این چند کتاب را بخوانیم؛

پیشنهاد مطالعه در ایام محرم و عاشورای حسينی

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و نزديک‌شدن به ايام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسينی، اداره کل امور فرهنگی نهاد پوستری را مبنی بر معرفی کتاب‌هایی با مضامين عاشورايی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و نزديک شدن به ايام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسينی با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» دوازده عنوان کتاب مرتبط با این ایام را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند. در ادامه به معرفی برخی از این کتاب‌ها می‌پردازیم:


ضیافت بلا: مقامات سلوکی در زیارت عاشورا/ نوشته سید محمدمهدی میرباقری/ انتشارات تمدن نوین/233 صفحه

کتاب«ضیافت بلا» در دو فصل با عنوان‌های «سیر و سلوک متعارف» و«مقالات سلوکی از زیارت عاشورا» تنظیم شده و مباحثی مانند «عزم و تصمیم انتخاب معبود»، «محاسبه»، «توبه» و «رجوع الی‌الله»، «سلام به ولی خدا» و «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافله عاشورا» را بررسی کرده ‌است.
 
اثر حاضر، تنظیم متن سخنرانی حجت‌الاسلام محمدمهدی میرباقری درباره مقایسه ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف است که در سال 1377 ارائه شد.

به نظر نویسنده کتاب، هدف از خلقت چیزی جز قرب و لقای حضرت حق نیست، لذا شناخت راه وصول به این هدف بزرگ برای رسیدن به آن بسیار مهم و ضرورری است و برای رسیدن به این راه دو نوع مسیر پیش‌بینی و پیشنهاد شده است، راه نخست، راه بزرگان و علمای اخلاق و برخی کتاب‌های معرفت به استناد آیات و روایت است و راه دوم سلوک با شفاعت اولیای خداست. اگر راه نخست را همچون عبادت در ایام عادی سال فرض کنیم، راه دوم به منزله شب قدر است و راهی کوتاه‌تر برای رسیدن به لقای پروردگار است، که دعاهایی مانند زیارت عاشورا این راه را هموارتر می‌کنند.

این کتاب، تلاش دارد با نگاهی جدید به زیارت عاشورا، این دعا را راهی برای رسیدن به سلوک الی‌الله و نزدیک شدن به امامان معصوم(ع) معرفی کند.


جامه‌دران/ سروده سعید بیابانكی/ انتشارات فصل پنجم/ 77 صفحه 

این کتاب شامل 35 قطعه از اشعار سعید بیابانکی است که بیشتر آن‌ها در قالب غزل است، اما ۲ مثنوی و ۳ چهارپاره نیز در میان آن‌ها وجود دارد. اشعار سعید بیابانکی با موضوعات مذهبی از جمله انتظار، مدح و منقبت معصومین (علیهم‌السلام) كه پیش از این به صورت پراکنده در کتاب‌های «نیمی از خورشید»، «نه ترنجی نه اناری»، «سنگچین» و نیز در مطبوعات و دنیای مجازی منتشر شده بوده، در کتاب «جامه‌دران» گردآوری شده است. از عناوین این مجموعه شعر، می‌توان به «درنگ»، «علی»، «خوشه‌پروین»، «دو بیت اشک»، «زیارت»، «کوه»، «اسب‌های بی‌رکاب»، «نیمی از خورشید»، «عصر عاشورا»، «سپیدار»، «مشرق فردا»، «ای گنج نوشدارو» و... اشاره کرد.

قطعه‌ای از اشعار این مجموعه با عنوان «عصر عاشورا»:

لبانمان همه خشک‌اند و چشم‌ها چه ترند/ درون سینه من شعرها چه شعله‌ورند/ نیامد آن سبویی عطش بنوشدمان/ هزار سال‌ها گذشته است و چشم‌ها به درند/ چه رفته بر سر آن دست‌های آب‌آور/ که خیمه‌های عطش سوز تشنه خبرند/ کجایی‌اند مگر این سران سرگردان؟/ كه از تمام شهیدانِ روزگار سرند...


سلوک عاشورایی (دوره ده‌جلدی)/ نوشته حاج آقا مجتبی تهرانی/ مؤسسه فرهنگی و پژوهشی مصابیح‌الهدی

عالم عامل ربانی و مرجع بزرگوار، حضرت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی در ایام محرم و صفر دهه نود، در جلسات اخلاق و معارف اسلامی خود به بررسی ابعاد گوناگون حركت و قیام امام حسین(علیه‌السلام) پرداخته‌اند كه متن این مباحث با عنوان «سلوک عاشورایی» منتشر شده است. مهم‌ترین ویژگی بی‌نظیر این مجموعه این است كه به بهترین روش نشان می‌دهد كه چگونه امام حسین (علیه‌السلام) با نهضت خود دین جدشان را زنده نگه‌داشته‌اند. منازل دهگانه این مجموعه عبارت‌اند از: تعاون و همیاری؛ امر به معروف و نهی از منکر؛ هجرت و مهاجرت؛ دین و دین‌داری؛ استقامت و پایداری؛ حق و باطل؛ عزّت و ذلّت؛ غیرت دینی؛ بینش و نگرش؛ شرح خطبه منا.

در فرازی از جلد اول حاج آقا مجتبی می‌گوید: «یک وقت است که در دریا افتاده‌ای و خودت به چیزی متمسک می‌شوی و بیرون می‌آیی، اما یک وقت است که کسی دستت را می‌گیرد و بیرون می‌کشد، این قایق نجات است... یعنی نمی‌گوید دستت را به من بده بلکه خودش دست غریق را می‌گیرد و از ورطه هلاکت بیرون می‌کشد و حسین (علیه‌السلام) كشتی نجات است.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.