کارشناس بسکتبال کشورمان درباره خداحافظی سرمربی نام‌دار بسکتبال جهان یادداشتی نوشته است.

گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان – عنایت‌الله آتشی – مایکل ویلیام کرزیزوسکی متولد شیکاگو و 68 ساله، معروف به مایک شیشفسکی یا "coach K" ، زمان حضورش به عنوان بازیکن در پست‌ها یک و دو بازی می‌کرد. او  حضورش در هدایت تیم‌های بسکتبال را از 1974 و با کمک مربیگری ایندیانا آغاز کرد. سپس از 1975 تا 1980 در ارتش مربیگری کرد. این مربی در 1980 به تیم دوک در لیگ دانشگاه‌های آمریکا پیوست و 5 بار با این تیم به قهرمانی رسید. شیشفسکی 12 بار در کنفرانس ACC حضور یافت و 13 بار هم فاتح تورنمنت ACC شد. 

سرمربی تیم ملی بسکتبال آمریکا، اگر طلای المپیک ریو را بگیرد، نخستین مربی آمریکایی است که سه طلای پیاپی المپیک و دو طلای جهانی را برای آمریکایی‌ها به ارمغان می‌آورد. 

تیم بسکتبال ایالات متحده با هدایت این مربی فاتح المپیک 2008 پکن و 2012 لندن شد. وی همچنین سال 2010 با آمریکا در ترکیه و 2014 در اسپانیا به مقام قهرمانی جام جهانی ترکیه دست یافت. او در 2012 هم اظهار کرد که قصد خداحافظی از سرمربیگری تیم ملی آمریکا را دارد اما فدراسیون بسکتبال آمریکا، رای وی را زد. او در حال حاضر در لیگ دانشگاه‌ها NCAA فعالیت می‌کند و از مربیان بزرگ و نامداری است که شخصیت اجتماعی بالایی دارد و از نظر فنی از مربیان برجسته جهان به شمار می‌آید. او مرد لحظه‌هاست و لحظه‌ها را از دست نمی‌دهد. صمیمیت خاصی بین او و بازیکنانش حاکم است و یکی از مربیان تراز اول دنیاست که در عرصه‌های دانشگاهی و ملی حرف اول را می‌زند. 

فعلاً تا 2016 ریودوژانیرو فرصت زیادی دارد تا بتواند تصمیمات مقتضی بگیرد. نکته جالب این که زمانی که در دانشگاه تدریس می‌کرد بین سرمربیان تراز نخست، به عنوان سرمربی ایالات متحده انتخاب می‌شود. او تغییرات بزرگ و اساسی در تیم ملی آمریکا انجام داد، مانند مسائل فنی، تکنیکی و آموزشی. علاوه بر این‌ها او مردی پایبند به اصول اخلاقی ، رفتاری و کرداری است و از شاگردان او، بزرگان بسکتبال که امروزه در لیگ NBA شاغلند، بارها بازی‌های جوانمردانه دیده‌ایم . او قادر است بازیکنان باتجربه و جوان را هماهنگ کند و ترکیبی از جوانی و تجربه را به کالبد تیمش ببخشد. 

حضور شیشفسکی با قدرتنمایی بسکتبال آمریکا توام شد تا وی محبوبیت خاصی پیدا کند. ایالات متحده با هدایت وی دست‌نیافتنی شد. مردی که یک مربی به تمام معناست و هنر حفظ بازیکن روی نیمکت و در زمین رهبری وی و تسلط از وجوه برجسته شخصیت اوست. 

*برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار