آسوشیتدپرس گزارش داد تبعات فاجعه منا پس از پایان یافتن مناسک حج تمتع همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، امروز(شنبه) آخرین روز انجام مناسک حج تمتع در عربستان است؛ اما مقامات سعودی همچنان با تبعات فاجعه منا دست و پنجه نرم می‌کنند.

دولت هند از افزایش آمار قربانیان هندی در این فاجعه از 14 به 18 نفر خبر داد. شمار قربانیان پاکستانی نیز از از 8 به 11 نفر رسید. سخنگوی وزارت خارجه هند، شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت این کشور برای احراز هویت قربانیان در حال همکاری با مقامات سعودی است.

در این میان، ایران که بیشترین قربانیان را داشته، نام برخی از افراد گم شده را در شبکه‌های تلویزیونی خود منتشر کرده است. نام "غضنفر رکن آبادی،" سفیر سابق ایران در لبنان، به همراه دو گزارشگر و تحلیلگر سیاسی تلویزیون این کشور درمیان اسامی گمشدگان است. بنابر گزارش‌های تلویزیونی، 136 زائر ایرانی در این حادثه جان باختند و 102 نفر نیز زخمی شدند. این درحالیست که سرنوشت 344 زائر این کشور تاکنون نامشخص مانده است.

ایران از بی‌ کفایتی آل سعود در مدیریت مراسم حج به شدت انتقاد کرده است. سالانه حدود 2 میلیون زائر در این مراسم شرکت می‌کنند.

"حسن روحانی،" رئیس‌جمهور ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، شایستگی دولت عربستان برای برگزاری مراسم حج را زیر سوال برد. وی اعلام کرد وقوع حوادث کنونی از بی‌کفایتی این دولت نشأت می‌گیرد.

"سید حسن نصرالله،" دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد دولت عربستان سعودی مسئول وقوع حادثه منا است. وی از ایران و مراکش که بیشترین میزان تلفات را داشتند، درخواست کرد در روند بررسی‌ها شرکت کنند تا آل سعود روی عامل حادثه پوشش نگذارد. وی در مصاحبه‌ای در شبکه المنار گفت: وقوع حوادث اخیر سوء مدیریت دولت عربستان را نشان می‌دهد. دولت این کشور نیازمند انجام تحقیقات است؛ اما کشورهایی که آمار تلفاتشان بالا بوده است باید در روند انجام تحقیقات شرکت کنند.

پنجشنبه (2 مهر 94) در فاجعه‌ای غم‌انگیز دست‌کم 2000 نفر در مراسم رمی جمرات کشته شدند. این حادثه که به زخمی شدن بیش از 0200 نفر نیز منجر شد، با ورود حجم وسیعی از زائران به خیابانی در منا رخ داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار