فاجعه انسانی عصر حاضر با قربانی شدن روزانه آوارگان و پناهجویان در دریای اژه هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گارد ساحلی یونان اعلام کرد، در این دو روز فقط شش قایق حامل آوارگانی که از سواحل ترکیه با قایق های بادی به سوی یونان حرکت کرده بودند در نزدیک سواحل این کشور به علت طوفانی بودن دریا واژگون شدند. بر اثر این رخدادها در نزدیکی سواحل جزیره ' لزوه ' و' ساموس' واقع در جنوب وشرقی یونان، تعداد 42 آواره کشته شدند که درمیان آنان 8 نوزاد، 5 کودک و 7 زن بودند.
غواصان داوطلب نیز برای یاری رساندن به آوارگان در جزایر مختلف یونان و به ویژه درجزایر' فارماکونیسی' کمک های خود را در شرایط سخت جوی ارایه می کنند.
گارد ساحلی و مردم جزایر مختلف یونان از سازمان های بین المللی و سازمان های مردم نهاد خواسته اند در شرایط سخت زمستان و با توجه به اینکه سیل مهاجران بسوی یونان و دیگر کشورهای اروپایی به طور عمده از طریق مرزهای آبی ترکیه ادامه دارد، کمک های خود را برای نجات جان پناهجویان در حد امکان ارایه دهند.
براساس آمارهای منتشر شده تا کنون حدود 300 هزار پناهجو از طریق مرزهای آبی وارد کشورهای اروپایی شده اند که حدود 175 هزار نفر آنان ابتدا به یونان آمدند و سپس اکثر آنان برای یافتن زندگی بهتری برای خود و فرزندانشان راهی دیگر کشورهای اروپایی شده اند.
گزارش کمیسیون شورای امنیت سازمان ملل متحد در امور مهاجرت و پناهجویان که رسانه خبری ' اسکای ' یونان منتشر کرد، نشان می دهد از اول سال میلادی جدید یعنی در10 ماه گذشته فقط تعداد 3 هزار آواره در نزدیکی سواحل یونان جان باخته اند.
این کمیسیون از دولت یونان خواسته است تا تلاش های بیشتری را در فصل زمستان برای حفاظت جان پناهجویان انجام دهد.
کمیسیون شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از دولت یونان خواسته است تسهیلات بیشتری در اختیار پناهجویان قرار دهد و از اتحادیه اروپا نیز درخواست کرده است کمک های بیشتری در اختیار آتن برای کمک به پناهجویان قراردهد.
براساس نظر سنجی عمومی که شرکت نظر سنجی ' پابلیک اشیو / Public Issue ' برای روزنامه یونانی زبان ' تو ویما' انجام داد و نتایج آن روز یکشنبه به چاپ رسید، بیش از 75 درصد شهروندان یونانی نگران مهاجرت پناهجویان به کشورشان هستند و معتقدند باید جلوی ورود این پناهجویان گرفته شود.
نتایج این نظرسنجی نشان می دهد فقط 4 درصد مردم یونان دارای احساسات مثبت نسبت به پناهجویان هستند و 67 درصد از شهروندان از اقدامات دولت چپگرای یونان درقبال حل مساله آوارگان ناراضی اند.
حدود 30 درصد مردم یونان از کلیسای ارتدوکس و سازمان های مردم نهاد می خواهند کمک های انساندوستانه دراختیار آوراگان قرار دهند و همزمان از دولت می خواهند به سرعت زمینه برگشت آنان را به کشورهایشان فراهم آورد.
در همین حال ' استوروس سئودوراکیس' رئیس حزب سیاسی ' چوتامی' روز یکشنبه از دولت یونان و اتحادیه اروپا خواست ترتیبی اتخاذ کنند تا آوارگان در کشور ترکیه باقی بمانند و راهی یونان و دیگر کشورهای اروپایی نشوند.
وی معتقد است، پناهجویان باید با کمک های اتحادیه اروپا در ترکیه باقی بمانند، به آنان برای مدتی پناهندگی داده شود و پس از عادی شدن شرایط در کشورهایشان، به سرزمین های خود بازپس فرستاده شوند.
جنگ افروزی غرب در کشورهای سوریه، عراق، لیبی، یمن و افغانستان مردم این مناطق را برای رهایی از خشم گروه های تکفیری، مجبور به ترک خانه و کاشانه شان کرده است. تعداد زیادی از این افراد هر روز در دریای مدیترانه و دریای اژه که به گورستان آبی پناهجویان معروف شده اند، جان خود را از دست می دهند.
اروپا و غرب با حمایت از گروه های تروریستی و تکفیری در منطقه به گسترش دامنه این فاجعه انسانی در عصر حاضر کمک کرده اند.
منبع:ایرنا
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار