این تحقیق توسط شرکت وودافون و موسسه افکارسنجی YouGov انجام شده است.
**آزار و اذیت اینترنتی چیست؟
پراکندن دروغ و شایعه در اینترنت، ارسال یا فوروارد کردن پیام های شرارت آمیز با استفاده از سرویس های پیام رسان اینترنتی، پیامک یا شبکه های اجتماعی، انتشار عکس فردی بدون جلب رضایت او، فریب دادن افراد برای به دست آوردن اطلاعات شخصی آنها .
محققان دریافتند بیش از نیمی از 5 هزار نوجوانی که در این تحقیق حضور داشتند، بر این باور بودند که آزار و اذیت اینترنتی بدتر از آزار و اذیت در زندگی روزمره است.
این تحقیق در 11 کشور از جمله انگلیس ، اسپانیا، نیوزیلند و ایرلند انجام شده است.
51 درصد تحقیق شوندگان گفتند که این آزار و اذیت ها باعث احساس افسردگی و درماندگی در آنها می شود.
یک چهارم نظرسنجی شوندگان گفته اند حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی را بسته اند و 40 درصد این افراد هم گفته اند که در مورد آزار و اذیت اینترنتی به والدین خود چیزی نگفته اند، چون از این که آنها وارد مساله شوند، نگران بوده یا هراس داشته اند.
موسسه خیریه چایلد لاین در انگلیس اخیرا اعلام کرد شمار کودکانی که به خاطر نگرانی از زورگویی و آزار اینترنتی با آن تماس می گیرند، افزایش یافته است.
موسسه خیریه انجمن ملی پیشگیری از آزار کودکان (NSPCC) در انگلیس می گوید از هر 5 کودک یکی هدف آزار اینترنتی قرار می گیرد.
***توصیه هایی برای ایمنی در اینترنت
-اطلاعات شخصی نظیر نشانی، نشانی ای میل یا شماره تلفن همراهتان را در اینترنت منتشر نکنید.
-در جاهایی که از شما اطلاعات شخصی خواسته می شود، تا حد امکان پاسخ های کلی بدهید.
-هیچگاه اجازه ندهید کسی به رمز عبورتان دسترسی پیدا کند.
-روی قسمت تنظیمات حساب کاربری تان در فیس بوک و توییتر کلیک کنید و اطمینان حاصل کنید که راه محرمانه نگاه داشتن اطلاعات شخصی تان را می دانید.
-رمز عبورهایتان را به طور مرتب عوض کنید.
-قبل از انتشار عکس هایتان در اینترنت خوب فکر کنید. بعد از اینکه عکستان در اینترنت منتشر شد، هر کسی می تواند آن را دانلود کند، به اشتراک بگذارد، و یا حتی آن را دستکاری کند.
-هیچگاه به نظرات منفی جواب ندهید و یا مقابله به مثل نکنید.
-هیچگاه در صدد پاسخ دادن یا مقابله به مثل برنیایید، چرا که ممکن است وضع را بدتر کند. شاید این کار سخت باشد، اما سعی کنید به این افراد اعتنا نکنید و برای این کار از دیگران کمک بگیرید.
-اگر شاهد موارد زورگویی و آزار اینترنتی بودید، آنها را گزارش کنید و سعی کنید به فردی که هدف آنها قرار گرفته کمک کنید.
-کاربرانی را که در شبکه های اجتماعی پیام های ناخوشایند می فرستند، مسدود کنید.
-ای میل ها، فایل های دانلود شده و یا ضمیمه شده ای را که از طرف افراد ناشناس یا غیرقابل
اعتماد دریافت کرده اید، باز نکنید، چون ممکن است حاوی بدافزارهای رایانه ای یا پیام های ناخوشایند باشند.
- هرزنامه (ای میل های اسپم )را مسدود و پاک کنید.