شروع میشه
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۷:۳۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
زززززززرشک
اینجور که دست اساتید واسه اعمال نظر شخصی بازه و هرکس رو میخوان قبول میکنن!
Iran (Islamic Republic of)
یک داوطلب
۱۲:۵۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
توضیحات ایشان بسیار گنگ بود و در برخی زمینه ها نمی توانست راهگشا باشد. برای مثال به این نکته به درستی اشاره نشده بود که آزمون عمومی سازمان سنجش تا چه حد تعیین کننده است؟درست است که بر اساس این آئین نامه ی جدید نمره ی این آزمون تاثیری در جذب دکترا ندارد اما برای معرفی به دانشگاه ها برای آزمون باید به حد نصابی از نمره رسید؟ نکته ی بعدی اینکه آزمون عمومی شامل چه دروسی است؟آیا مثل آزمون معیوب سال های گذشته در زمینه ی زبان تنها "زبان انگلیسی" معیار است و اگر کسی به زبان دیگری مثل "زبان فرانسه" تسلط داشته باشد امکان انتخاب آن زبان را نخواهد داشت؟

از باشگاه خبرنگاران تقاضا دارم در صورت امکان این سوالات را از جناب حسینی بپرسند تا وضعیت متقاضیان روشن تر شود.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
خواهشمند است باز هم گزارش در مورد نحوه برگزاري آزمون دكتري 1395 تهيه بفرماييد. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۷:۰۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
مسخره کردین ما رو؟
اینجوری هر دانشگاه دانشجوهای خودشو قبول میکنه
تازه شاید کسی بخواد چند دانشگاه رو امتحان بده هر دفعه باید یه جور درس بخونه که باب میل اون دانشگاه باشه؟ رفت و امد و هزینه هاش چی میشه؟
آخرین اخبار