حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اظهار داشت: ایران به صورت مستقیم با آمریکا گفتگویی درخصوص سوریه ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازسی ان ان، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در گفتگوی اختصاصی با کریستین امانپور، خبرنگار سی ان ان درباره همکاری ایران و آمریکا درخصوص مبارزه با تروریسم در سوریه، گفت: در حال حاضر ایران هیچ گفتگوی مستقیمی با آمریکا درخصوص سوریه ندارد، ولی ایران در عین حال با اتحادیه اروپا و دیگر کشورها، گفتگوهایی درباره سوریه دارد و این طرف هایی که با ایران در گفتگو هستند، گفتگوهای مستقیمی با آمریکا درخصوص سوریه دارند.

از این رو باید گفت هر چند گفتگوهای مستقیمی در جریان نیست، ولی گفتگوهایی وجود دارد.

امانپور گفت: به نظر می رسد که آمریکا، انگلیس، روسیه و ایران همه درباره انتقالی احتمالی صحبت می کنند که شامل حضور اسد در مقام فعلی خود است.

روحانی گفت: در حال حاضر همه پذیرفته اند که رئیس جمهور اسد باید بماند تا بتوانیم با تروریسم مبارزه کنیم.

با این حال، به محض اینکه این حرکت به سطحی خاص از موفقیت رسید و توانست تروریست ها را گام به گام بیرون براند، دیگر طرح ها می بایست اجرایی شوند. شنیدن صدای مخالفان نیز از این جمله است.

وی همچنین اظهارات جمهوری خواهان درقبال برجام را خنده دار و ناشی از بی اطلاعی آنان دانست.

روحانی گفت: چیزی که در اینجا، در آمریکا در این خصوص گفته شده است، بخش هایی از آن مستقیم پخش می شد و من تماشا کردم، باید بگویم خنده دار و بسیار عجیب بود. برخی از آنها حتی نمی دانستند که تهران در کجا قرار دارد و چه ارتباطی با ایران دارد، برخی از آنان حتی نمی دانستند ایران از نظر جغرافیایی در کجا قرار دارد و نمی دانستند که تهران پایتخت ایران است.

روحانی گفت: چیزی که آنان می گفتند، از حقیقت فاصله بسیاری داشت. از این رو، مردم ایران به چشم یک سرگرمی به اینها (سخنان مخالفان برجام در آمریکا) نگاه می کردند و بسیار خنده دار بود.

رئیس جمهور ایران گفت: موضوع دیگر این است که طبیعی است که در آمریکا برخی ها با این توافق مخالفت کنند و برخی دیگر موافق آن باشند.

با این حال، موضوع برجام فقط موضوعی بین آمریکا و ایران نیست، بلکه مساله ای بین المللی و توافقی بین المللی است. آیا یک دولت می تواند توافقی بین المللی را امضا کند و دولت دیگر آن را پاره کند؟ اینها کارهایی هستند که فقط افرادی مانند صدام حسین انجام می دادند.

وی افزود: از این رو، هر دولتی که جایگزین دولت فعلی (آمریکا) شود، می بایست خود را متعهد به تعهداتی بداند که دولت قبلی داده است زیرا در غیر این صورت، اطمینان بین المللی به این دولت از میان می رود.

روحانی درباره بازداشت برخی از شهروندان ایرانی آمریکایی در ایران، از جمله جیسون رضاییان که امان پور از وی به عنوان همکار یاد کرد، گفت: زندانی شدن این افراد ربطی به مذاکرات هسته ای و توافق به دست آمده ندارد. من این سوال را دارم، شماری از ایرانیان هستند که در نتیجه فعالیت های مرتبط با صنایع هسته ای در ایران، در آمریکا زندانی هستند. امروز سازمان ملل براساس قطعنامه 2231 موافقت کرده است که این تحریم ها را بردارد.

وی ادامه داد: زمانی که این تحریم ها برداشته شده اند، چرا این افراد همچنان باید در زندان باشند؟ آنها باید آزاد شوند. اگر آمریکایی ها گام های مناسب را بردارند و آنان را آزاد کنند، قطعا فضای مناسب و شرایط صحیح برای ما ایجاد می شود تا هر کاری که در توان داریم برای آزادی هر چه سریع تر آمریکایی های بازداشت شده در ایران به کار گیریم.

امانپور بعد از پخش این بخش از مصاحبه مدعی شد: همانطور که دیدید، وی (روحانی) به شکلی صحبت از مبادله زندانیان کرده است که باید دید مساله چطور پیش می رود. خانواده این آمریکایی ها از جمله خانواده رضاییان همچنان در تلاش هستند تا عزیزانشان را بازگردانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار