آثار کلاسیک ادبیات مانند «بیدل دهلوی» و «صائب تبریزی» به مردم شناخته نشده‌اند.

محمدرضا طاهری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت زیاد کلیات سعدی گفت: کتاب «کلیات سعدی» به نوعی چکیده‌ای از تمام فرهنگ کلاسیک، محسوب می‌شود، در آن حکمت «تغزل» ، اخلاق و فلسفه به هنرمندانه‌ترین شکل جمع‌آوری شده است، در غزلیات، عاشقانه و در قصاید سعدی موارد دینی و اخلاقی را می‌توان دید، ثبت ملی کتاب «کلیات سعدی» می‌تواند در معرفی بهتر آن به جهان تأثیر بگذارد.

وی افزود: کتاب «ممالک المسالک» از نظر ادبی مهم محسوب نمی‌شود، آثار برجسته دیگری در زبان فارسی چون «تاریخ بیهقی»، «کلیله و دمنه»، «مرزبان نامه»، و «تذکره‌الاولیا» در زبان فارسی وجود دارد که بتوان آن‌ها را ثبت ملی کرد، کتاب «ممالک‌ المسالک» از نظر جغرافیا اهمیت دارد که هم اکنون ثبت ملی شده است، اگر مسئولین جدی‌تر و بهتر در زمینه ثبت ملی اثر ادبی عمل می‌کردند بسیاری از آثار ادبیات کلاسیک شناخته شده‌تر بودند.

این شاعر با اشاره به اهمیت بیشتر شناساندن آثار ادبی کلاسیک به مردم نسبت به ثبت جهانی شدن، بیان کرد: مردم ما با آثار کلاسیک کشورمان بیگانه هستند، هم اکنون جملات حکیمانه‌ای توسط شهرداری تهران در سطح شهر نوشته می‌شود که اکثر این جملات مضحک و سطحی هستند.

طاهری ادامه داد: اکثر جملات نوشته شده در سطح شهر از نظر دستوری اشتباه و دارای محتوایی سطحی هستند، در صورتی که اگر به آثار «صائب تبریزی» و «بیدل دهلوی» نگاه کنیم پر از جملاتی حکیمانه است، متأسفانه این آثار به مردم خودمان شناسانده نشده‌اند، این مسئله می‌تواند ناشی از سطحی‌نگری مسئولین شهرداری باشد.

وی با اشاره به ناآشنایی مسئولین شهرداری با فرهنگ در ارتباط با جملات نوشته شده در سطح شهر تصریح کرد: آثار کلاسیک را از راه‌های بهتری می‌توان پشتیبانی کرد، تا این آثار را به مردم به خوبی بشناسانیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/


 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.