وزیر بهداشت گفت: با مرگ یک زن یک خانواده آسیب جدی می‌بیند زنان در خانواده حکم بهداشت‌یار را دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست مشترک مشاورین زنان دستگاه های اجرایی به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای سلامت زنان گفت: جایگاه زن در خانواده مثل ستون خانه است در شرایطی که زندگی بسیار دشوار است بار سنگین زندگی بر عهده زنان است با مرگ هر زن یک خانواده اسیب جدی می‌بیند زنان در خانواده حکم بهداشت‌یار را دارند میزان نمک، قند، شکر و نوع روغنی که استفاده می‌شود عامل اصلی 509 درصد مرگ و میر د کشور ماست گه موجب سکته قلبی و مغزی می‌گردد.

زنان قشر آسیب پذیر جامعه
هاشمی افزود: کشور در حوزه‌های سلامت به حضور زنان نیازمند است یکی از دلایل کاهش فرزند آوری سواد زنان است نباید جای نان آور خانواده تغییر کند چرا که حتما آسیب های جدی را در پی خواهد داشت ما هنوز در خصوص سلامت بانوان با نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم البته ستادهایی تشکیل داده ایم که علت مرگ و میر زنان را بررسی کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم تفاوت زیادی در سبک زندگی ایرانی‌ها به ویژه بانوان نسبت به گذشته ایجاد شده است زنان قشر آسیب پذیر جامعه هستند طلاق و عوارض ناشی از آن نیز در ایجاد بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی در افراد موثر است در حوزه سلامت بانوان علی‌رغم اقدامات صورت گرفته باید زنان نیز تدابیری در تغذیه و سبک زندگی داشته باشند. دولت بسته های غذایی را بین افراد نیازمند و ویتامین هایی را بین زنان باردار توزیع می‌کند مهمتر از این‌ها ایجاد شبکه بهداشتی در جهت ایمن سازی افراد و پیشگیری از آسیب‌های جسمی و روانی است.

زنان 12درصد مبتلایان به ایدز را تشکیل می‌دهند
هاشمی در خصوص غربالگری گفت: در زمینه غربالگری نیز وزارت خانه اقداماتی انجام داده است ولی کافی نخواهد بود امیدواریم اقداماتی در زمینه بیماری‌های ‌واگیردار و غیر واگیردار صورت گیرد باید فکری هم در خصوص دخانیات داشته باشیم. دخانیات در زمان بارداری موجب آسیب به زنان و تولد نوزادان ناقص می‌گردد. 12 درصد مبتلایان به ایدز زنان هستند که هم میتواند آسیب ایجاد کند و هم آسیب پذیر هستند. باید کانون‌هایی برای آموزش و هدایت زنان مبتلا به ایدز داشته باشیم.

بیماری‌های دهان و دندان و اعتیاد از عوامل موثر بر شیوع سرطان‌هاست
وی در خصوص احداث بیمارستان‌هایی برای ارائه خدمات به زنان گفـت: ما باید بیمارستان جامع برای ارائه خدمات به زنان راه انداری کنیم که این موضوع در طرح انطباق مطرح شده است که این همان رعایت حقوق شهروندی است. طرح در امریکا، اروپا و استرالیا در حال انجام است ما بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در زمینه آموزش و ارائه خدمات تشویق خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در خصوص اوضاع سلامت غذا در کشور عنوان کرد: اوضاع سلامت غذا چندان مناسب نیست تقلباتی که به قصد سود جویی مثل موضوع آب معدنی صورت گرفت نمونه‌ای از این سود جویی است.

ما تخلف را شناسایی کرده ایم اما حکمی که برای متقلبان غذا صادر شده است بسیار ناچیز است هزینه در زمینه نظارت همان صرفه جویی است چرا که مرد کمتر بیمار می شوند پس این شرط عقل است که پیشگیری کنیم. سلامت جنسی نیز از مسائل مورد اهمیت است که نباید از بیان آن بترسیم باید هلال احمر و بهزیستی و وزارت بهداشت در کنار هم در این زمینه‌ها همکاری داشته باشند چرا که بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی و مسئله طلاق از این مشکل ناشی می‌شود.

وی افزود: در مورد زنانی که در معرض اقدامات پرخطر هستند بعضی معتقدند درجهت عقیم سازی دولت باید اقدامات لازم را انجام دهد. ولی این کار قانونی نیست اگر در زمینه آموزش،‌تامین شغل و نگهداری و مراقبت از این زنان توجه ویژه صورت گیرد نیازی به این اقدامات نخواهد بود. باید علت را بیابیم. قانون باید به ما حکم کند در غیر این صورت اقدامی صورت نمی‌گیرد.


زنان دو برابر مردان در معرض بیماریهای روحی و روانی
دکتر ملاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری در خصوص اهمیت و نقش سلامت زنان در توسعه پایدار گفت: سلامت پیش شرط توسعه پایدار است که در این میان زنان محور اصلی سلامت کودکان جامعه و محیط زیست از طریق آموزش و فرهنگ سازی هستند بنابراین توجه به سلامت زنان و تامین نیاز آنها در دوره‌های سنی متفاوت بسیار حائز اهمیت است ما موظف هستیم با همکاری دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهیم.

وی افزود: جنس از عوامل تاثیر گذار در سلامت است که ایجاب می‌کند تفاوت‌هایی در سلامت زنان و مردان قائل شویم زنان دو برابر مردان در معرض بیماری‌های روحی و روانی قرار دارند مشکلات سلامت زنان شامل بیماری‌های نارسایی است که یا مختص زنان است و یا در آنها شایع ‌ترند.

ملاوردی ادامه داد: نگرانی‌هایی بابت زنانه شدن بیماری‌ایدز مطرح است که بیشترین قربانیان انتقال این بیماری را زنان تشکیل دادند. فقدان مهارت‌های زندگی، سست شدن ریشه‌های مذهبی، مهاجرت‌های زیاد به شهرها‌ و عدم توجه به تجارب یکدیگر و نداشتن یک استراتژی مناسب بر سلامت افراد موثر است. 

ناآگاهی زنان به روشهای پیشگیری از ابتلا به برخی از بیماری‌ها و سلامت خود نیز بر بیماری زنان موثر بوده است. در این دو سال برنامه‌هایی در دستور کار است که بیشتر از طریق تبادل تفاهم نامه با مسئولان اجرایی به ویژه وزارت بهداشت بوده است. راه‌اندازی کلنیک‌های سلامت و همکاری‌هایی در زمینه سیاست جمعیتی برای داشتن نسلی سالم و مولد و حمایت از مادران شاغل و تشویق آنها به فرزند آوری با بسته‌های حمایتی در خصوص مهد کودک‌ها و محیط‌های دوستدار کودک برای تغذیه و شیر دهی، همکاری‌هایی صورت گرفته است. در خصوص سلامت اجتماعی به ویژه زنان کارتن خواب نیز تفاهم‌نامه‌ای با وزارت شهرسازی داشته‌ایم تا به صورت ملی بتوانیم فعالیت های اثربخشی را داشته باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار