پیش‌بینی‌های متفاوت درباره پدیده "ال نینو" همچنان ادامه دارد/ بالاخره زمستان امسال سرد است یا گرم؟

اختلاف نظر سازمان هواشناسی و مدیریت بحران كشور درخصوص وقوع پدیده ی ال نینو در سال ٩٤ همچنان ادامه دارد.

چرا پیش‌بینی‌ها درباره پدیده ی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان این روزها و با شروع فصل سرما در كشور خبرهای متفاوتی مبنی بر وقوع پدیده ای به نام "ال نینو" به گوش میرسد. اما ال نینو چیست؟

درواقع پدیده ال نینو  یکی از مهمترین و شاخص ترین رویدادهایی است که منجر به ظهور نابهنجاری های بزرگ آب و هوایی در بسیاری از نقاط جهان می شود .

هواشناسان و اقیانوس شناسان جهان در سالهای اخیر مطالعات زیاد و دقیقی در مورد مکانیزم ایجاد "ال نینو" و تاثیرات متقابل جو و اقیانوس انجام داده اند ، بویژه مطالعات گسترده ای در ارتباط با ناموزونی دما در سطح دریا و نوسانات فشار جو در سالهایی که "ال نینو رخ" می دهد انجام گرفته است ، مجموعه این تغییرات را بنام نوسانات جنوبی می نامند برای نخستین بار واکر (1932) و بلیس (1937) بر وجود نوسانی در فشار سطح و در مقیاس جهانی اشاره کردند و آن را نوسان جنوبی SO نامیدند .

پدیده "ال نینو" مولفه اقیانوسی ENSO می باشد و با دگرگونیهای بزرگ در دماهای سطح دریا در منطقه آرام حاره ای پدیدار می گردد .

**دلایل وقوع ال نینو

گردش واکر : این گردش یک گردش اتمسفری ، در صفحه ای عمود بر استوا می‌باشد که با صعود هوا در غرب آرام استوایی و نزول هوا در شرق آرام استوایی شکل می گیرد و همراه با آن بادهای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوضه آرام استوایی ایجاد می شود . در واقع گردش واکر اتمسفر ، به گرادیان دمای سطح دریا در طول استوا ، میان دماهای بالا در غرب آرام استوایی و دماهای پایین در شرق آرام استوایی می باشد و قویاً در ارتباط با رویداد ENSO است .

** آیا سازمان مدیریت بحران این بار مدیریت می كند؟

حالا گویا بر اساس تمامی پیش بینی های صورت گرفته سازمان مدیریت بحران بر خلاف اقدامات ناموفق گذشته اقداماتی را جهت جلوگیری از وقوع فاجعه در این زمینه انجام داده و به سازمان ها و مراكز مختلف در كشور هشدارهای لازم را اعلام  كرده است كه بر مبنای آن در نامه سازمان مدیریت بحران آمده است: پیرو نامه شماره ۸۹۹۶۴ مورخ ۹۴٫۰۷٫۰۸ و عطف به نامه شماره ۹۴٫۳۲۶۲۱٫۳۱٫۱۱۰ مورخ ۹۴٫۰۷٫۱۵ وزیر  نیرو در خصوص احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و رخداد ال‌نینوی قوی در پاییز و زمستان امسال به‌ویژه در ماه‌های آبان و آذرماه و همچنین بارش‌های زیاد و وقوع سیل شدید در کشور وجود خواهد داشت، ضروری است ضمن اطلاع رسانی به سازمان‌ها، ادارات و نهادهای ذی‌ربط برنامه ریزی‌های لازم در راستای ارتقای حفظ آمادگی و اقدامات ذیل در اولویت کاری قرار گرفته و سایر تدابیر لازم أندلسیون شود.

**سازمان هواشناسی زمستان سخت امسال در ایران را تكذیب كرد


هنوز زمان زیادی از پیش بینی سازمان مدیریت بحران نگذشته بود كه سازمان هواشناسی در پی اعلام و نشر گزارشی وقوع زمستان سخت در كشور را تكذیب كرد و به این ترتیب  ادعای سازمان مدیریت بحران زیر سوال رفت.

متن این گزارش بدین شرح است: «با توجه به رسانه‌ای شدن موضوع حاکمیت ال‌نینوی قوی روی اقیانوس آرام و احتمال برداشت‌های نادرست، مطالب زیر از سوی سازمان هواشناسی کشور که مسئول تهیه پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت، فصلی و اقلیمی است، تهیه شد.

دورپیوند ال نینو-لانینا یا انسو، پدیده‌ای بزرگ مقیاس است که روی مناطق حاره‌ای اقیانوس آرام شکل می‌گیرد و دوره برگشت آن ازسه تا هفت سال است و دارای سه مرحله: ال نینو، خنثی و لانینا است.

ال‌نینوی امسال با توجه به حالت شکل‌گیری آن به ال‌نینوی کلراد و موسوم است

مرکز ملی اقلیم‌شناسی سازمان هواشناسی کشور از سه ماه گذشته در پیش‌بینی ماهیانه و فصلی خود که همواره در هفته دوم هر ماه صادر می‌شود به رخداد ال‌نینوی قوی امسال اشاره کرده و با توجه به اثر آن بر شرایط جوی، پیش‌بینی فصلی، بارش و دما طی پائیز و زمستان را در سطح کشور با متن و نقشه ارائه کرده است، این پیش‌بینی‌ها بی‌درنگ در سایت سازمان بارگذاری می‌شوند.

مطابق پیش بینی فصلی این مرکز، برای پاییز امسال با توجه به اثر "ال‌نینو"، بارش با آغازی زودتر از فصل و با گرایش به نرمال یا بیش از نرمال پیش‌بینی شده است. همچنین میانگین حدود یک درجه بیش از نرمال 50 ساله برآورد شده است که با توجه به روند افزایش چند دهه اخیر، انحراف چندانی از دمای فصل ندارد.

موضوع مهم در این رابطه بیان میانگین در یک دوره یک تا سه ماهه است و باید توجه داشت که نوسانات دما و بارش می‌تواند قابل توجه باشد که ویژگی عادی شرایط جوی است و معمولاً دوره تناوبی حدود یک هفته دارد.

برای زمستان امسال نیز انتظار می‌رود که بارش نرمال با گرایش جزئی به کمتر از نرمال باشد و دمای هوا بویژه در نیمه دوم زمستان تا 1/5 درجه بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

امیدواریم این اختلاف نظرها پایان یابد و مسؤولان اتفاقات ناگواری را كه به سبب عدم اطلاع رسانی وقوع سیلاب اخیر  برای مردم به وجود آمد را  فراموش نكرده باشند و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی انجام  شود چرا كه تمامی این اختلاف عقیده ها تنها به ضرر ملت می باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۴
بدانیم مدیریت بحران درشهرتهران برق را جایگزین گازشهری کندخدمت مهمی کرده وراهگشای نگرانیهای زیادی است طبیعت رابراحتی نمیتوان کنترل کردولیکن مصرف برق وگازدرکنترل خودمان است
آخرین اخبار