همزمان با سال جهانی نور همایش بزرگداشت ابن هیثم امروز در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز بکار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ در آیین افتتاحیه این همایش که با حضور شماری از اندیشمندان و صاحبنظران داخلی و خارجی گشایش یافت، دکتر علی اکبر ولایتی گفت: ابن‌هیثم در بیشتر علوم رایج زمان خود از جمله ریاضی، طب، منطق، اخلاق، ادب، موسیقی و فقه عالم بود.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه ابن‌هیثم در عصر شکوفایی تمدن اسلامی ایرانی در قرن چهارم و پنجم زندگی می‌کرد، افزود: بعد از درگذشت ابن‌هیثم دانش نورشناسی پیشرفتی نداشت.

رییس همایش بین‌المللی ابن‌هیثم و نور، این دانشمند بزرگ را پرورش یافته سلسله شیعی ال بویه دانست و خاطر نشان کرد: در این دوران دانشمندان و بزرگان زیادی پرورش یافتند.
استاندار کرمان هم برگزاری این همایش‌ها را فرصتی برای معرفی اندیشمندان و فرهیختگانی دانست که در تاریخ پنهان مانده‌اند.
علیرضا رزم حسینی افزود: استانداری کرمان آمادگی دارد برای برگزاری همایش‌های بزرگداشت و معرفی شخصیت‌های علمی، فرهنگی، ادبی و تاریخ تمدن ایرانی اسلامی، همکاری کند.

وی کرمان را استانی اهل فرهنگ، ادب، تاریخ و تمدن و علم دانست و خاطرنشان کرد: این استان زادگاه شخصیت‌های علمی بزرگی از جمله محمدبن عیسی ماهانی، ریاضیدان شهیر است.
دبیر اجرایی همایش بین‌المللی ابن‌هیثم و نور تصریح کرد: تمدن امروز غرب بخش زیادی از پیشرفت خود را مدیون تحقیقات و پژوهش‌های دانشمندان اسلامی ایرانی است و اگر استعمارگران فراغتی را برای کشورهای اسلامی بگذارند، دانشمندان ما به کسب علوم مختلف می‌پردازند.

دکتر محمد جواد فدایی، رییس دا نشگاه شهید با هنر کرمان هم گفت: 20مقاله داخلی و پنج مقاله خارجی به دبیرخانه همایش بین المللی ابن هیثم و نور در کرمان ارسال شده است.

یادآور می شود: ابوعلی، حسن بن حسن (یا محمدبن حسین) بن هیثم بصری، ریاضیدان برجسته و بزرگترین فیزیکدان و نورشناس مسلمان قرن چهارم هجری قمری است که آثار متعددی در قالب کتاب و رساله از وی به یادگار مانده است.

همایش بین المللی ابن هیثم و نور تا فردا پنجشنبه در کرمان ادامه دارد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: برگزاری ، همایش ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.