به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر علی ماهر در نشست تخصصی با موضوع نقش پیشگیری از اقدامات غیرضروری تشخیصی و درمانی، گفت: بحث دسترسی به خدمات سلامت گرچه اهمیت زیادی دارد اما نمیتوان انتهایی برای این خدمات چه از نظر تعداد و چه از نظر قیمت متصور بود. بنابراین با توجه به محدودیت منابع از نظر اقتصادی برای اولویتبندی خدمات باید از منابع به صورت بهینه استفاده کنیم.
وی هدف از کنترل هزینهها و جلوگیری از خدمات غیرضرور را تشریح کرد و گفت: با این کار هم از نظر خدمات پزشکی دچار درمان غیرضرور نمیشود و هم از نظر بار مالی دچار هزینههای غیرضرور نمیشویم. ضمن این که خدمات سلامت را با کیفیت لازم و به اندازه کافی ارایه میدهیم.
ماهر با بیان این که بحث پیشگیری سطح چهارم و کنترل خدمات در دنیا جدید است، درباره میزان خدمات غیرضرور در کشور افزود: در کشور ما کارهای علمی خوبی در این زمینه انجام شده و کارهای موردی خوبی انجام شده و نشان میدهد که دارو و درمان غیر ضرور در ایران به میزان زیادی وجود دارد.
وی ادامه داد: بخشی از این موضوع به فرهنگ مردم و پزشک و بخشی به نبود برخی الزامات پزشکی و کنترل بیمهها بازمیگردد. گاهی درخواستهای بیمار برای دادن دارو، ام.آر.آی و سونوگرافیهای غیر ضرور پزشک را مجبور میکند که به این سمت رود.
ماهر با بیان این که پزشک نمیتواند از درخواست بیمار سرباز زند، گفت: نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها بار فرهنگی فشار درخواست بیمار بر دوش ارایه کنندگان خدمات است. البته بر عکس آن هم وجود دارد.
وی درباره اقداماتی که باید برای کاهش این خدمات انجام شود، افزود: در این زمینه نیاز به نظارت وجود دارد اما راه کار اصلی صرفا نظارت و برخورد با پزشک و بیمار نیست و باید به تدریج و با آموزش تغییر رفتار ایجاد کرد. پروژههای این چنینی زمانبر است.
ماهر افزود: اگر ارایه کننده خدمت به عمد خدمات غیرضرور تجویز کند مردم میتوانند به شماره های 1690 و 1590 تماس بگیرند.
وی تاکید کرد: در برخی جاها کارهای موردی را به صورت پایلوت انجام دادیم و توانستیم مصرف برخی داروهای گرانقیمت را تا 85 درصد کاهش دهیم و آن هم صرفاً با فرستادن گایدلاینهای پزشکی.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.