معاون حقوقی رئیس جمهور تأکید کرد: دولت عربستان باید مسئولیت خود در فاجعه منا را بپذیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ دکتر الهام امین زاده در سفر به استان چهارمحال و بختیاری و با حضور در دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: دولت عربستان باید به این درک برسد که در قبال حجاج و حفظ جان زائران خانه خدا مسئولیت خود را به خوبی انجام نداده و کوتاهی کرده است.

وی از تشکیل ستاد حقوقی بررسی فاجعه منا در دولت خبر داد و گفت: دادستان کل کشور از قوه قضائیه، وزارت کشور و دبیر خانه حقوقی در شورای عالی امنیت ملی زیر مجموعه این ستاد هستند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با حقوقدانان در خصوص فاجعه منا، اضافه کرد: در این جلسات ابعاد مختلف پیگیری و حمایت حقوقی از آسیب دیدگان مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.

دکتر امین زاده خاطر نشان کرد: اشتباهات دولت عربستان از ابتدای مناسک حج، منجر به آسیب های جبران ناپذیری شد.

وی تأکید کرد: بر اساس کنوانسیون های 1961 و 1963 دولت ها موظف هستند اتباع خارجی را در خاک خود حمایت کنند و آنان را از حقوق ابتدایی بهره مند نمایند.

دکتر امین زاده گفت: در این فاجعه امداد و نجات به حادثه دیدگان طبق استانداردهای بین المللی انجام نشده که منتظر تکمیل مستندات در این زمینه هستیم و پس از تکمیل مستندات کمیته حقیقت یاب تشکیل می شود.

وی اضافه کرد: هنوز دولت عربستان از پذیرفتن مسئولیت این حادثه طفره می رود.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به بررسی گزارش ها و راهکارهای حقوقی مرتبط با فاجعه منا در هیأت دولت و با بیان اینکه اسناد این فاجعه در حال تکمیل است، از خانواده حجاج و جان باختگان خواست؛ به دادستانی وکالت دهند تا کارها سریع تر انجام و موضوع از طریق وزارت امور خارجه و سازمان های بین المللی پیگیری شود.

دکتر امین زاده با بیان هماهنگی قوای سه گانه در پیگیری حادثه منا گفت: هم اینک قوه قضاییه و مجریه با جدیت در حال پیگیری موضوع هستند.

در پی فاجعه دلخراش و مرگبار صبح روز عید سعید قربان (پنج شنبه 2 مهرماه جاری) بر اثر ازدحام جمعیت در صحرای منا، متأسفانه بیش از 4 هزار و 700 نفر از حجاج، کشته و زخمی شدند.

آمار نهایی جان باختگان ایرانی در این فاجعه مصیبت بار نیز 464 نفر اعلام شد.

در جریان سقوط یک دستگاه جرثقیل به دلیل باد و طوفان شدید در محوطۀ مسجدالحرام، در عصر روز جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ و 27 ذی القعده 1436 (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵) هم ۱۰۷ نفر از حجاج کشته و ۲۳۸ نفر مجروح شدند که 11 تن از جان باختگان و 32 تن از مجروحین این حادثه نیز از زائران ایرانی بودند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.