خانه تاریخی شاکری که درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده به صورت اضطراری مرمت شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ مهدی صمدی کارشناس مرمت  اداره کل میراث فرهنگی در تشریح این خبرگفت: مرمت این خانه تاریخی از محل اعتبارات اضطراری استانی صورت گرفته است و برای مرمت و احیای این اثر تاریخی 600 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

وی در خصوص مرمت سازی این اثر باستانی اضافه کرد: مرمت طاق و تویزه، اتاق جبهه غربی حیاط که نمای آن کامل تخریب شده بود، احیای نمای جنوبی حیاط و رخ بام، سبک سازی، آوار برداری و اجرای آجر فرش پشت بام از دیگر عملیات صورت گرفته در این بنای تاریخی است.

کارشناس مرمت اداره کل میراث فرهنگی از مالکین خانه های تاریخی ثبتی در استان خواست تا به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم مراجعه و با کمک این سازمان بتوانند اثار باستانی را مرمت واحیا کنند.

صمدی در خصوص ویژگی های بارز این خانه گفت: این خانه روبه روی بازار و در کوی حاج عسگرخان با عرصه حدود 600 مترمربع و عیانی 440 متر مربع و معماری دوره قاجار است که ورودی اصلی بنا به صورت دو طبقه به صورت آجرکاری و ستون های سنگی تزیین شده است.

وی افزود: مجموع اتاق ها در این بنا به سه گروه اتاق های شمال غربی شامل دو فضای سه دری که یکی از آن ها شاخص ترین نماد معماری مجموعه، اتاق های شمال شرقی و اتاق های جنوب غربی که دارای زیر زمین هایی با ستون سنگی و قوس های زیبا است، معماری شده است و از نظر تاریخی و معماری دارای اهمیت بسیاری است.

شایان ذکر است:این بنا در سال 1380 با شماره 5677 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.