وزیر انرژی آمریکا با حضور در برنامه "لیت‌شو" از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکو، "ارنست مونیز،" وزیر انرژی آمریکا خطاب به مخالفان توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد: توافق اجرا می‌شود و کار احمقانه‌ای است اگر رئیس‌جمهور بعدی تصمیم به لغو آن بگیرد.

مونیز در برنامه تلویزیونی "لیت‌شو" به مجری‌گری "استیون کلبر" حضور یافت و گفت: توافق هسته‌ای ایران در حال اجراست و من مطمئنم این توافق از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

هنگامیکه " کلبر" از "مونیز" پرسید، این توافق چه مدت می‌تواند ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع کند، چند نفر از مخاطبین وی را تشویق کردند. "کلبر" گفت: معنی این تشویق‌ها این است که ما نمی‌توانیم از ساخت سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. اما چگونه توافق مانع ساخت سلاح می‌شود؟

"مونیز" در پاسخ مجری برنامه، روش‌های بازرسی از فعالیت‌های ایران را توضیح داد. وی به مهلت 24 روزه ایران پیش از بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت‌های این کشور اشاره کرد. برخی جمهوری‌خواهان و منتقدان این توافق ادعا می‌کنند ایران در این 24 روز قادر به سرپوش گذاشتن روی فعالیت‌های غیرقانونی خود است.

"کلبر" پرسید: آیا ایران نمی‌تواند در این 24 روز، شواهد مربوط به اعمال غیرقانونی خود را پاک کند؟ این همان چیزی است که مخالفان توافق از آن می‌ترسند.

مونیز در پاسخی کنایه‌آمیز به این سوال، گفت: «مواد هسته‌ای مانند داروی غیرقانونی نیست که با ریختن آن در "چاه توالت" تمام آثارش را از بین ببریم.»

مجری برنامه با اشاره به ادعای نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن توافق گفت: آیا به این گزینه فکر کرده‌اید که توافق را به جای کاغذ روی "کولار" – الیافی که 5 برابر فولاد استحکام دارد- بنویسید تا از پاره شدن آن جلوگیری کنید؟

مونیز در پاسخ این سوال گفت: رئیس‌جمهور بعدی توانایی لغو این توافق را دارد. زیرا این یک توافق سیاسی است؛ اما تا یکسال و نیم دیگر، مزایای این توافق ملموس و لغو آن کاری احمقانه خواهد بود.

"دونالد ترامپ،" نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که توافق را فوراً پاره نمی‌کند؛ اما به طور تدریجی برای حصول توافقی بهتر تلاش می‌کند. وی نیز سه‌شنبه شب در این برنامه تلویزیونی حضور یافت و نسخه امضا شده‌ای از کتابش با نام " هنر توافق" را برای "مونیز" به جای گذاشت. "ترامپ" داخل کتابش در جمله‌ای طعنه‌آمیز خطاب به "مونیز" نوشت: امیدوارم دفعه بعد خوش‌شانس‌تر باشی.

مونیز نیز در واکنش به این عمل به کنایه گفت: آیا یک نسخه از توافق ایران را دارید تا امضایش کنم؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار