سینمایی‌ها قدر و ظرفیت شبکه های اجتماعی موبایلی را درک کردند و حالا گروه‌های تلگرامی محلی برای موضع‌گیری ها، بیانیه امضا کردن، مناظره و حتی انتخاب بازیگر شده است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به طنز می‌گویند: بزرگترین کوچ آریایی‌ها کی اتفاق افتاد؟ و جواب می‌دهند «سال 94 از وایبر به تلگرام»! این طنز تلخ، کنایه‌ای است به روزگاری که انواع دیگری از اجتماعات انسانی شکل گرفته است و اینکه اگر رسانه‌ای نتواند خودش را برای مخاطبان به روز نگه دارد در میانه‌ی هجوم یکباره رسانه‌های نوظهور، بی‌رحمانه کنار گذاشته می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی در دنیای مجازی از سال 2004 با توئیتر و فیس بوک پا به دنیای خصوصی آدمها گذاشتند. حالا دیگر هر شهروند یک خبرنگار است و با تکنولوژی‌های رسانه‌ای، تا حدی یک دهکده جهانی شکل گرفته است. فارغ از کاربردهای مبتذلی که در استفاده از این ابزار شایع است، آدمهایی هم هستند که فرصت چنین ابزاری را غنیمت می‌شمارند. توئیت‌ها و پست‌ها دیگر از دنیای مجازی بر دنیای واقعیت گذر کردند. حالا توئیت‌های یک سیاستمدار در میانه‌ی مذاکرات هسته ای رصد می‌شود و حتی بر روند سیاست‌ورزی‌ها تاثیرگذار است.

طی دو سال گذشته شبکه های اجتماعی فضای مجازی به دستگاه‌های موبایل آمده اند. هجوم یکباره‌ای که روش زندگی آدم‌ها را تغییر داده است. اگرچه شبکه‌های اجتماعی از تریبونهای رسمی چندان که باید جدی گرفته نمی‌شوند و همچنان هشدار درباره آسیب‌های این شبکه‌ها به گوش می‌رسد ولی یک گام پایین‌تر از تریبون‌های رسمی، نهادهایی هستند که از این رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی با مخاطبان بهره می‌گیرند.

حالا اهالی سینما هم، در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های تلگرامی نظرات و موضع‌گیری‌های خود را به راحتی و به سرعت اعلام می‌کنند. در همین گروه ها، جلسات مناظره می‌گذارند، بحث می‌کنند، حتی بیانیه امضا می‌کنند و اقدام مذمومی را محکوم می‌کنند. نمونه اش بیانیه گروه تلگرامی سینمایی‌ها در محکومیت فاجعه منا!

سینمایی‌ها قدر و ظرفیت شبکه‌های اجتماعی موبایلی را درک کرده‌اند. اواخر شهریورماه بود که ویدئویی روی شبکه تلویزیون مجازی آپارات منتشر شد که در آن کاوه سجادی‌حسینی، دستیار اصغر فرهادی اظهار داشت: می‌توانید با ضبط کردن 3 دقیقه از معرفی خودتان، آن را برای اصغر فرهادی بفرستید تا در فیلمی که به زودی در ایران خواهد ساخت کاندیدای بازیگری شوید.

اشاره سجادی حسینی به فیلمی با عنوان «برسد به دست آهو» کار جدید اصغر فرهادی است. البته برخی رسانه‌ها، در مورد این اقدام اصغر فرهادی برای انتخاب بازیگر گمانه‌هایی زدند. مثلا گفتند این کار فرهادی شبیه روش انتخاب بازیگر همکارش محسن مخملباف برای فیلم «سلام سینما» است. بیست و یک سال پیش محسن مخملباف کارگردان سینمای ایران در آستانه نخستین سده سینما، فیلمی با عنوان «سلام سینما» ساخت. مخملباف برای این فیلم از یک آگهی در روزنامه‌ استفاده کرد و از علاقه‌مندان به سینما برای پروژه جدید سینمایی‌اش دعوت کرد تا در تست بازیگری شرکت کند و نتیجه‌اش فیلمی با بازی نابازیگرانی شد که شیفته سینما بودند.

فراخوان‌های تلگرامی و هَندِلینگ فیلمسازی در ایران

آنچه مسلم است، شمایل رسانه‌ها تغییر یافته است و بالتبع، رو در رویی مخاطبان با صاحبان قدرت رسانه نیز تحول یافته است. همین می‌شود که اصغر فرهادی کارگردن سینما، پیش تولید هفتمین فیلم سینمایی‌اش را با انتشار فراخوان بازیگری از طریق تلگرام آغاز می‌کند و نظاره‌گر استعداد بازیگری نابازیگران، از طریق نرم افزار تلگرام می‌شود.


غیر از اصغر فرهادی، نمونه های دیگری هم از انتخاب بازیگر مرسوم شده است. جلیل سامان فیلمنامه نویس و کارگردان که پیش از این در تلویزیون مجموعه‌های «ارمغان تاریکی» و «پروانه» را ساخته بود درصدد ساخت مجموعه تلویزیونی «پروین» است. نکته جالب این است که سامان از متقاضیان ایفای تعدادی از نقش‌ها، خواسته است که بیوگرافی و اطلاعات فردی خود شامل تاریخ تولد، قد، وزن، محل سکونت و تلفن تماس را به همراه تعدادی عکس جدید در فضای تلگرام ارسال کنند.

پیشتر از این هم فراخوانی برای ایفای نقش در قالب چهار چهره تأثیرگذار تاریخ دفاع مقدس در شبکه‌های مختلف ارتباطی از وایبر گرفته تا تلگرام و شبکه های اینستاگرام و فیسبوک دست به دست می‌چرخید.

فراخوان‌های تلگرامی و هَندِلینگ فیلمسازی در ایران

در این فراخوان از علاقمندانی که چهره هایی شبیه به شهدایی چون ابراهیم همت، محمد بروجردی، محسن وزوایی و احمد متوسلیان دارند، خواسته شده بود تصویر خود را از طریق ایمیل یا نرم افزار تلگرام به دست اندرکاران پروژه برسانند. محمدحسین مهدویان که پیش از این سریال مستند تحسین شده «آخرین روزهای زمستان» را تولید کرده بود، کاگردانی این اثر سینمایی را برعهده دارد. حالا فیلم سینمایی «ایستاده در غبار»، با حمایت سازمان فرهنگی و رسانه‌ای اوج و با حضور بازیگرانی که بیشتر آنها طی فراخوان انتخاب شدند در شهرک سینمایی دفاع مقدس جلوی دوربین می‌روند تا اولین هنرنمایی خود را رقم بزنند.


نمونه دیگری از استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، کار جدیدی است که رضا رشید پور با عنوان «دید در شب» شروع کرده است. این مجری عاشق سوژه‌های جنجالی با ساخت مجموعه طنز «عینک آفتابی» در شبکه نسیم، به تلویزیون برگشته بود که البته نتوانست مخاطبان تلویزیون را پای این طنز ناموفق نگه دارد. حالا باردیگر رشیدپور، به دنیای مجازی کوچ کرده است و از دو هفته قبل برنامه جدید خود را روی بستری که در آپارات فراهم شده، آغاز کرده است.

فراخوان‌های تلگرامی و هَندِلینگ فیلمسازی در ایران

این برنامه هر هفته پنجشنبه شب‌ها به سبک Hard Talk و تنها از طریق پلتفرم اشتراک گذاری ویدئوی آپارات پخش می‌شود. رشیدپور در برنامه جدیدش، از میهمانانی چون علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال و امیر تتلو خواننده رپ دعوت کرده است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
علیرضا خانعلی مکوندی
۰۲:۵۴ ۱۸ تير ۱۳۹۶
سلام من دوره فیلمسازی رفتم ویه کارمستند هم دارم درست میکنم چطور میشه به گروه و انجمن شما بپیوندم
آخرین اخبار