احداث بیمارستان حشمتیه سبزوار در جوار خانه فرهنگ کودکان این شهر و تعدی حوزه سلامت به فرهنگ سبب بروز اختلافاتی میان مسئولین بهداشت و درمان و فرهنگ این شهرستان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بیمارستان حشمتیه سبزوار که برای اولین بار 100 سال پیش کلنگش به زمین خورد تا نخستین بیمارستان مدرن شرق کشور باشد؛ این روزها دردسر زا شده است. این بیمارستان که از سال 86 با نیت نوسازی، تخریب شد و سنگ بنای جدیدی برایش گذاردند تا بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه باشد، در ماه های پایانی منتهی به افتتاح، نه تنها مهر ماندگار نشده که مشکلات فراوانی پیش رو دارد و برای همسایگان خود نیز مشکل آفرین شده است.

نداشتن پارکینگ، مشکل فاضلاب، آلودگی های خاص محیطی به علت کوره زباله سوز آن و ایجاد ترافیک در نقطه مرکزی شهر سبزوار از یک سو، و همجواری با کتابخانه باغ ملی سبزوار و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نه تنها منجر به تخریب کتابخانه شده بلکه باعث شده مشکلات عدیده ای برای این همسایه فرهنگی خود ایجاد کند.

این در حالی است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به نبود فضا برای آموزش، نبود پارکینگ و مشکلات فاضلاب این بیمارستان و عدم تامین تجهیزات اعتراف کرده و درباره همجواری با ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم با تاکید بر حفظ یا جابجایی کانون گفته است: زمين اين محل در تملک دانشگاه است و اگر کانون پرورش فکري کودکان سندي دارد بايد به ما ارائه کند که بتوانيم مشکلات مربوط به اين بخش را حل کنيم.

از سوی دیگر مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان خراسان رضوي، در اعتراض به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، تاسيس يك بيمارستان در جوار مركز فرهنگي- هنري شماره یک كانون پرورش فکری كودكان و نوجوانان در داخل يك پارك عمومي را نادرست دانست و ابراز اميدواري کرد اشتباه اول در ساخت چنين ساختماني در چنين جايي را با اشتباه ديگر مزاحمت براي كانون و حذف آن تكرار نكنند.

جواد محقق نیشابوری با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار با 50 سال قدمت گنجینه خاطرات بسیاری از شخصیت های علمی، فرهنگی، ادبی و هنری سبزوار در دوران کودکی ونوجوانی بوده و همچون خانه پدری نیازمند حفظ و مرمت است، گفت: این خانه از یک معماری هوشمندانه برخوردار است و ضروری است که این بنا همچنان سرزنده باشد و نوه ها و نتیجه ها را هر روز در خود بپروراند چراکه در هیچ جای جهان متمدن، با اینگونه نمادهای فرهنگی برخورد تند و حذفی نمی کنند.

وی همجواری بیمارستان با کانون را بستر ساز تعامل خوب میان این دو دستگاه دانست و پیشنهاد کرد بیمارستان حشمتیه،‌ بیمارستان تخصصی کودکان و نوجوانان باشد تا از خدمات عظیم فرهنگی و هنری کانون در خدمت به کودکان بیمار و حفظ تعادل روانی آنها استفاده شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز مشکلات بوجود آمده برای کانون را بعد از ظهر روز چهارشنبه 22 مهرماه جاری دانست و گفت: نیروهای وابسته به این دانشگاه، راساً و بدون هماهنگی با کانون و شرکت گاز سبزوار، اقدام به قطع قسمتی از لوله گاز ورودی به کانون می کنند و تاکنون همچنان گاز این مرکز فرهنگی قطع است.

محقق نیشابوری قطعی گاز را تنها مشکل کانون ندانست و افزود: پنج شنبه شبنیز دیوار مجاور کانون را تخریب کردند که این نیز بدون اطلاع کانون بوده است و اقدام شبانه این اعمال برای گذاشتن در ورودی (که کانون به دلایل مختلف، موافق آن نیست) نشان از یک اقدام غیرقانونی دارد که در شان یک نهاد دولتی، آن هم یک دانشگاه نیست.

وی خواستار درک درست مسئولین دانشگاه از تاثیرات عمیق فرهنگی و خلاقانه کانون پرورش فکری شد و از متولیان بیمارستان و دانشگاه خواست از کادر پزشکی بیمارستان نسبت به اقدامات خود نظرسنجی کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ابراز امیدواری کرد کانون بعنوان یک مرکزفرهنگی با قابلیت های خلاقانه بتواند به یک بیمارستان خدماتی ارائه دهد و یک بیمارستان بتواند در جوار خود یک مرکز فرهنگی کودکان و نوجوانان را به رشد بیشتر سوق دهد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.