گاهی اوقات مشکلاتی از قبیل ترس ها و نگرانی های موجود منجر به بوجود آمدن استرس ها و تداوم آن در کودک می شود. بعبارت دیگر، مادر مضطرب، کودک مضطرب را تربیت می کند.

حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفت و گو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: بطور کلی اضطراب عبارت است از یک ترس مبهم که دلیل واقعی و قانع کننده ای برای آن وجود نداشته و یا اینکه دیگران به آن اندازه نسبت به آن موضوع ترس ندارند.

وی ادامه داد: اضطراب دلایل متفاوتی را مانند ترس از آینده، خبرهای ناگوار و بد، ترس از دست دادن پدر و مادر و موارد دیگر را شامل می شود که اتفاقا عمدتا در بین کودکان بیشتر به چشم می خورد.

این روانشناس ادامه داد: گاهی از مواقع،این اضطراب ها به دلیل مسائل و مشکلات فیزیولو‍‍ژیکی است ولی در اکثر مواقع مسائل روانشناسی را به همراه دارد.

ابراهیمی مقدم با بیان اینکه بسیاری از اضطراب ها ناشی از داستان پردازی است گفت: بسیاری از مواقع اضطراب ها ناشی از افکاری است که از طریق داستان ها،قصه پردازی و مواردی از این قبیل برای کودک بوجود آمده است.

وی ادامه داد: مواردی از قبیل اینکه من بخاطر کارهای تو خواهم مرد در ذهن کودک تجلی پیدا می کند و این امر موجب می شود که در عالم خیال ترس از دست دادن آنان را به همراه داشته باشد و از طرف دیگر آینده مبهم و تاریک کودکان که نمی دانند قرار است چه اتفاقی رخ دهد منجر به بروز اضطراب خواهد شد.

ابراهیمی مقدم در پایان به فضای آرامبخش خانواده تاکید کرد و گفت: در درجه اول آرامش محیط خانوادگی که منجر به آرامش کودک می شود و در درجه دوم فراهم آوردن شرایطی که نیازهای کودک به درستی ارضا شود نیز از مواردی است که باعث کاهش اضطراب و استرس در آنان می شود.

همچنین خواب درست، تغذیه مناسب، احساس امنیت را در کودک بوجود می آورد و در حالت های شدیدتر نیاز به یک ملاقات حضوری با روانشناس احساس می شود.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار