انتخاب پایتخت كتاب ایران تلاشی است برای كسب عنوان پایتخت جهانی كتاب گرچه برای رسیدن به استانداردهای لازم راه زیادی پیش رو داریم.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره انتخاب پایتخت كتاب ایران، عبدالمهدی مستكین مدیر گروه فرهنگ كمیسیون ملی یونسكو در ایران درباره چگونگی رسیدن به استانداردهای لازم برای معرفی شهری از ایران به عنوان پایتخت جهانی كتاب گفت: فاصله زیاد است و ما با برگزاری دومین دوره طرح انتخاب پایتخت كتاب ایران، هنوز در ابتدای راه هستیم و معتقدیم باید تلاش بیشتری كنیم.

وی در ادامه افزود: البته ضروری است این را هم در نظر بگیریم كه مدیریت فرهنگی نیازمند صبر و تحمل برای رسیدن به نتیجه مطلوب است چرا كه هدف فرهنگ سازی در زمینه كتاب است و این مهم با تلاش مستمر و صبر و پیگیری میسر خواهد بود.

مدیر گروه فرهنگ كمیسیون ملی یونسكو درباره انتخاب پایتخت جهانی كتاب توسط نهاد بین المللی یونسكو گفت: یونسكو از سال 2001 با تدوین و اجرای برنامه ای اقدام به انتخاب پایتخت جهانی كتاب كرد. این اقدام با توجه به مولفه های متعددی چون بهبود فضای كسب و كار ناشران، ترویج فرهنگ كتابخوانی و توجه به زیرساخت های فرهنگی از جمله ساخت كتاب خانه و توسعه فضاهای رشد برای كتابخوانی، صورت می‌پذیرد.
 
این عضو شورای برنامه‌ریزی دومین دوره طرح انتخاب پایتخت كتاب ایران با اشاره به برگزاری جشنواره انتخاب پایتخت كتاب ایران گفت: از سال گذشته و با پیشنهادی كه از طرف دفتر فرهنگی یونسكو در ایران و با همكاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، تصمیم بر آن شد تا پایتخت كتاب ایران انتخاب شود. هدف از این برنامه هم افزایش فعالیت های فراگیر در زمینه کتاب و کتابخوانی بود به نحوی كه مقوله كتابخوانی به عنوان یكی از اولویت های تمامی شهروندان ایرانی در نظر گرفته شود.

مدیر گروه فرهنگ كمیسیون ملی یونسكو در ادامه گفت: خوشبختانه سال گذشته با برگزاری اولین دوره انتخاب پایتخت كتاب ایران موج خوبی در بین شهرها به راه افتاد كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت با دایر كردن دبیرخانه دائمی برای این رویداد مهم فرهنگی شوق به وجود آمده جهت گسترش كتابخوانی در شهرهای كشور را همراهی كند.

وی با اشاره به انتخاب شهر اهواز در سال گذشته به عنوان پایتخت كتاب ایران گفت: انتخاب شهر اهواز در سال گذشته از میان شهرهای شركت‌كننده كه همگی با دست پر آمده بودند كار بسیار سختی بود. شهرهای گنبد كاووس و یزد و نیشابور و چند شهر دیگر در رقابت نزدیك با اهواز حضور داشتند. شهر اهواز با امضای قراردادها و تفاهم نامه های فرهنگی كه در جهت رشد زیرساخت¬های فرهنگی شهر انجام داده است توانست به عنوان پایتخت كتاب ایران انتخاب شود و امیدواریم امسال و با همت تمامی شهرها و فرهنگ های ایرانی شاهد برگزاری جشنواره ای باشكوه تر از سال قبل باشیم.
 
مستكین در پایان با اشاره به الگوسازی كشورهای توسعه یافته در امر كتاب و ضرورت مشارکت تشکل های مردمی و بخش خصوصی در كنار نهاد های دولتی یادآور شد: تلاش برای توسعه فرهنگی كشورمان یكی از نیازهایی است که نباید از آن غفلت کرد  که این نیز همدلی و همراهی همه نهادها را می طلبد. جشنواره «انتخاب پایتخت كتاب ایران» می تواند سرآغاز مسیری جدی و خوش یمن در عرصه كتاب و كتاب خوانی باشد و جا دارد تمامی نهادهای دولتی و تشكل‌های مردمی و خصوصی در این مسیر با یكدیگر همراه و همدل باشند. به قول حكیم ابولقاسم فردوسی: در دانش و آنگهی راستی / گرین دو نیابی روان کاستی.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار