آیین افتتاحیه دو نمایشگاه نقاشی و عکاسی در نگارخانه کمال‌الدین بهزاد با حضور مشتاقان هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تهران این روزها بعد از گذشت یک ماه و اندی از فصل پاییز خیلی رنگ زرد و سرخ به خود نگرفته و درخت‌ها هنوز لباس سبز رنگشان را بر تن دارند. باران اما چند روزی است جسته گریخته میهمان آسمان شهر ماست و از این رو طراواتی پاییزانه به گوشه گوشه تهران بخشیده است. از حال و هوای آسمان شهرمان که بگذریم سخن از هنر و هنرمندان و هر آنچه نشانی از این وادی داشته باشد همواره خوش بوده و مخاطبان خاص خود را دارد. در نهمین روز از دومین ماه سومین فصل سال، درست در ساعت 4 بعد ازظهر در حالی که همه شهر غرق رفت و آمد و کار روزانه خویش بودند در گوشه‌ای دنج از تهران بزرگ هنرمندان گرد هم آمدند و به رسم مهربانی آغازگر مراسم افتتاحیه دو نمایشگاه گشتند.

یکی نمایشگاه انفرادی نقاشی و دیگری نمایشگاه عکس گروهی که هردو در سالن‌های نگارخانه کمال‌الدین بهزاد واقع در بلوار کشاورز نبش خیابان 16 آذر برگزار شد. 

وارد نگارخانه که می‌شوی در سالن اول نمایشگاه نقاشی آزاده کریمی میزبانی‌ات می‌کند و خود وی با رویی گشاده به استقبال بازدید کنندگان می‌آید.

*نقاشی‌هایی با احساس لطیف

تابلو اول تصویر درب سبز رنگی است که در انبوه گل های صورتی خبر از بهار می‌دهد و مخاطب را  با رنگ‌های شاد و روشن عجین می‌کند.

یکی دیگر از تابلوها که تصویر یک زن روستایی در دل طبیعت است که آزاده کریمی نقاش این مجموعه درباره آن چنین می‌گوید: چنین طرحی را بارها بارها به طور مستقیم و از نزدیک دیده‌ام و از این رو تصمیم گرفتم این کار را که اثر استاد نوه سی است کپی کرده و اجرا کنم. سبک روستایی و خلوت این مزرعه جاذبه خاصی برای من داشت که می‌خواستم در مجموعه آثارم آن را نیز داشته باشم.

وی در مورد یک دست نبودن رنگ روی تابلو نیز افزود:برای جلوه دوری و نزدیکی در کار، برگ‌های درخت را یکنواخت با سایر قسمت‌ها روی بوم کار نکردم و برجسته سازی آن‌ها توسط رنگ کمک میکرد تا نزدیک بودن درخت را به راحتی نشان دهم.

در یکی از آثار که انتظار نام دارد و ابعاد آن نسبت به مابقی تابلوها کوچک تر است کریمی، دختری را در کنار ساحل اجرا کرده و از رنگ‌های سرد برای نمایش تنهایی و انتظار بهره جسته است.

چیدمان آثار نیز در این نمایشگاه به نحوی است که سوژه تابلو‌ها متفاوت بوده و به لحاظ افقی و عمودی یک دست نیست.

در ادامه با یکی از بازدید کننده‌ها که دانشجوی رشته هنر نبود و برای افتتاحیه نمایشگاه به نگارخانه بهزاد آمده بود صحبت که اعتقاد داشت علاقه به هنر کافیست تا هرکسی حتی آنان که به طور تخصصی هنر را دنبال نمی‌کنند پیگیر اخبار آن باشند و از نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری بازدید کنند.

این بازدید کننده عنوان کرد: نمایشگاه آزاده کریمی به جهت دارا بودن سبک رئال و انتخاب سوژه‌های ملموس به راحتی قابل درک است و مخاطب با آن ارتباط می‌گیرد. استفاده از رنگ‌های شاد و تصویر طبیعت بی جان از جمله مواردی است که هرچقدر هنرمندان روی آن کار کنند باز تکراری نمی‌شود و دیدن آن لذت بخش خواهد بود.

*قاب برعکس

کمی آن سوتر در فاصله چند قدمی نمایشگاه اول سالن بعدی نگارخانه کمال‌الدین بهزاد میزبان آثار عکاسی گروه قاب برعکس بود که به سرپرستی محمدرضا شاهی یکی از پیشکسوتان هنر عکاسی افتتاح شد.

تصاویر بکر از جای جای کشور که حاصل تلاش دسته جمعی گروهی از عکاسان نام آشنا و هم چنین تازه وارد بود مخاطبان زیادی را به سالن نمایشگاه بهزاد کشانده بود.افرادی که با اشتیاق به تماشای عکس های آویخته شده بر دیوار چشم می‌دوختند و با عکاسان صحبت می‌کردند.

چهره، آسمان، طبیعت، گل، کویر،بدلیجات، دریا و سوژه‌های بسیار دیگر در عکس‌های این نمایشگاه به چشم می‌خورد که هر کدام در زیباترین شکل ممکن عکاسی شده بود.

محمد رضا شاهی سرپرست گروه قاب‌های برعکس با اشاره به اینکه تحصیلات آکادمیکش در زمینه نقاشی است گفت:‌ وقتی به هنر عکاسی رو آوردم این شاخه هنری را زیر نظر استاد شفاعی یاد گرفتم، مدتی عکاسی را کنار گذاشتم و بعد از یک وقفه چند ساله مجدد آن را پی‌گرفتم.

وی افزود: پس از رو آوردن مجدد به هنرعکاسی با توجه به شرایط موجود و سطح هنرجوها دریافتم که عده زیادی از دانشجویان ما بدون اطلاع از مبانی هنرهای تجسمی دوربین بدست میگیرند و کار می‌کنند، همین موضوع سبب شد به پیشنهاد دوستان گروهی را شکل دهم که مبانی آکادمیک را به آنان آموزش دهم.

وی خاطر نشان کرد: گروه ما یک گروه تقریا 40 نفره است که هیچ مبلغی از کسی دریافت نمی‌کنیم و صرفا جنبه فرهنگی کار مدنظر من است و این دومین نمایشگاه گروهی ماست.
وی اظهار کرد: در این گروه حتی افرادی که با دوربین موبایل کار می‌کردند هم عضو شدند و به مرور با پیگیری آموزه‌ها دوربین بدست گرفته و هدفمند عکاسی می‌کنند. باید این را هم اضافه کنم که این یک نمایشگاه صرف نیست و اساتیدی برای نقد و بررسی آثار می‌آیند که همین برای هنرجوها راهگشا خواهد بود.

شاهی ادامه داد: هیچ محدودیتی برای این نمایشگاه قائل نشدیم و هرکس آزاد بود تا هرچه را که می‌خواهد با لنز دوربینش ثبت کند. هنرمند باید اینقدر با دوربین عجین باشد تا قبل از آنکه دوربین را بالا بیاورد سوژه را در ذهن خود با لنز دوربین ببیند. بداند که چه کادری را انتخاب می‌کند و چگونه می‌خواهد عکاسی کند.

سحر جعفری هم یکی از هنرمندان عکاسی بود که با دو کار در این نمایشگاه حضور یافته بود. وی که رشته دانشگاهی‌اش هنر نبوده گفت: به واسطه علاقه‌ای که به عکاسی دارم چند سالی است در این زمینه مطالعه دارم و نقد های عکاسان پیشکسوت را در اینترنت می خوانم و کار می‌کنم.

وی افزود: از طریق شبکه‌های اجتماعی با این گروه آشنا شدم و دو اثر را به نمایشگاه آوردم. در یکی از کارها بندر انزلی را با سرعت 13 ثانیه عکس گرفتم و عکس بعدی تصویر یک گل است که عمق میدان در آن مشخص است. 

در پایان هم بعد از پذیرایی و گفتگوی صمیمانه بازدید کننده‌ها با هنرمندان نمایشگاه و شنیدن نقدها و پیشنهادات، چراغ نگارخانه تا فردا ساعت 4 بعد از ظهر خاموش شد.

خاطره افتتاحیه این دو نماشگاه در دفتر خاطرات نگارخانه کمال‌الدین بهزاد ثبت شد.


گزارش از:عاطفه گودرزی

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار