مدیر عامل آب و فاضلاب کشور از افزایش 17 درصدی قیمت آب از مهر ماه سال جاری در کشور خبر داد .

افزایش 17 درصدی قیمت آب در کشورحمیدرضا جانباز مدیر عامل آب و فاضلاب کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افرایش قیمت آب شرب در سال جاری اظهار داشت: قیمت آب قرار بود بر اساس مصوبه مجلس در قانون هدفمندی یارانه ها در پایان برنامه پنجم توسعه به قیمت تمام شده که 1000 تومان تعیین شده بود، برسد اما هنوز با این قیمت فاصله داریم.

وی تصریح کرد:ساختار تعرفه‌های آب و فاضلاب به صورت پلکانی لحاظ می‌شود بنابراین برای اینکه بخش عمده‌ای مشترکین آب شرب اجحافی صورت نگیرد و افزایش قیمت نداشته باشند براساس مصوبه شورای اقتصادی قرار شد 17 درصد افزایش قیمت آب را داشته باشیم.

بر اساس مصوبه شورای عالی اقتصاد، 52 درصد از مشترکان آب کشور که کمتر از 15 مترمکعب مصرف آب دارند، به طور متوسط 10 درصد به تعرفه مصرف آب آنها اضافه می شود؛ به عبارتی بر روی قبوض آب این دسته از مشترکان بین 60 تومان تا 289 تومان، آبها افزوده می شود همچنین برای مشترکانی که مقدار مصرف بین 15 تا 20 متر مکعب آب است به ازای هر متر مکعب بین 290 تا 530 تومان افزایش تعرفه برایشان لحاظ خواهد شد.

وی تصریح کرد: در اجرای مصوبه افزایش ملموسی نخواهیم داشت و بیشتر توجه شورای اقتصاد برای افزایش تعرفه‌ها برای مشترکینی است که بالای 20 متر مکعب آب مصرف می‌کنند.

مدیر عامل آب و فاضلاب کشور گفت: علاوه بر این اعداد در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها آبونمانی که در طی سال‌های گذشته برای قبوض آب حذف شده بود اما این موضوع دوباره از سال گذشته در قبوض لحاظ می‌شود، بنابراین مقرر شده است که با افزایش قیمت آب آبونمان هزار تومان در قبوض درج شود که بین 0 تا 15 متر مکعب را شامل می‌شود.

همچنین براین اساس، قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شد تا پایان برنامه پنچم توسعه به قیمت تمام شده در تعرفه‌ها برسیم که با افزایش نرخ شورای اقتصاد در بالاترین پله مصرف 50 مترمکعب است و عددی که دراین زمینه اضافه می‌شود حدود890 تومان است بنابراین هنوز به قیمت تمام شده نرسیده‌ایم.

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به طرح جریمه مشترکین پرمصرف گفت: اگر مجلس با این طرح موافقت کند قطعا می‌توانیم با مصرف مشترکانی که بیش از حد مجاز مصرف می‌کنند مقابله کنیم.
 
جانباز با بیان این که در حال حاضر این طرح در کمیسیون عمران در حال بررسی است، اظهار کرد: سعی ما در این است که این جریمه‌ها برای مشترکین پرمصرف لحاظ شود.
 
وی با بیان این که در حال حاضر افرادی که بالاتر از 40 متر مکعب آب مصرف می‌کنند در قبوض خود مبلغ 821 تومان را باید پرداخت کنند، گفت: در حال حاضر به طورمتوسط آب 17درصد افزایش قیمت داشته است.
 
به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور به دلیل این که در 6 ماه دوم سال مصرف آب کاهش پیدا می‌کند نمی‌توان گفت که این افزایش قیمت در درآمدهای صنعت آب تاثیر چندانی دارد اما قطعا در صورت مالی کل سال 94 تاثیرگذار خواهد بود.
 
وی عوامل تاثیرگذار را کاهش مصرف آب را افزایش تعرفه‌ها، استفاده از تجهیزات مدرن، ارتقاء فرهنگ عمومی در موضوع آب، عنوان و اظهار کرد: طرحی را مبنی بر خرید اقساطی مشترکانی که تمایل به کاهش مصرف خود دارند در مشهد و خراسان رضوی اجرایی کرده‌ایم.
 
جانباز در تشکیل این طرح گفت: بر اساس این طرح تجهیزات کاهنده مصرف مانند سردوش، روشویی و لوازمی از این قبیل در یک پکیج 100 تا 300 هزار تومانی به صورت اقساطی به مشترکین داوطلب داده می‌شود.
 
وی ادامه داد: قصد داریم که استانهای پایلوت را گسترش دهیم و در شهرهای مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، یزد و رشت نیز این برنامه را اجرایی کنیم که می‌توان گفت تا دو ماه آینده خروجی این کار اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص طرح جداسازی آب شرب از آب بهداشتی گفت: ما ناچاریم در آینده نسبت به تفکیک سامانه شرب از سامانه آب بهداشتی اقدام کنیم.
 
وی در توضیح سامانه اظهار کرد: منظور از سامانه این است که در یک شبکه که آب بهداشتی مورد نیاز مصرف کنندگان را تامین و در یک سامانه مانند توضیح آب بسته‌بندی، سیستم برداشت و آب لوله‌کشی این امر را تسریع ببخشیم.
 
جانباز با بیان این که در حال حاضر سهم ما در مصرف آب شرب در کشور تنها حدود 6 درصد است، گفت: کاهش کیفیت ما را ناچار به تفکیک سامانه آب شرب و آب بهداشتی می‌کند.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این که سامانه فاضلاب در کشور دیرهنگام فعالیت خود را آغاز و موجب کاهش کیفیت سفره‌های آب زیرزمینی شد، اظهار کرد: در آینده باید در کار فاضلاب تسریع داده شود.
 
به گفته وی تا کنون تنها 260 شهر به تصفیه خانه فاضلاب مجهز شدند که حدود 54 طرح با همکاری بخش خصوصی رو به تکمیل است و تا تکمیل این طرح فاصله زیادی داریم.
 
جانباز با بیان این که داشتن دو سامانه یکی از کارهای مهم در حوزه آب کشور است، گفت: در شهر تهران که آب با کیفیت توزیع می‌شود نیازی به انجام این کار نیست اما در نقاطی که کیفیت آب پایین است مانند ساوه، سیستان و بلوچستان و ... باید به سراغ سامانه‌هایی برویم که آب با کیفیتی را توزیع می‌کنند.
 
وی با بیان این که می‌توان برای تحقق این کار شبکه‌های بزرگ آب بسته‌بندی در شهرها را ایجاد کنیم، اظهار کرد: با انجام این کار می‌توانیم به تاکید مجلس شورای اسلامی که تفکیک آب شرب از خانگی است نزدیک شویم.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور در خصوص نحوه انجام این کار گفت: اولویت ما در شهرهایی است که کیفیت آب آنها پایین است و در آینده‌ای نزدیک در شهر رفسنجان نیز این کار را عملیاتی می‌کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، فاضلاب ، شورای ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Puerto Rico
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
اين ظلم به مردميه كه همه جوره پای نظام و كشور ايستادن و لی هر روز بايد شاهد گرونی و تورم باشن...
Germany
ناشناس
۰۵:۴۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
جرا نظرات را منعكس نمي كنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
کارشون شده هر روز یه چیزی بالا بره فرقی نداره چی فقط بالا بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
برین بمیرین
Germany
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
خسته نباشید خجالت نکشید هرروز بجای اینکه به مردم خدمت کنید فقط هزینه های مردم را زیاد می کنید پس وظیفه شما نسبت به مردم فقط گرانی است و بس کمی هم خدا را درنظر بگیرید همه مردم که مثل آقایان درآمد هنگفت و زیاد ندارند این قدر در مردم کم درآمد ظلم نکنید خدا رو خوش نمی آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
اقای جانباز با سلام بجای اینکه افزایش قیمت از هدر رفتن اب در لوله های پوسیده واز بین رفته جلوگیری کنید ومدیریت خود را قوی کنید در جریان باش که یارانه ها در حال حذف شدن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
70 درصد آب در لوله هاي توزيع هدر مي رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۴
چرا نظرات را قید نمی کنید؟!!
آخرین اخبار