آموزش 660 روانشناس در قالب طرح تحول نظام سلامت تا پایان سال

معاون بهداشت وزارت بهداشت از آموزش 660 روانشناس در قالب طرح تحول نظام سلامت تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت روان در خصوص افرادی که از اختلالات روانی رنج می‌برند، گفت: 23.6 درصد از افراد جامعه مورد مطالعه یعنی حدود 12.5 میلیون نفر در سنین 15 تا 64 سال از اختلالات روانپزشکی رنج می‌برند که از این تعداد 26.5 درصد در زنان و 20.8 درصد در مردان اختلالات روانپزشکی شایع است. 

بنابراین این مشکل در زنان شایع‌تر از مردان است‌. از شایع‌ترین اختلالات روانی افسردگی بوده است. که 12.7 درصد افراد مبتلا به افسردگی بودند که 15.4 درصد زنان و 10.2 درصد مردان را شامل می‌شود. 

میزان متوسط افسردگی در استرالیا 7 درصد است 
وی افزود: دولت باید از بهره‌مندی و دسترسی مردم به خدمات اولیه سلامت و پیشگیری و ارتقا سلامت ، درمان بستری و سرپایی‌،‌ توانبخشی و مراقبت‌ها و هزینه‌های درمان که بر عهده طرح تحول سلامت در وزارت بهداشت است اطمینان حاصل کند. به همین دلیل دولت اعتباری از محل ارزش افزوده و درمان در نظر گرفته است.

سیاری در ادامه گفت: در طرح تحول سلامت 10 میلیون نفر بیمه شدند در بررسی سال 90 ، 44 درصد از افراد نیازمند برای درمان مراجعه کردند و 56 درصد شناسایی شدند اما برای درمان مراجعه نداشتند که از 44 درصد حدود 41 درصد حداقل در‌مان مناسب را دریافت کردند. 66.6 درصد به درمان سرپایی و 51 درصد بستری به بخش خصوصی مراجعه کردند. هزار میلیارد تومان در سال 90 برای حفاظت مالی از این بیماران اختصاص داده شده است. 30 درصد درآمد سرانه خانوارهای بیماران اختلالات روانی صرف درمان آنها می‌شود و 11.3 روز مدت بستری این افراد بوده است. اولویت ارائه خدمات درمانی چه از لحاظ دسترسی به خدمات و چه از لحاظ محافظت مالی با گروهی است که دچار اختلالات روانپزشکی شدند ما از حاشیه شهرها و روستاها شروع کرده‌ایم و برای 10 میلیون و 500 هزار نفر خدمات فراهم گردیده است‌. 180 روانشناس را آموزش داده‌ایم و درسیستم به کارگرفته‌ایم که تا پایان سال به 660 نفر خواهد رسید‌. 

وی در ادامه گفت: مراقبت از سلامت خط اول ارائه خدمت به این بیماران است‌. ما غربالگری می‌کنیم و افراد مبتلا به اختلال روانی شناسایی و به پزشک عمومی و روانشناس ارجاع می‌دهیم. که هدف ارتقاء سلامت روانی و توانمندسازی خانواده‌هاست.

وی در خصوص اقداماتی برای گسترش بستری بیماران مبتلا به اختلالات روانی گفت: قدم بعدی تخت‌های مورد نیاز بیمارانی که نیاز به بستری دارند را افزایش می‌دهیم. باید بین ما و بیمارستان سیستمی برای حمایت و مراقبت از بیماران برقرار شود. خدمات سرپایی توسط روانپزشک صورت می گیرد باید دستیار روانپزشک یعنی روانشناس داشته باشیم تا بخشی از خدمات را ارائه دهد.
سه شهرستان در استان‌های تبریز،‌ مشهد و کرمان راه‌اندازی شده که ما این نمونه‌ها را در کشور توسعه خواهیم داد.

سیاری در خصوص تبعات اختلالات روانی عنوان کرد: افرادی که اختلالات روانشناسی دارند متاسفانه به دخانیات به ویژه مخدرهای صنعتی و خشونت و مشکلاتی از این قبیل پناه می‌برند. که متاسفانه در برخی واحدهای ارائه کننده‌ قلیان، مواد محرک صنعتی نیز اضافه می‌شود. که این خطر بسیار جدی برای جوانان ماست.
 
وی در خصوص علل نامگذاری این هفته به هفته سلامت بیماران روانی گفت: هفته سلامت بیماران روانی به دلیل روشن‌سازی ابعاد موضوع و کمک رسانه‌ها است. تا این قشر محروم در معرض دید قرار بگیرند و مسئولین دریچه‌ای برای حل مشکلات این افراد بگشایند و هم دستاوردهای این مجموعه را به اطلاع مردم برسانیم و اگر کاستی‌هایی در کار ما وجود دارد به ما انتقال دهد. 

متاسفانه افرادی که دچار اختلالات روانی هستند به آسیب‌های اجتماعی مثل مشکلات شغل، نحوه برخورد افراد دیگر با آنها،‌ نیز دچار می‌شوند. پس به جای سرزنش این افراد باید آنها را جزو بیماران سلامتی بدانیم و عزت و کرامت انسانی آنها را حفظ کنیم. ما در صدد اصلاح سیستم و دسترسی آسان‌تر به خدمات هستیم. 

دکتر حاجبی مدیر کل دفتر سلامت اجتماعی و اعتیاد در خصوص مشکلات حوزه سلامت روان گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه سلامت روان پایین بودن سطح روان در جامعه است که در نتیجه آن توجیه علائم روانشناختی و درمان ناتمام از مشکلات جدی است و اینکه همیشه بیماری‌های روانی با خود عکس‌العمل اطرافیان و انگ زدنها را در پی دارد. 

وی در خصوص هزینه درمان‌های روانشناسی و روانپزشکی گفت: درمان‌های سرپایی چندان هزینه بر نیست مشکل اصلی هزینه‌های درمان نیست بلکه پایین بودن سطح سلامت روان است.
درمان‌های غیر دارویی گران هستند و باید بیمه‌ها کمی مساعدت کنند. رایج‌ترین علل مراجعه نکردن مردم در مطالعات سال 90 به دلیل پایین بودن سطح سلامت در جامعه بوده است‌. تقریبا تمامی داروهای روانپزشکی و روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار دارند. 

حاجبی در خصوص باورهای غلط جامعه در مورد تاثیر داروهای خارجی عنوان کرد: باور نادرستی در جامعه در خصوص برتر بودن داروهای خارجی نسبت به داخلی وجود دارد اما واقعیت این است که داروهای داخلی خیلی بهتر جواب داده است. بیماران روان‌پریش ممکن است نسبت به بیماری خود بینش کافی نداشته باشند و برای درمان مراجعه نکنند.  

وی در خصوص مسیر درمان بیماران مبتلا به اختلالات روانی گفت: خط اول بیماریابی توسط کارشناس است که اگر نتیجه مثبت بود به ارزیابی تکمیلی منتقل می‌شود و بر اساس نیاز به سطوح بالاتر انتقال می‌یابد‌. چرخه‌ای که برای حاشیه‌ شهر تعریف کردیم شامل پزشک عمومی و روانشناس است که با شاخص‌هایی که ما در نظر گرفتیم یک تحول عمده در حوزه سلامت روان خواهیم داشت. 

ارتباط سطح پایه و تخصصی از مشکلات گذشته بود که این حلقه مفقوده با حضور کارشناس سلامت و روان در سیستم فعلی بر طرف گردیده است. این اتفاقات ساختار یافته است.

وی در خصوص غربالگری روانی در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان در وزارت آموزش و پرورش گفت: در مقطع اول دبستان، اول راهنمایی و اول دبیرستان یک غربالگری روانی برای دانش‌آموزان صورت می‌گیرد ولی سطح پوششی که ما در آموزش و پرورش انتظار داریم هنوز تکمیل نشده است و تلاش ما توانمند‌سازی افراد و آموزش خانواده‌هاست. ما به عنوان یک دستگاه تخصصی در ارتباط با دادن خدمات تخصصی به وزارت آموزش و پرورش همیشه آماده هستیم. تفاهم نامه‌ای بین وزیر آموزش و پرورش و معاون درمان صورت گرفته است. که این اقدامات‌ آسانتر صورت گیرد. 

وی در خصوص علل بیماری‌های روانی تصریح کرد: علل مشخصی برای بیماری‌های روانی وجود ندارد برای همین تکنیک‌های پاراکیلینیک در تشخیص روانپزشکی به کار نمی‌رود و قوی‌ترین ابزار مصاحبه است. اما فاکتورهای خطر مثل تاثیر ژنتیک‌، موقعیت اقتصادی و اجتماعی و استرس‌های دوران کودکی می‌تواند وجود داشته باشد.

حاجبی در خصوص تاثیر تکنولوژی در ابتلا به افسردگی گفت: تکنولوژی بسیار خوب است اما نوع استفاده از آن می‌تواند تبعات آن را تعیین کند که اگر نتوانیم آن را مدیریت کنیم می‌تواند عوارض جدی‌ای را برای فرد به دنبال داشته باشد. استفاده از تکنولوژی به فرهنگ و آموزشهای خانواده بر می‌گردد و هیچ رنج سنی خاصی در این رابطه وجود ندارد.

وی در پایان گفت: اجرای پایلوت چون بسیار هزینه بر است نمی‌توان در بیش از سه مورد اجرا شود چون از خروجی کار هنوز اطمینان نداریم برنامه‌هایی طنز مثل خندوانه می‌تواند خیلی برای سلامت افراد موثر باشد. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اغطم
۰۱:۳۶ ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
استخدام روانسناس
آخرین اخبار