بساط کتاب‌های نامناسب و فاقد مجوز در کنار میدان انقلاب به منزله ردپای نامیمون نسخه‌های دیجیتال در دنیای مکتوبات کاغذی است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با مروری بر آنچه که این روزها در کنار گذر خیابان انقلاب و روی سفره بساط فروش‌های این خیابان می‌گذرد درمی‌یابیم که این بساط‌ها نه تنها مایه مباهات فرهنگ کشورمان نیستند بلکه همچون دملی چرکین  روی بدنه حرفه‌های اصیلی همچون نشر و کتاب‌فروشی‌ها جای خوش کرده و تصویر آنها را مخدوش می‌کنند.

بنابراین گزارش، آنچه در بساط فروشی‌های کنار خیابان انقلاب دیده می‌شود ردپای نامیمون نسخه‌های دیجیتال در دنیای مکتوبات کاغذی بوده که به واسطه دسترسی برخی از افراد به نسخه‌های دیجیتال و مجازی کتاب‌های غیرقابل چاپ ایجاد شده است.

گفتنی است که اگر چه ناشران ما هرگز به سمت فعالیت‌های خارج از چهارچوب قوانین تعریف شده نرفته‌اند اما مجوز استفاده از دستگاه‌های چاپ در واحدهای مسکونی دست سودجویان را باز گذاشته است.

لازم به ذکر است که انتشار و عرضه کتاب‌های برخی از قلم به دستان معلوم‌الحال مصداق کامل فعالیت‌ سودجویان در عرصه نشر بوده و نشانه‌ای دیگر از نابسامانی وضعیت چاپ و نشر کشورمان است.

در این میان اما آنچه که توجه ما را بیش از پیش به خود جلب می‌کند چیزی به جز بی‌توجهی برخی از مسئولان به مزایا و مضرات برخی از مفاد تجویز شده برای جامعه نیست که در اکثر مواقع پیش درآمدی برای بروز مشکلات و بحران‌های صعب‌العلاج می‌شود.

در اینجا باید گفت نادیده گرفتن مضرات اعطای برخی از مجوزهای نتیجه‌ای به جز رشد و گسترش آفت‌های کشنده فرهنگ دربرندارد.

گفتنی است که هر چند انتشار هر چه بیشتر کتاب نشانه ارتقای فرهنگی جوامع به حساب می‌آید اما گاهی هم به دلیل نبود نظارت کافی مضر است.

یادداشت: نسرین خدایاری

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار