عملیات مرمت خانه تاریخی قریشی کاشان مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی پایان یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان،کارشناس ناظر این طرح مرمتی گفت:این خانه تاریخی با اعتباری بالغ بر 250 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی مرمت شد.

محمد مهدی قاضی،اجرای دیوار ها و جرزهای تخریب شده زیر زمین، اجرای تویزه و طاق چشمه در قسمتهای تخریب شده زیرزمین، صندوقه سازی، شیب بندی، ایزولاسیون و آجرفرش نهایی در شارمی غربی حیاط، را از جمله اقدامات مهم در عملیات مرمت خانه تاریخی قریشی کاشان برشمرد.

وی، با اشاره به اینکه خانه تاریخی قریشی کاشان با مساحتی در حدود 850 متر مربع در خیابان ملاحبیب الله شریف و در مقابل مقبره محتشم کاشانی واقع شده است افزود: طاق نمای زیبا و با صلابت ضلع جنوبی بنا و نیز حوضخانه زیر آن با تزئینات سقف و سایر آرایه های معماری دوران قاجاریه از ویژگی های این اثر تاریخی است.

به گفته وی، این خانه دارای حیاط مرکزی در جهت شمالی- جنوبی و یک اتاق پنج دری و دو اتاق سه دری کنار آن است.

کارشناس ناظر این پروژه مرمتی خانه تاریخی قریشی کاشان افزود:دو ایوان بخش های غربی و شرقی این خانه و طاقنما و حوضخانه ای زیبا با دو اتاق مجاورش در بخش جنوبی خانه نیز وجود دارد.

قاضی تصریح کرد:وجود سه کارگاه سنتی تولید صنایع دستی در جبهه غربی این خانه که به موازات هم قرار گرفته نشان دهنده این است که در روزگاری نه چندان دور تولید و عرضه صنایع دستی در این خانه رواج داشته است.

گفتنی است:خانه تاریخی قریشی در تاریخ 16 دیماه ماه سال 1387با شماره 24454در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 



انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.