طرح مطالعاتی شاخص های سلامت با مشارکت معاونت بهداشتی دانشگاه و مرکز آمار استان به منظور بررسی شاخص های چند گانه سلامت در استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "وب دا "دکتر مهدی طباطبایی با اعلام این خبر گفت: در این طرح  حجم نمونه ای از مردم استان انتخاب و توسط تیم های اعزامی به مناطق مورد پرسشگری قرار می گیرند.

وی  هدف از اجرای این طرح را  سنجش میزان سلامت افراد  در مناطق مختلف عنوان کرد و ادامه داد: مطالعه شاخص هاي سلامت و جمعيت در جمهوري اسلامي ايران توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و با همکاری مركز آمار ايران در سالهای ۱۳۷۹ و ۱۳۸۹ اجرا شده و در اين مطالعه بسياري از شاخص هاي رفاهي، اقتصادي-اجتماعي، باروري، پوشش خدمات سلامت كودكان و مادران، مرگ و میركودكان، ميزان دانش مردم در زمينه بيماری هاي مهم از جمله ايدز و  دیگر بیماریها تعيين گرديد و به عنوان پايه اي براي برنامه ريزي هاي نظام سلامت در طي سال ها مورد استفاده قرار گرفته است.

معاون بهداشتی دانشگاه خاطر نشان کرد:با عنایت به تدوین برنامه توسعه فرهنگي و اقتصادي ۵ سال ششم، اجراي برنامه تحول نظام سلامت و توجه ويژه به طراحي مداخلاتي براي كاهش هاي بي عدالتي در سلامت، تهیه و محاسبه شاخص های مهم سلامت از اولویت های نظام سلامت کشور می باشد.

وی افزود: همچنین محاسبه شاخص هاي اهداف توسعه هزاره  (MDGs)که از تعهدات بين المللي كشورمان است تنها از طريق انجام مطالعات معتبر و نظام مند درخصوص شاخص هاي جمعيتي، بهداشتي و اجتماعي امکان پذير خواهد بود.

به گفته دکتر طباطبایی با گذشت حدود ۵ سال از مطالعه دوم (MIDHS89) ضرورت انجام دوره سوم مطالعه مشاهده می شود و با توجه به تغییر برخی سیاستهای کلان کشوری و طراحی مداخلاتی نظیر برنامه تحول نظام سلامت به نظر می رسد لزوم دستيابي به شاخص هاي جديد اجتناب ناپذير است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: با  اجراي این مطالعه، تعيين شاخص هاي جمعيتي، رفاهي، اقتصادي-اجتماعي خانوارها، باروري، پوشش خدمات سلامت زنان، مادران و كودكان در سال ۱۳۹۴ تعیین خواهد شد.

وی افزود:در این دوره از مطالعه نیز مانند دوره های قبل، تولید شاخص ها در سطح استان های کشور مورد تاکید قرار می گیرد.

گفتنی است ،انجام پیمایش از مرحله طراحی تا اجرا و تدوین گزارش نهایی با همکاری و نظارت مرکز آمار ایران و با هماهنگی و تعامل با ادارات کل مربوطه در وزارت بهداشت خواهد بود  و در این طرح که به مدت 3 هفته ادامه خواهد داشت دو دانشگاه ایرانشهر وزابل نیز حضور دارند ودانشگاه علوم پزشکی زاهدان بعنوان ناظر دو دانشگاه خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.