تاریخچه و چگونگی برگزاری یورولیگ بسکتبال به قلم آتشی

لیگ بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های اروپا از هفته پیش در این قاره آغاز شد که سرمربی پیشین تیم ملی بسکتبال ایران از تاریخچه و چگونگی برگزاری این رقابت‌ها نوشته است.

گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان – عنایت‌الله آتشی – پنجاه و نهمین دوره رقابت‌های بسکتبال جام باشگاه‌های اروپا، موسوم به یورولیگ، هفته گذشته در قاره سبز آغاز شد. این رقابت‌ها پس از NBA معتبرترین لیگ بسکتبال جهان به شمار می‌آید که در آن 24 تیم در قالب چهار گروه 6 تیمی به رقابت می‌پردازند. در این رقابت‌ها تیم‌هایی حضور دارند که سالنی بالای 8 هزار نفر ظرفیت دارند، امکانات و تاسیاست مدرنی دارند و از لحاظ مسائل مالی در سطحی‌اند که می‌توانند بازیکنان درجه یک حرفه‌ای را جذب و حفظ کنند، همچنین از نظر پخش تلویزیونی مسابقات مشکلی نداشته باشند،  حضور دارند. 

غیر از این تیم‌ها، اتحادیه بسکتبال باشگاه‌های اروپا به 4 تیم هم اصطلاحاً وایلد کارت حضور در این رقابت‌ها را می‌دهد. 16 تیم راه یافته به دور دوم، دردو گروه هشت تیمی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا چهره هشت تیم حاضر در یک‌چهارم پایانی مشخص شود اما تیم‌هایی که از این مرحله صعود نمی‌کنند به رقابت‌های یوروکاپ می‌روند. 

رقابت‌های بسکتبال یوروکاپ هم از سال 2002 آغاز شد. 44 تیم از کشورهای اروپایی عضو فیبا برای حضور در یوروکاپ معرفی می‌شوند اما این رقابت‌ها با حضور 36 تیم در دو کنفرانس شرق و غرب برگزار می‌شود. هر کنفرانس هم دربرگیرنده سه گروه 6 تیمی است که در مجموع دو کنفرانس از 6 گروه 6 تیمی تشکیل می‌شوند. 

پس از یک هشتم پایانی و با پدیدار شدن چهره 4 تیم راه یافته به نیمه‌پایانی یورولیگ، این رقابت‌ها به صورت مجتمع در برلین پایتخت آلمان برگزار خواهد شد و تیم‌های راه‌یافته به نیمه‌نهایی از 15 تا 18 ماه می 2016 در سالن مرسدس‌بنز آرنای برلین به مصاف هم می‌روند تا چهره قهرمان یورولیگ بسکتبال مشخص شود. 

در رقابت‌های امسال اسپانیا و ترکیه با چهار تیم، روسیه با سه تیم، آلمان، یونان، ایتالیا و فرانسه با 2 تیم و لیتوانی، کرواسی، صربستان و لهستان با یک تیم حضور یافته‌اند. همچنین تا کنون ایتالیایی‌ها با 13 عنوان قهرمانی، رکورددار اروپا به شمار می‌آیند. پس از آنها اسپانیایی‌ها با 12 قهرمانی و یونانی‌ها با هشت قهرمانی دوم و سوم‌اند. 

پس از رئال مادرید که با 9 قهرمانی رکورددار باشگاه‌های اروپاست، زسکای روسیه با 6 قهرمانی و 6 نایب‌قهرمانی در جایگاه دوم قرار گرفته و پاناتینایکو یونان هم 6 قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی در کارنامه خود ثبت کرده تا در جایگاه سوم رکوردداران باشگاه‌های اروپا قرار بگیرد. همچنین بارسلونا هم تا کنون 2 قهرمانی و سه نایب‌قهرمانی یورولیگ را در به دست آورده است. 

انتهای پیام/ 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار