معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: فضایی که در جمع نخبگان نسبت به موضوع تخریب مهدیه مرحوم عابدزاده شکل گرفته فرصت خوبی است تا بتوان یک چنین مسائلی را به شکل یک مطالبه درآورد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ وحید جلیلی در یازدهمین جلسه «شورای راهبری پیوست فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد» در خصوص تخریب اولین مهدیه شهر مشهد گفت: جای تاسف است که میراث فرهنگی هنوز این مکان با سابقه را که اولین مهدیه در شهر مشهد در زمان طاغوت محسوب میشود، به عنوان یک اثر تاریخی ثبت نکرده است.

وی افزود: این مسئله لزوم بازنگری در استانداردهای میراث فرهنگی مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی را روشن میکند.

رییس شورای راهبری پیوست فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تاکید کرد: خوشبختانه نخبگان و رسانه ها عملکرد به هنگام و مناسبی در قبال این تخریب صورت دادند و امیدواریم این حساسیت ها فروکش نکند، این ماجرا را پیگیری کنند تا هرچه بیشتر بتوانیم ابنیه تاریخی شهرمان را حفظ کنیم.

در ادامه هادی وکیلی عضو هییت علمی دانشگاه فردوسی و عضو حقیقی شورای راهبری پیوست با ابراز نگرانی از تخریب بنای مهدیه اظهار داشت: باید در شورای شهر طرحی را بررسی کرد مبنی بر اینکه در هرگونه تصمیم گیری درباره بناهای شهر مشهد که ارزش تاریخی و اسلامی دارند علاوه بر نظر میراث فرهنگی، نظر شهرداری نیز جلب شود تا به سادگی ابنیه تاریخی شهر اسیر ساخت و سازها نشوند.

ابراهیم فیاض، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران و عضو حقیقی دیگر این شورا هم در همین زمینه گفت: باید دید که رویکرد ارزشی ما نسبت به ابنیه تاریخی چه می خواهد باشد تا بتوان برای حفظ، تخریب و یا بازسازی آنها به یک ساز و کار مشخص رسید.

مسعودی، مدیر طراحی و مطالعات پروژههای شهری شهرداری مشهد نیز با اشاره به اینکه باید برای حفظ بناهای تاریخی شهر به فکر ساز و کار قوی تری بود، گفت: بناهایی مانند مهدیه در شهر مشهد فراوان است. اگر ما میخواهیم از این بنا ها صرفا به عنوان یک اثر باستانی استفاده کنیم ، ساز و کار خودش را دارد اما اگر میخواهیم از این بناها مجددا استفاده کنیم و آنها را کارآمد کنیم باید به فکر تعمیر و نوسازی آنها باشیم.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.