مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: در طول تاریخ بشریت، علم و دانایی است که موجب ماندگاری و جاودانگی انسان شده و چراغ حیات بشر را زنده نگه داشته است.

به گزارش آیین نکوداشت محتشم کاشانی در مدارس کاشان برگزار شدگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، "محمود خدمتی" در آیین نکوداشت محتشم کاشانی در دبیرستان علی اصغر کاشان افزود: امروز نیز پاسداشت یکی از چهره های جامع دانایی و اگاهی است که به مدد توسل به خدا و عمل به سفارش اولیا معصوم الهی جاودانه شده است.

به گفته وی، سالها از حیات وفوت محتشم گذشته است اما نام او به نیکی باقی مانده است در حالی که نامی از صاحبان ثروت و قدرت هم روزگار او باقی نمانده است و این ماندگاری به واسطه نیت و عمل خداپسندانه اوست.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت:برخی هئیت های عزاداری، درمراسم مذهبی بدعتهایی را ایجاد می کنند که باعث اعتراض علما و مراجع شده است.

"مصطفی جوادی" در آیین نکوداشت محتشم کاشانی در دبیرستان علی اصغر کاشان افزود: جوانان و دانش آموزان باید با مکتب اهل بیت علیهم السلام آشنا شوند و دچار این تحریفها و بدعتها نشوند.

به گفته وی، مراسم محرم یک آیین فرهنگی و مذهبی است که دین را بیمه کرده است ولی عده ای با تقلید از خوانندگان لس انجلسی و رفتار آمیخته با تحریف، اعتقادات دینی و مذهبی نسل جوان را مورد هدف قرار داده اند.

وی تاکید کرد: همه شما بایدبه توصیه های علما و اندیشمندان توجه کرده و فریب رفتارهای هیجانی دیگران تحت عنوان دین را نخورید.

عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پیامبر اسلام و امامام معصوم علیهم السلام ، محبت و دوستی امام حسین علیه السلام را به مانند گرمی بخش قلبها توصیف می کنند که خاموش نمی شود.

"عبدالرضا مدرس زاده" افزود: زندگی محتشم کاشانی به عنوان یک دوستدار اهل بیت حامل چهار نکته است که می تواند درس زندگی برای همه انسانها باشد.

وی اظهار داشت: محتشم در زمانی زندگی می کرد که دروازه های علم و ادبیات فارسی گسترش یافته بود و شاهان گورکانی، هم وزن شاعران به آنها طلا می بخشیدند اما زرق و برق این پاداشها نیز او را فریب نداد.

به گفته وی، او فرزند یک تاجر بود که زندگی عادی خود را داشت اما این ثروت و قدرت باعث جدایی او از اهل بیت نشد و اخلاص در عمل را پیشه خود داشت و با وجود آنکه مداح شاه طهماسب صفوی بود اما خوی آزادگی مانع وابستگی او به دربار شد.

وی تاکید کرد: طاعت به ظاهر نیست بلکه به اخلاص فرد است و هرکس قدمی در راه خدا بردارد ، خدا نیز ده قدم او را همراهی خواهد کرد و از اینروست که ترکیب بند محتشم که 96 بیت است بیش از دیوان قطور او عظمت پیدا کرده است.

مدیر دبیرستان علی اصغر کاشان نیز گفت: محرم به معنای پرچم و سنج و دهل نیست بلکه محرم یک فرهنگ و ارزش است که باید حفظ شود.

"سعید مکاریان افزود: محرم، به معنای زنده نگهداشتن یاد امامی است که برای اصلاح امور امت اسلام، حتی از جان و خانواده خود گذشت تا فرهنگ خیرخواهی و نیکی کردن در جامعه باقی بماند.

به گفته وی، محرم و عاشورا بدون شناخت هدف و راه امامان، معنا و مفهومی ندارد. محرم و عاشورا، زنده نگهداشتن فرهنگی است که ما را به نیکی دعوت می کند و از زشتی و پلیدی باز می دارد.

وی تصریح کرد: فرهنگ حسینی و فلسفه حماسه حسینی، در عبارت هیهات مناالذله خلاصه شده است که زندگی با ذلت و جهل و ریا را مردود می داند که تعبیری است بر آنکه فرمودند کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.  

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.