اعتیاد بلایی است که ابتدا با سیگار در دوران نوجوانی شروع می‌شود و در بزرگسالی منجر به اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و سنتی دیگر می‌شود.

دوران حساس نوجوانی را دریابیم/ نوجوانان نیازمند توجه مسئولانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نوجوانی و جوانی دورانی پر از شور و شوق و پر هیاهو است‌ دورانی که در آن برهه گروه‌های دوستی شکل می‌گیرد و برای عضو شدن در هر یک از این گروه‌ها افراد باید شرایط لازم را دارا باشند.

برخی از این گروه‌های دوستی در زمره‌ی گروه‌های پر خطر قرار دارند آن هم در سن حساسی که نوجوانان و جوانان در آن هستند سنی که کنجکاوی، امتحان و تجربه از خصایص اصلی آن است و برداشت این گروه سنی از اشتباهاتشان آزمایش و کسب تجربه است اما گاهی این آزمایش‌ها و کسب تجربه برایشان بسیار گران تمام شده و با عمرشان هزینه‌ی آن را پرداخت می‌کنند.

* قدرت نه گفتن

 نه گفتن به افرادی که خواسته‌های نامعقولی از ما دارند و مواجهه با خواسته‌هایشان برایمان گران تمام می‌شود یک توانایی و قدرت محسوب می‌شود.

 زمانی که در برابر تعارف کردن سیگار  و مواد مخدر  که تبعات جبران ناپذیر خواهد داشت، نه می‌گوییم و از انجام آن کارها سرباز می‌زنیم مسلما احساس قدرت می‌کنیم حتی اگر از جانب تعارف کننده و پیشنهاد دهنده سرزنش شده و ترسو خطاب شویم.

اما نوجوانان در سن 12 تا 18 سالگی از احساس ضعف در مقابل دیگران و کوچک شمرده شدن در گروه‌های دوستی می‌ترسند و به همین دلیل در مواجهه با این گونه پیشنهادات بدون هیچ مقاومتی می‌پذیرند و خود را گرفتار می‌سازند.

*تفریح سالم، تفریح ناسالم

این روزها رفتن به پارک، کتابخانه، کلاس‌های آموزشی  و ورزشی جای خود را به قهوه خانه‌های تاریک و پر دود داده و جوانان و نوجوانان بیشترین زمان تفریح خود را در این مکان‌ها می‌گذرانند.به جز قهوه خانه‌ها یکی دیگر از عوامل گرایش به مواد مخدر در جوانان استفاده از انواع مواد مخدر صنعتی و روان گردان است.

همان طور که رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز بدان اذعان داشت نبود تفریحات سالم ، ارضای حس کنجکاوی و کسب لذت در سنین نوجوانی از دلایل مهم بروز اعتیاد در بین نوجوانان است.

همان طور که از آمارها برداشت می‌شود میزان مصرف تریاک در کشور 55 درصد ،شیشه 6 درصد و هروئین 9 درصد است و این در حالی است که نوجوانان و جوانان مصرف کنندگان اصلی مواد مخدر صنعتی هستند.

مواد صنعتی که در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شوند به راحتی و با ارزان‌ترین قیمت نسبت به سایر مواد در دسترس آن قشر از جامعه قرار می‌گیرند که بار مسئولیتی جامعه را بر عهده دارند.

جامعه در مقابل این قشر آسیب پذیر مسئول بوده و امیدواریم بتوانیم با آگاه سازی نوجوانان و جوانان از بروز آسیب در بین آن ها جلوگیری کنیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار