از آنجایی که میوه‌های قاچاق بدون نظارت کنترل کیفی و اخذ گواهی سلامت از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شوند،می توانند علاوه بر تهدید اقتصاد، سلامت ایرانیان را هم تهدید کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه به دلیل خلأ قانونی بر واردات پیله‌وری محصولات کشاورزی هیچ نظارت بهداشتی وجود ندارد، چرا که سازمان حفظ نباتات تنها بر محموله‌هایی نظارت می‌کند که پیش از ورود، تأییدیه و مجوز آن صادر شده باشد تا واردات آن محصول از طریق گمرکات رسمی کشور صورت گیرد.

بر اساس این گزارش؛ تنها واردات قانونی میوه که با نظارت دستگاه‌های مسئول انجام می‌شود از نظر بهداشتی و سلامت تولید مورد تأیید است، در حالی که میوه‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود، هیچ‌گونه نظارتی بر سلامت آنها وجود ندارد و مصرف آن سلامت مصرف کننده را تهدیدی می‌کند.

محمد علی باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه میوه‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند بعضاً آلوده به آفات و مگس میوه هستند، افزود: آفات قرنطینه باعث تهدید زراعت و باغبانی کشور می‌شود و ممکن است برای مصرف کننده از نظر باقی مانده سموم در محصول خطرناک باشد.

وی تصریح کرد: میوه‌های وارداتی که به صورت رسمی وارد می‌شوند بایستی حتماً با داشتن گواهی بهداشت وارد کشورشوند و پس از انجام آزمایش و نمونه برداری از محصول، در صورت تائید سلامت اجازه مجوز ورود خواهند یافت، این در حالی است که این مساله در خصوص میوه های قاچاق امکان پذیر نیست.

باغستانی اظهار داشت: چنانچه محصولات وارداتی گواهی بهداشت داشته باشند اما از نظر آفات و آلودگی با مشکل مواجهه باشند به کشور مبدأ ارجاع داده می‌شوند و در صورت تکرار این موضوع، قطعاً جلوی واردات میوه را از آن کشور خواهیم گرفت.

باغستانی افزود: آفتی که به نباتات حمله می‌کند بر سلامت انسان تأثیری ندارد؛ اما سمومی که برای کنترل این آفت استفاده می‌شود ممکن است در اثر باقی ماندن در محصول سلامت انسان را با خطر مواجه کند و متأسفانه این اقلام بدون آزمایش کنترل کیفی و نمونه برداری بدون مجوز و داشتن تائید از نظر سلامت و بهداشت غیر رسمی وارد کشور می‌شوند.

باغستانی همچنین با گلایه از ضعف نظارت بر میوه های وارداتی رسمی مجددا تاکید کرد و یادآور شد: خوشبختانه دو ماه پیش میوه‌های خارجی آلوده به مگس میوه قبل از ورود به کشور شناسایی و توقیف شد.

علی ایران پور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: راهکار جلوگیری از قاچاق میوه سخت است اما می‌توان حداقل واردات را از طریق مرزها و مبادی رسمی کنترل کرد.

وی تصریح کرد: افزایش نظارت در گمرک و تشدید برخورد با متخلفانی که مبادرت به قاچاق می کنند، و از اجرای قوانین جدید ممانعت می‌کنند را می‌توان دو راهکار اساسی در کنترل واردات دانست .

ناگفته نماند واردات میوه‌هایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، غیرقانونی است و باید از این اقدام جلوگیری به عمل آید به عنوان مثال میوه‌هایی مانند انگور شیلی، پرتقال، گریپ‌فروت، سیب و انبه به صورت غیر قانونی و قاچاق وارد کشور می‌شود که نشان از این دارد که کنترل و نظارت جدی بر آن صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: میوه ، وارداتی ، گمرک ، قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار